houten regenpijp: bestaat zoiets?

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
356
50
hoi allemaal,

zonet heb ik mijn zelfgemaakte houten regengoot bevestigd aan mijn zelfgemaakte houten schuur. De regenpijp ontbreekt nu nog: het water valt nu recht naar beneden. Dat werkt aardig zolang er geen wind staat.

Maar ik wil toch een regenpijp. Alvorens een gangbare oplossing te kiezen, vroeg ik mij af, of zoiets als een houten (vierkante) regenpijp bestaat? Ik kan hier praktisch geen enkel voorbeeld of foto van vinden op het internet. Is dit een heel slecht idee? Of bestaat, of bestond zoiets vroeger wel? Ik kan mij voorstellen dat het hout aan de binnenzijde niet snel droog waait, en dat het daarmee snel verouderd. Zijn hier misschien mensen die hier meer over kunnen vertellen?

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
107
49
Wezep
Leuk idee! Of het bestaat of een probleem wordt weet ik niet, maar er zijn wel genoeg houten regentonnen te koop van eik of kastanje hout, dus het vocht hoeft niet direct een probleem te zijn.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.934
926
Enschede
ingoogni.nl
Als dit kan, waarom niet?
Midwinterhoorn.jpg

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.335
3.455
Gaanderen
hoi allemaal,

zonet heb ik mijn zelfgemaakte houten regengoot bevestigd aan mijn zelfgemaakte houten schuur. De regenpijp ontbreekt nu nog: het water valt nu recht naar beneden. Dat werkt aardig zolang er geen wind staat.

Maar ik wil toch een regenpijp. Alvorens een gangbare oplossing te kiezen, vroeg ik mij af, of zoiets als een houten (vierkante) regenpijp bestaat? Ik kan hier praktisch geen enkel voorbeeld of foto van vinden op het internet. Is dit een heel slecht idee? Of bestaat, of bestond zoiets vroeger wel? Ik kan mij voorstellen dat het hout aan de binnenzijde niet snel droog waait, en dat het daarmee snel verouderd. Zijn hier misschien mensen die hier meer over kunnen vertellen?
Met een ketting werd dit ook wel gedaan. Dan loopt het water langs de ketting.

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
356
50
Dank voor de reacties en tips!

@Jollenbaas interessant, zit er dan niet alsnog een regenpijp binnen de houten behuizing? Of is de behuizing ook echt de regenpijp zelf?

Ik test nu met een bamboestok die ik verticaal tegen de goot heb geplaatst: bij windkracht 6 hier, en lichte regen, zie ik dat het water volledig, bijna onzichtbaar, langs het oppervlak van de bamboestok naar beneden glijdt en precies op 1 punt landt, daar waar de stok de grond in gaat. Dat ziet er dus veelbelovend uit! Want een ketting heb ik ook overwogen, maar ik ben bang dat ik dat "te strak" (lees: modern) vind ogen. Als de baboestok met iets stevigere buien en wind nog steeds goed blijft afvoeren, overweeg ik een grenen (bezem) steel van 270 cm bij de bouwmarkt te kopen, die in dezelfde lak als de goot te zetten.

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
356
50
@Jollenbaas heel erg bedankt voor deze tip want dit had ik zelf nog niet kunnen vinden. Ik ga even rustig nadenken, eerst kijken of die bamboestok het bij forse wind i.c.m. veel regen ook nog goed blijft doen. Zo niet, dan lijkt het mij een mooi project om een dergelijke goot zoals in het museum is te maken.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.321
540
Prov. Groningen
Ik weet dat ze het vroeger zo deden, maar kan me bijna niet voorstellen dat men nu niet een pvc pijp in het hout verwerkt. Tenminste daar waar het niet opvalt. Scheelt een hoop onderhoud en ellende na verloop van tijd.

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.289
336
Goeree-Overflakkee
Dat huis waar ik het over had heb ik van dichtbij gezien. Dat is zoveel mogelijk op de originele manier teruggebouwd. Daar zit geen PVC in de hwa. Zelfs een oude bouwfout hebben ze teruggebouwd: de onderdorpels van de kozijnen hebben geen afschot o_O

Als je het zelf gaan maken, gebruik dan hout wat gespleten is, of ruw hout. Of aan de binnenkant ook goed in de lak zetten.

• Leuk
Waarderingen: Roel22

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.321
540
Prov. Groningen
Ik geloof je op je woord. Zo moet het ook zijn, maar ik maak maar al te vaak mee dat in nagebouwde bouwsels van nog veel oudere onderkomens (prehistorische boerderijen e.d.) de zaagsporen van de kettingzaag nog te zien zijn en dan heb ik het wel gezien.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.