Houten pijlers insmeren tegen geluid staal

MFV

Nieuw lid
27 sep 2023
3
0
Nederland
Op de woonboot zitten stalen buizen die houten pijlers inklemmen om de boot op zijn plek houden. Deze pijlers zullen binnenkort een keer vervangen moeten worden, maar in de tussentijd kraakt het ontzettend. Het geluid komt van het staal dat tegen het hout schuurt als de boot beweegt op het water. Iemand een goede (tijdelijke en goedkope) oplossing waarmee dit ingesmeerd zou kunnen worden? Ideaal zou hard kunststof of teflon om het staal zijn natuurlijk, maar dat is meer iets voor de langere termijn.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
ik heb er al 13 jaar alleen af en toe wat vet tussen gesmeerd, zo af en toe wat bij smeren en klaar. Dat is hetzelfde met de spanveren die er bij mij ook opzitten.
1695813430815.png
hier zie je het vet zitten.
 

MFV

Nieuw lid
27 sep 2023
3
0
Nederland
Dat is inderdaad precies waar ik naar opzoek ben. Nog specifiek vet gebruikt? Of gewoon een willekeurige dikke.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Of een stukje nylon tapijt? (afval van de tapijthal...)

galei-roeiers gebruikten geloof ik een stukje schapenvacht ingesmeerd met schapenvet, als glijzitje - waar moderne wedstrijdboten van die superdeluxe zitjes op rails en voetsteunen voor gebruiken...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Schroefaskoker vet. Als je een lange slof hebt van een mm of 6 dik, kan je een paar smeernippels plaatsen. in het midden. Dan kan je er af en toe een pompje vet in spuiten op de plek waar het het meeste nut heeft.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb ooit bij een landbouwmachine leverancier hier in de buurt gewoon vet voor algemeen gebruik gehaald, ben nu aan de 3de koker bezig, ik heb ook metalen delen in de brug die over elkaar schuivn en die ook regelmatig moeten worden gesmeeerd.
Wat chevy zegt je kan idd speciaal vet halen, maar ik zou er niet te moeilijk over doen, alleen niet te dun, als het dan warm wordt loopt het zo weg, ik moet elke maand op de veren een klewin likje doen, op de palen eens per jaar ofzo, misschien zelfs nog minder, de brug is ook elke 1-2 maanden
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Dat is het voordeel van schroefaskoker vet. Het is heel , ja hoe omschrijf je dat? draderig. Daardoor loopt het niet weg als het warm is en het spoelt niet weg. En het geeft voor zover ik het heb gezien, geen film op het water.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat is het voordeel van schroefaskoker vet. Het is heel , ja hoe omschrijf je dat? draderig. Daardoor loopt het niet weg als het warm is en het spoelt niet weg. En het geeft voor zover ik het heb gezien, geen film op het water.
Lang vet heet dat toch? Dat soort vetten zijn meestal zepen van (volstrekt) onoplosbare metalen - zoals bijvoorbeeld lithiumvet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.