Houten lamellendeurtjes

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Binnenkort heb ik mijn kersenhouten bed zover dat het gemonteerd kan worden (zal wat foto's onder werkstukken plaatsen). Wat dan nog ontbreekt zijn de nachtkastjes.
Daarin wil ik deurtjes maken met vertikale lamellen. Je ziet zo'n lamellensysteem ook wel in antieke bureaus, maar dan als afsluitend rolluik met de lamellen horizontaal. Die dingen grijpen dan op een of andere manier in elkaar. Ze worden bij elkaar gehouden met een soort canvas dat er achter gelijmd zit. Volgnes mij moet het ook nog anders kunnen. Wie heeft ervaring met het maken van dat soort lamelsystemen? Graag wat concrete aanwijzigingen, maatschetsen en tips hoe ze te maken. Intussen ga ik wat modelletjes proberen te maken en misschien wel stukjes op schaal.
Ben benieuwd.

Groet, Tjeerd

Attached files
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
profielen maken mannetje en vrouwtje in he midden een eind stuk en een begin stuk
als je de banden niet wil zien boven en onder in de tussenstukjes gaatjes boren en daar een koord door doen.
voordeel hiervan is dat je de banden niet ziet
nadeel moeilijker bevestigen en het kan gaan rammelen
ik kan hier wel een tekening van maken maar ik denk wel dat je snapt wat ik bedoel

wil je toch een tekening laat het dan even weten

ps. je kan in het beginstuk ook een soort spanner boren maar die zit dan in het zicht
en als je het in de laatste doet kom je er moeilijk bij
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
houtmannetje zei:
........wil je toch een tekening laat het dan even weten.....

Bedankt voor je reactie. Ik wil even toetsen of ik je begrepen heb, zoniet dan graag een schetsje. Op bijgevoegd schetsje heb ik jouw tekst geïnterpreteerd.
De mannetjes / vrouwtjes moet je natuurlijk frezen wil het een beetje soepel gaan bewegen.
Zijn daar dan speciale freessets voor (mal/contramal) of heb jij andere slimme oplossingen?
Verder is het de bedoeling, denk ik, zowel boven als onder een dun en slijtvast koord te rijgen en vast te knopen. Begin- en eindlamel afdekken met een lat? Dan zie je de knoopjes niet.
Dan nog een probleem. Als je het deurtje open of dicht schuift hebben de lamellen de neiging scheef te gaan staan (zie schets). Hoe kan je dat voorkomen?
Laatste vraag. Ik wil deurtjes maken van 30 - 35 cm hoog en ze moeten een straal van 15 cm kunnen maken. Wat zou jij als formaat van de lamellen aanhouden?

Groet, Tjeerd

Attached files
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
Wat je getekend hebt is ongeveer de bedoeling, enigzins bol is al voldoende het is om niet door de deur naar binnen te kunnen kijken zeg maar.

om dat schranken te voorkomen moet je zorgen dat de lamellen strak tegen elkaar blijven en het sluitstuk wat in de deur verdwijnt kun je breder maken en op nokken zetten zodat hij wel door de groef waar de deur door loopt kan (i.v.m. radius) dit als daar de ruimte voor is natuurlijk
je zou eens een proefje kunnen maken met een deurtje van mdf. Als je een kanvas band gebruikt heb je dit probleem minder vlug
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.