Houten gevelbekleding - planken kopen met tand&groef of zelf maken?

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
http://kebony.com/en Kijk hier eens naar, ziet er indrukwekkend uit! (iets meer verantwoord)

Marcel: Interessant, zal ik eens verder onderzoeken.

Je geeft aan dat je een strak en vlak wilt, maar hou er toch rekening mee dat je voldoende speling laat om het hout te laten werken. Strak tegen elkaar plaatsen kan niet, dan krijg je gegarandeerd problemen.
En waarom niet Europees hout? Er zijn een aantal houtsoorten, of verduurzaamde houtsoorten, die zeker geschikt zijn. Na een tijdje als het hout vergrijsd is ga je niet veel verschil meer merken.

Matthieu: Met strak en vlak bedoel ik dan dat de planken in hetzelfde vlak komen te liggen als de gevelsteen, en dus niet potdekselen bv.
Hoeveel mm spatie raad jij aan om tussen de planken te voorzien (kopse kanten en tand&groef/rabat)?
Aan welke Europese soorten denk je dan? We willen hout dat geen zwarte plekken krijgt, hetgeen je vaak ziet bij bv. Ceder aan de onderkant, onder vensterbanken, etc.

Ik heb het regelwerk bij ons opgehangen met Borgh Facafix, volgens hun montagevoorschrift, waarin alles duidelijk uitgelegd staat. De bekleding zelf is besteld maar dient dus nog geplaatst, hier worden het afrormosia tand- en groef planken, vertikaal geplaatst.
Dat Facafix systeem is fijn om mee te werken. Super sterk, en toch kan je je latwerk mooi vertikaal plaatsen en afregelen. Zorg wel voor een voldoende sterke boormachine, mijn Makita 18V BHP458Z en slagschroevendraaier, beide toch vrij sterke machines, hadden toch wel wat moeite om de schroeven helemaal in het hout te draaien.
Erik: Bedankt voor de tip, die Borgh schroeven zien er ook interessant uit. Ik heb de Makita BHP481, de opvolger van de 458. Eventueel met de zwaardere machines met snoer dan maar.
Ik volg je vraag ivm. de tackers met interesse...
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Die Borgh schroeven zien er simpeler/goedkoper uit (maar daarom niet slechter), zal eens navragen wat het prijsverschil is.
Ik wilde je niet zozeer doen twijfelen over de keuze van de schroeven, ik wilde je enkel voor vochtproblemen behoeden :).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Hoeveel mm spatie raad jij aan om tussen de planken te voorzien (kopse kanten en tand&groef/rabat)?
Aan welke Europese soorten denk je dan? We willen hout dat geen zwarte plekken krijgt, hetgeen je vaak ziet bij bv. Ceder aan de onderkant, onder vensterbanken, etc.

Hangt er een beetje vanaf hoe droog het hout is. Zelf heb ik Thermowood geplaatst met de helft van de groef open.
Europees kan met Lariks (maar dan geen Siberische) of Douglas. Bij hardhout heb je de keuze uit onder andere eik, tamme kastanje en robinia. Hoe deze soorten zich gedragen weet ik niet, eik gaat wel lang bruin plekken veroorzaken door uitspoelende looistoffen.
Thermowood raad ik af, heb er slechte ervaring mee.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hoeveel mm spatie raad jij aan om tussen de planken te voorzien (kopse kanten en tand&groef/rabat)?
Aan welke Europese soorten denk je dan? We willen hout dat geen zwarte plekken krijgt, hetgeen je vaak ziet bij bv. Ceder aan de onderkant, onder vensterbanken, etc.

Hangt er een beetje vanaf hoe droog het hout is. Zelf heb ik Thermowood geplaatst met de helft van de groef open.
Europees kan met Lariks (maar dan geen Siberische) of Douglas. Bij hardhout heb je de keuze uit onder andere eik, tamme kastanje en robinia. Hoe deze soorten zich gedragen weet ik niet, eik gaat wel lang bruin plekken veroorzaken door uitspoelende looistoffen.
Thermowood raad ik af, heb er slechte ervaring mee.

Mathieu, wat zijn je slechte ervaringen met Thermowood?
Ik heb er bij m'n vorige huis ook voor gekozen vooral vanwege het sympathieke idee van duurzaam zonder gebruik van hardhout.
Ik ben na een jaar of 5 later weer verhuisd maar ik heb er geen slechte ervaringen mee.
Bij mij was het hout dan wel beschilderd.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Mathieu, wat zijn je slechte ervaringen met Thermowood?
Ik heb er bij m'n vorige huis ook voor gekozen vooral vanwege het sympathieke idee van duurzaam zonder gebruik van hardhout.
Ik ben na een jaar of 5 later weer verhuisd maar ik heb er geen slechte ervaringen mee.
Bij mij was het hout dan wel beschilderd.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?15026-Thermowood
Mijn keuze voor thermowood was ook omdat ik geen tropisch hout wilde gebruiken. Maar de kwaliteit is flink tegen gevallen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
http://www.woodworking.nl/showthread.php?15026-Thermowood
Mijn keuze voor thermowood was ook omdat ik geen tropisch hout wilde gebruiken. Maar de kwaliteit is flink tegen gevallen.

Da's een tegenvaller Mathieu, je zou verwachten dat het zo'n 25 jaar in ieder geval meegaat als je de gegevens mag geloven.
In die draad staat ook iets over het verwerken, ik vond ook dat het verwerken minder lekker was dan bij een aantal hardhoutsoorten maar met de duurzaamheid heb ik verder geen ervaring vanwege de verhuizing na een jaar of 5.
Goed dit te weten mocht ik ooit weer gevelbetimmering nodig hebben.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Beetje kort door de bocht om Thermowood af te raden, omdat er een slechte ervaring mee is.
Graag wat meer onderbouwing dan.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Bedankt Jelmer.
Sorry dan voor de opmerking, ik heb niet op de link geklikt.

Het is 1 ervaring en dat zegt naar mijn mening nog niets over de kwaliteit van het product.
Ik weet wel dat er in het verleden nogal inferieure kwaliteit op de markt was.
Maar de goede vakhandel bracht een product met garantie van soms wel 15 jaar.
Ik zelf heb ervaring met Plato wat ik gebruikte als boeidelen voor tuinhuizen en daar heb ik al lange tijd plezier van.
Maar ook daarvan was slechte kwaliteit op de markt.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Bedankt Jelmer.
Sorry dan voor de opmerking, ik heb niet op de link geklikt.

Het is 1 ervaring en dat zegt naar mijn mening nog niets over de kwaliteit van het product.
Ik weet wel dat er in het verleden nogal inferieure kwaliteit op de markt was.
Maar de goede vakhandel bracht een product met garantie van soms wel 15 jaar.
Ik zelf heb ervaring met Plato wat ik gebruikte als boeidelen voor tuinhuizen en daar heb ik al lange tijd plezier van.
Maar ook daarvan was slechte kwaliteit op de markt.

Ik heb een paar projecten in de tuin gehad van platowood, oa een pergola en een schuur, beide binnen 10 jaar behoorlijk aangetast door vocht, daarnaast vond ik het verwerken niet prettig voornamelijk erg splinteren en lastig mooi glad af te werken na zagen en boren.
Het is ook klasse 2 hout na behandeling, misschien niet genoeg voor onbehandeld buitenwerk. Daarom ben ik ook erg nieuwsgierig naar Kebony, is na behandeling klasse 1 (afhankelijk welke houtsoort gebruikt wordt) en beter geschikt om onbehandeld buiten toe te passen
 

tuoh

Oud hout
Er is een groot verschil tussen thermisch en chemisch gemodificeerd hout, Thermowood, Stellacwood, Platohout,etc.. zijn thermisch gemodificeerd. Accoya en Kebony zijn chemisch gemodificeerd, deze laatste twee zijn qua duurzaamheid en sterkte veel beter dan de eerste groep. Met zowel Accoya als met Kebony zijn in het buitenland al diverse grote projecten uitgevoerd die ondertussen al heel wat jaren staan en waarbij regelmatig inspectie's gebeuren om te kunnen volgen hoe deze "houtsoorten" zich houden buiten het labo:D Tot hier toe lossen ze alle verwachtingen ruimschoots in, dat is nu toch al een goeie 10 jaar.
Beide worden in de toekomst ook de geschikte vervangers voor Teak(dekken) in de jachtbouw.

Bij he thermisch gemodificeerd hout zijn er diverse gradaties van behandeling, soms is enkel de buitenste 5mm gemodificeerd, soms is het tot in de kern gebeurd,of soms ergens tussen beide uitersten in. Het is opletten geblazen bij aankoop!
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Andre bedankt voor deze verduidelijking, ik had online al wat serieuze projecten gezien van Kebony, dit wordt misschien mijn "bekleding" van de buitengevel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Bedankt Jelmer.
Sorry dan voor de opmerking, ik heb niet op de link geklikt.

Het is 1 ervaring en dat zegt naar mijn mening nog niets over de kwaliteit van het product.
Ik weet wel dat er in het verleden nogal inferieure kwaliteit op de markt was.
Maar de goede vakhandel bracht een product met garantie van soms wel 15 jaar.
Ik zelf heb ervaring met Plato wat ik gebruikte als boeidelen voor tuinhuizen en daar heb ik al lange tijd plezier van.
Maar ook daarvan was slechte kwaliteit op de markt.
Het hout was origineel Thermowood, gekocht bij een grote houthandel. Dus geen 'wit product' of rommel van de bouwmarkt. Het werd toen verkocht met duurzaamheidsklasse I (levensduur meer dan 25 jaar) en evenwaardig aan tropisch hardhout.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Ik heb er een mail voor gestuurd maar daar is nooit antwoord op gekomen.
Ik twijfel er sterk aan dat ik een zaak hard zou kunnen maken. Waarschijnlijk gaan ze de schade toeschrijven aan verkeerde plaatsing of oneigenlijk gebruik.
Een correct geplaatste gevelbekleding gaat wel veel minder afzien dan de toepassing waar ik het voor had gebruikt, maar vermits ze het ook verkopen als terrasplanken met het zware (vochtige) omstandigheden aankunnen.
Maar als gevelbekleding is het weer geliefd al nestmateriaal voor wespen waardoor het niet egaal vergrijsd. En ook hier strookt de werkelijkheid niet met de productbeschrijving. Het hout zou namelijk niet door insecten worden aangetast.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het is altijd teleurstellend als je niet op je leverancier kan vertrouwen.
Dan snap ik de afkeer van het product in uw ervaring.
Ik heb die ervaring met mijn Platowood nog niet gehad.
Ik vond het anders dan hiervoor omschreven een fijn product om mee te werken.
Ik heb in het verleden verschillende tuinhuizen in western red cedar bevelsiding gebouwd. Plat dak met overstek.
Dat heeft van zichzelf een ruwe uitsraling. Een kant is immers fijnbezaagd.
Voor de dakranden/boeidelen zocht ik een smallere bevelsiding, die in die maat in cedar niet leverbaar was.
Zo ben ik bij Platowood gekomen. Ze zijn in a kwaliteit.
Tot op heden heb ik nog geen klachten gehad, maar van die wespen vind ik er een om te onthouden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.