Houten Frame voor talud bedekking met worteldoek.

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Goedenavond allen,

Ik heb op mijn kavel een schuine wand naar een lager gelegen achtertuin.

De vorige eigenaars hadden daar met een houten frame en worteldoek een "wand" gemaakt.
Deze was redelijk verrot en gescheurd en is tijdens graafwerkzaamheden gesneuveld.

Ik wil echter wel die wand weer in de oude toestand terugbrengen om daar bijvoorbeeld met helmgras een beplanting in aan te brengen.
Lijkt me wel een mooi gezicht.

Nu is mijn vraag eigenlijk.....welk hout zou het beste compromis zijn?

Ik kan natuurlijk het hardste hardhout gaan zoeken maar daar hangt natuurlijk ook een prijskaart aan.....(totale lengte frame zal rond de 65 mtr zijn.)

Ik zat aan een kopmaat van rond de 40x60 of 50x70 te denken die ik dan rond de randen neerleg in een frame........om de balken te "verankeren" wilde ik om de zoveel cm een staaf M12 via een gat in t hout erin meppen en dan met een ring en bout in een verzinkt gat de balk vast schroeven.......het lijkt mij dat dat verankering genoeg is.....wellicht zelfs overkill.

Maar het gaat dus om de houtsoort en bovenal waar kan ik het het beste bestellen?

Zeggen jullie.......altijd voor hardhout gaan?
Of is er wellicht een andere suggestie?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Grt
Danny


DJI_0199.JPG

DJI_0202.JPG
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
op de foto's zie ik enkel schade aan de worteldoek
de helling lijkt mij niet steiler dan 45° te zijn
op zo'n helling heb ik nog nooit hout weten gebruiken
na de aanleg maakt men gaten waarin men eender welke planten zet
mooist is dat de hele doek op termijn door struik of grondbedekkers ingenomen wordt
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ja dat is ook de bedoeling.

De foto's zijn van de oude situatie......de nieuwe situatie is iets meer hoogteverschil en iets steiler.

Op de foto's zit dat worteldoek echt gespannen tussen een balklaag boven en beneden.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.993
821
Omgeving Leiden
Als de beplanting aanslaat, dan houden de planten de grond vast.
Zeg even dat daar drie jaar voor nodig is, dan moet het hout een jaar of vijf meegaan.
Zo geredeneerd zou ik gewoon vuren nemen
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Op de foto's zit dat worteldoek echt gespannen tussen een balklaag boven en beneden.
van een tussen balklagen gespannen worteldoek ontglipt mij het nut
de helling mag niet te steil zijn, zodat de grond niet naar beneden glijdt, wanneer die te nat wordt
als het worteldoek boven de helling hangt, dus niet tot tegen de grond reikt, dan heeft die geen enkele weerstand, zodat die begint te glijden
de grond die afglijdt, zal tegen de onderste balk stoten + er na een tijd ovr spoelen
het doek dient op de grond te liggen
je kan het met U-ijzers er tegen drukken
die ijzers maak je met gemak van een rol geplasticifeerde draad van een paar mm dik
wil je toch balken gebruiken, zet dan een paar afval-/palletplanken zodat je een soort van terras maakt
zoals de rijstvelden in azië
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.427
687
Emst
Hoe ik er tegenaan kijk.
Al het hout en al het gronddoek weg.
Nu is er ruimte om de helling in te planten.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
761
Nootdorp
Wat is het huidige nut van het worteldoek? Met de gegeven informatie zou ik inderdaad het advies van de Haan volgen.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
De fotoos zetten mij in eerste instantie op het verkeerde been. De bebouwing staat op het lage deel en het veld is het hoge deel. Dan snap ik beter waarom de grond op de helling moet blijven. Daarvoor zou je al bijna een keermuurtje moeten bouwen. Anders moet er zoveel mogelijk wortels in. Gras en bodembedekkers.
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.141
Fryslân
Ik zat aan een kopmaat van rond de 40x60 of 50x70 te denken die ik dan rond de randen neerleg in een frame........om de balken te "verankeren" wilde ik om de zoveel cm een staaf M12 via een gat in t hout erin meppen en dan met een ring en bout in een verzinkt gat de balk vast schroeven.......het lijkt mij dat dat verankering genoeg is.....wellicht zelfs overkill.

Maar het gaat dus om de houtsoort en bovenal waar kan ik het het beste bestellen?
Ik begrijp dat het worteldoek aan het hout vastzit om het op z'n plek te houden?

Wat je kan doen is al het huidige worteldoek eraf halen, en dmv hardhouten piketten van 4x4cm om de anderhalve meter (dat is standaard tegenwoordig toch ;) ) een piket de grond te slaan. Hier tegen kan je dan een plank monteren. Hardhout zou een mooie optie zijn omdat ze constant in de grond zitten. Kunnen ongeschaafde planken zijn van iets van 20x 150 oid. Als je deze mooi op hoogte hebt kun je de grond egaliseren op hoogte van het hout en weer worteldoek plaatsen. Er mag geen ruimte tussen het doek en de grond zitten, anders krijg je later problemen met planten.

Je idee van een draadeind in de grond slaan gaat niet werken, omdat je in de grond geen weerstand hebt. Zodra je gaat vastdraaien, trek je het draadeind weer naar boven.

Wat wij veel gebruiken in taluds is Cotoneaster en Lonicera. Dat zijn mooie groenblijvende bodembedekkers. Afgewisseld met een paar clusters van Hydrangea paniculata en je hebt het mooiste talud van het dorp (in mijn ogen dan :) )
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Puff en AvdLinden

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.