Houten frame van ,,chaisse longue" gescheurd; hoe te herstellen?

Pietplof

Nieuw lid
13 mei 2019
4
1
Collegae,

Goede vrienden van mij hebben , een poos gekeden, een zogenaamde antieke chaisse longue gekocht.
Mooi ding en bij zorgvuldig plaatsnemen kon het zeker heel lang meegaan.
Helaas plofte een gast iets te enthousiast in genoemd zitmeubel en daarop verschenen er in het houten frame meerdere scheuren.
Ik werk vrij veel met hout en kreeg dus de vraag is dit betere sloopwerk te hedstellen en vooral hoe?
Ook ben ik erg eigenwijs maar in dit geval vraag ik om advies.
 

Bijlagen

  • IMG-20210403-WA0000.jpg
    IMG-20210403-WA0000.jpg
    72,1 KB · Weergaven: 89

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.241
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zou zeggen

1) riet afplakken
2) lijm klaarzetten (goede witte houtlijm)
3) 2e persoon bij de hand hebben
4) lijmtang(en) klaarzetten, evt voorzien van vormen zodat ze het ronde hout goed kunnen klemmen. Vormen bv. met bakpapier o.i.d. bekleden
5) dun staafje of speld bij de hand hebben
6) verfbrander bij de hand hebben
7) scheuren iets open laten wrikken door de 2e persoon
8) lijm er in, proberen zo diep mogelijk te krijgen met het dunne staafje of een speld
9) beetje opwarmen met de verfbrander zodat de lijm dunner wordt en er goed inloopt
10) klemmen
11) na voldoende wachttijd e.e.a. weer verwijderen

zoiets?
 

Pietplof

Nieuw lid
13 mei 2019
4
1
Ik zou zeggen

1) riet afplakken
2) lijm klaarzetten (goede witte houtlijm)
3) 2e persoon bij de hand hebben
4) lijmtang(en) klaarzetten, evt voorzien van vormen zodat ze het ronde hout goed kunnen klemmen. Vormen bv. met bakpapier o.i.d. bekleden
5) dun staafje of speld bij de hand hebben
6) verfbrander bij de hand hebben
7) scheuren iets open laten wrikken door de 2e persoon
8) lijm er in, proberen zo diep mogelijk te krijgen met het dunne staafje of een speld
9) beetje opwarmen met de verfbrander zodat de lijm dunner wordt en er goed inloopt
10) klemmen
11) na voldoende wachttijd e.e.a. weer verwijderen

zoiets?
 

Pietplof

Nieuw lid
13 mei 2019
4
1
Heer Jurriaan,
Uw reactie is een hoopvol begin.
Zou het verwarmen van een flacon houtlijm in een bak water ( au bain marie) er voor kunnen zorgen dat het houtlijm ,,waterdun" wordt en dan nog gemakkeljjker in de scheuren loopt?
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zou denk ik geen witte houtlijm gaan verwarmen - zeker geen hele fles... wellicht is een klassieke beenderlijm hier meer op zijn plaats? Die kun je -ook in situ- meerdere keren verwarmen om hem dunner te maken en onderdelen tov elkaar te verschuiven zonder dat dat ten koste gaat van de hechtkracht...
 

Pietplof

Nieuw lid
13 mei 2019
4
1
Ik zou denk ik geen witte houtlijm gaan verwarmen - zeker geen hele fles... wellicht is een klassieke beenderlijm hier meer op zijn plaats? Die kun je -ook in situ- meerdere keren verwarmen om hem dunner te maken en onderdelen tov elkaar te verschuiven zonder dat dat ten koste gaat van de hechtkracht...
Kan epoxyhars i.p.v. houtlijm een alternatieve behandeling zijn?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.774
743
Enschede, Twente
Zou het verwarmen van een flacon houtlijm in een bak water ( au bain marie) er voor kunnen zorgen dat het houtlijm ,,waterdun" wordt en dan nog gemakkeljjker in de scheuren loopt?
Nee, waterdun krijg je het door het met water te verdunnen & dat werkt niet goed. Zou hiervoor huidlijm gebruiken. Dat doen 'echte' restauratoren ook, zie

Epoxy icm antiek? Niet doen, behalve als er veel materiaal verloren is gegaan en een normale lijmverbinding niet meer mogelijk is.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zou het verwarmen van een flacon houtlijm in een bak water ( au bain marie) er voor kunnen zorgen dat het houtlijm ,,waterdun" wordt en dan nog gemakkeljjker in de scheuren loopt?
witte D4 ?
Een paar weken geleden had ik hiermee mijn eerste ervaring.
Mijn betrachting was niet de vloeibaarheid, maar wel de vochtbestendigheid.
Waar ik bij een temperatuur rond 10° mijn D3 echt uit moest knijpen om uit de bus te komen, kwam de D4 er vlotjes uit. Dus vloeibaarheid van D4 is - zonder opwarmen - hoger dan die van D3. Open tijd is groter, dus langer klemmen.
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
68
0
Ik gebruik zelf injectiespuitjes om de lijm er diep genoeg in te krijgen, die gebruik ik dan 1malig, werkt wel makkelijk en vrij goed te doseren.
 

JanRB

Nieuw lid
27 dec 2014
8
1
Heb goede ervaring met injecteer epoxy, gruwelijk sterk, mijn gevoel zegt dat dit de sterkste methode die er te vinden is, er is een extra dunne versie voor uitstekende doordringbaarheid, let wel: eenmaal gegoten is definitief. Goed afplakken, altijd handschoenen, niet te koud, niet te warm en let op de tijd ;-)

 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
549
156
Zutphen
In dit geval zou ik ook voor dunne epoxy kiezen, misschien met injectie naalden die je bij je apotheek kunt kopen. Met een stofzuiger kun je de lijm zuigen naar de andere kant. Daar waar je geen epoxy wil hebben wat was op doen. Wrikken om lijm zo diep mogelijk te krijgen en ook zwaartekracht zijn werk laten doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.