Houten eettafel bank

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Hallo,

Ik wil mijn eerste meubel zelf gaan maken. Ik heb een eettafel opgeknapt en wil hier graag een bankje bij maken. Ik wil een simpel model maken zonder rugleuning (zie foto, sorry tekenen is niet mijn sterkste punt, dit is zonder de plaat erop). Ik ben van plan een frame te maken en hierop een plaat te bevestigen deze plaat moet ik nog zoeken maar ik denk aan 3cm qua dikte.
Het bankje zal 2 meter lang worden met een zitvlak van 45 cm. Het onderstel wil ik 40cm maken zodat het zitvlak iets uitsteekt.
Ik ben van plan om balen van 200cm x4.4cm x 4.4cm te gebruiken van bijvoorbeeld de praxis (vurenhout). Zijn deze stevig genoeg om 3 personen te dragen met een plaat erop zoals ik deze in de tekening heb gemaakt? En is de plaat van 3cm dik genoeg ? Ik weet nog niet zo goed wat voor materiaal ik wil gebruiken hiervoor. Dat is het volgende wat ik ga uitzoeken. Ik ben van plan om de balken en de platen aan elkaar te lijmen. En met schroeven aan elkaar te maken als extra.

Ps: ik heb gekozen om onderin 3 vakken vrij te houden onderin zodat ik later er bijvoorbeeld kisten op wielen onder kan maken.

Groeten Maikel
 

Bijlagen

  • 16750224222841485829893469682685.jpg
    16750224222841485829893469682685.jpg
    54,9 KB · Weergaven: 16

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Je loopt bij deze constructie het risico dat de bank over de lengte heen-en-weer kan bewegen ('racking' heet dat in goed Engels). Om dat te voorkomen moet je iets van schoring toepassen. Het simpelst is twee dwarsliggers aan de achterkant over de hele lengte bevestigen, eentje even boven de grond en de andere iets van halverwege de hoogte. De 'wiebel' wordt daarmee niet helemaal voorkomen, maar een failsafe constructie is wat ingewikkelder - je moet dan uitgaan van het principe van de stijve driehoek, dus kruiselings schoren.
Voor de diepte is de zitvlak-plaat waarschijnlijk voldoende om in die richting beweging te voorkomen; henagt ook een beetje af van de hoekverbindingen van de vier 'frames'.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
hier komen vooral vertikale krachten op
de staanders zou ik tussen de liggers zetten
een plaat van 3 cm draagt voldoende
inderdaad schoren of diagonalen om het zijdelings wiebelen op te vangen
als de maten van de reststukken van de plaat zich daartoe lenen, kan je die tegen de achterkant schroeven
 

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Je loopt bij deze constructie het risico dat de bank over de lengte heen-en-weer kan bewegen ('racking' heet dat in goed Engels). Om dat te voorkomen moet je iets van schoring toepassen. Het simpelst is twee dwarsliggers aan de achterkant over de hele lengte bevestigen, eentje even boven de grond en de andere iets van halverwege de hoogte. De 'wiebel' wordt daarmee niet helemaal voorkomen, maar een failsafe constructie is wat ingewikkelder - je moet dan uitgaan van het principe van de stijve driehoek, dus kruiselings schoren.
Voor de diepte is de zitvlak-plaat waarschijnlijk voldoende om in die richting beweging te voorkomen; henagt ook een beetje af van de hoekverbindingen van de vier 'frames'.
Super bedankt voor de reactie, helemaal niet over nagedacht. Je ziet vaak veel houten bankjes on line waar dit niet bij gebeurd. Zou ik dit ook kunnen opvangen door bijvoorbeeld een plaat aan de achterkant te maken? Ik zit er namelijk ook aan te denken om de zijkanten met een plaat te dichten. Dus dan kan ik de achterkant misschien ook nog doen. Ik denk er dan ook aan om te kiezen nog 2 balken aan de achterzijde te doen en dan daar nog een plaat tegenaan schroeven. Beetje het idee net als bij alle ikea kasten die vaak wankel zijn tot je die achterplaat erop zet. Of denk ik nu verkeerd ?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Super bedankt voor de reactie, helemaal niet over nagedacht. Je ziet vaak veel houten bankjes on line waar dit niet bij gebeurd. Zou ik dit ook kunnen opvangen door bijvoorbeeld een plaat aan de achterkant te maken? Ik zit er namelijk ook aan te denken om de zijkanten met een plaat te dichten. Dus dan kan ik de achterkant misschien ook nog doen. Ik denk er dan ook aan om te kiezen nog 2 balken aan de achterzijde te doen en dan daar nog een plaat tegenaan schroeven. Beetje het idee net als bij alle ikea kasten die vaak wankel zijn tot je die achterplaat erop zet. Of denk ik nu verkeerd ?
Een plaat is voldoende om een 'achterwand' stijf te maken, mits goed bevestigd. Die balken zijn dus niet nodig, of je moet dat om esthetische redenen willen doen.
Dat je veel bankjes ziet waarbij het niet gebeurt kan ermee te maken hebben dat, zoals ik al aangaf, de staanders van zichzelf een stijve constructie vormen door de manier waarop ze gemaakt zijn met heel stabiele verbindingen (of overgedimensioneerd zijn).
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
362
122
Ik denk er dan ook aan om te kiezen nog 2 balken aan de achterzijde te doen en dan daar nog een plaat tegenaan schroeven. Beetje het idee net als bij alle ikea kasten die vaak wankel zijn tot je die achterplaat erop zet. Of denk ik nu verkeerd ?
Dat is de spreekwoordelijke spijker op z'n kop! Vierkant kunnen scharnieren naar een parallelogram, dat moet worden ondervangen. Een plaat, schoren of andere diagonale verbindingen - zoals een metalen kruis in veel open stellingkasten - zijn een lichtgewicht oplossing is een uiterst effectieve oplossing. Je hebt waarschijnlijk zelf gezien hoe een fragiele Ikea-kast die alle kanten op wiebelt, ineens stevig staat door een dunne hardbord plaat.
Deze constructie kan in drie richtingen scharnieren: links/rechts (het ZY-vlak), voor/achter (het ZX-vlak) en "diagonaal" in het zitvlak (het XY-vlak). Die laatste wordt al beperkt door de plaat om op te zitten. Die andere twee moeten worden opgevangen door respectievelijk achterwand en zijwanden.

Puur estetisch zou je de zijwand in het frame kunnen laten verzinken. De simpelste manier daarvoor is vier smalle latjes stevig aan de balken te bevestigen (lijmen & schroeven/spijkeren) en de plaat daar tegenaan bevestigen.

Qua plaat: 3 cm. is behoorlijk overmaats. Een 18 mm multiplex plaat heeft meer dan voldoende draagkracht bij zo'n korte overspanning.

Nog een tip om het nog iets eleganter te maken, wat niet in detail op de tekening te zien is: de twee lange liggers lijken direct op de staanders te steunen, dat is goed. De tussenliggers voor het zitvlak lijken niet ondersteund te zijn. Je zou de lange liggers iets kunnen inkepen - 1-1,5 cm is voldoende - zodat de tussenliggers met de uiteinden ook nog op de staanders steunen.
 

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Dat is de spreekwoordelijke spijker op z'n kop! Vierkant kunnen scharnieren naar een parallelogram, dat moet worden ondervangen. Een plaat, schoren of andere diagonale verbindingen - zoals een metalen kruis in veel open stellingkasten - zijn een lichtgewicht oplossing is een uiterst effectieve oplossing. Je hebt waarschijnlijk zelf gezien hoe een fragiele Ikea-kast die alle kanten op wiebelt, ineens stevig staat door een dunne hardbord plaat.
Deze constructie kan in drie richtingen scharnieren: links/rechts (het ZY-vlak), voor/achter (het ZX-vlak) en "diagonaal" in het zitvlak (het XY-vlak). Die laatste wordt al beperkt door de plaat om op te zitten. Die andere twee moeten worden opgevangen door respectievelijk achterwand en zijwanden.

Puur estetisch zou je de zijwand in het frame kunnen laten verzinken. De simpelste manier daarvoor is vier smalle latjes stevig aan de balken te bevestigen (lijmen & schroeven/spijkeren) en de plaat daar tegenaan bevestigen.

Qua plaat: 3 cm. is behoorlijk overmaats. Een 18 mm multiplex plaat heeft meer dan voldoende draagkracht bij zo'n korte overspanning.

Nog een tip om het nog iets eleganter te maken, wat niet in detail op de tekening te zien is: de twee lange liggers lijken direct op de staanders te steunen, dat is goed. De tussenliggers voor het zitvlak lijken niet ondersteund te zijn. Je zou de lange liggers iets kunnen inkepen - 1-1,5 cm is voldoende - zodat de tussenliggers met de uiteinden ook nog op de staanders steunen.
Bedankt voor de reactie en de goede tips. Zou je in plaats van inkepen ook ijzeren hoekverbinders kunnen plaatsen?
Ik ga even opnieuw tekenen en meten zodat ik weer weet wat ik nodig heb!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je loopt bij deze constructie het risico dat de bank over de lengte heen-en-weer kan bewegen ('racking' heet dat in goed Engels). Om dat te voorkomen moet je iets van schoring toepassen. Het simpelst is twee dwarsliggers aan de achterkant over de hele lengte bevestigen, eentje even boven de grond en de andere iets van halverwege de hoogte.
Err, volgens mij het het simpelst gewoon een plaat triplex (of nog simpeler, fiberbord, zoals Ikea dat bij de Billy doet) er tegenaan spijkeren - twee driehoeken voor de prijs van 1 ;-)

Ziet er niet uit, en is gezien het materiaal ook feitelijk een noodoplossing (als je deze oplossing kiest kun je beter een echte achterwand maken ;-) ), maar werkt prima.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
362
122
Bedankt voor de reactie en de goede tips. Zou je in plaats van inkepen ook ijzeren hoekverbinders kunnen plaatsen?
Dat kan ook, met een hoekverbinder zijn er 2-4 schroeven om het gewicht te dragen. Maar ik vind die dingen zo lelijk voor een meubel. Inkepen is heel elegant, van de buitenkant zie je er niets van, hooguit de kop van een lange schroef die je door de lange ligger in de tussenligger schroeft (optioneel.. je zou ook van binnenuit een schroef iets schuin vanuit de tussenligger in de lange ligger kunnen zetten om alles zeker te fixeren)
 

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Dat kan ook, met een hoekverbinder zijn er 2-4 schroeven om het gewicht te dragen. Maar ik vind die dingen zo lelijk voor een meubel. Inkepen is heel elegant, van de buitenkant zie je er niets van, hooguit de kop van een lange schroef die je door de lange ligger in de tussenligger schroeft (optioneel.. je zou ook van binnenuit een schroef iets schuin vanuit de tussenligger in de lange ligger kunnen zetten om alles zeker te fixeren)
Ja, maar ik wil ze aan de binnenkant maken en als ik die platen aan de zijkant en achterkant hebt en bovenop een zitvlak die 5cm uitsteekt zul je die niet zien zitten. Of je moet onder de tafel kruipen. En daarnaast zoals ik zeg ben ik een beginner dus elke verbinding die ik ga maken met lijm en schroeven is allemaal nog redelijk nieuw. Voelt voor mij net iets gemakkelijker om te maken. Maar ik ga er zeker nog even naar kijken als ik het hout heb opgehaald. Heb even alles opnieuw berekend en getekend. Dus binnenkort hout ophalen en dan eens kijken hoe en wat! Ik krijg als het goed is binnenkort wel een nieuwe decoupeerzaag binnen om het te proberen.

Groeten Maikel
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
En is de plaat van 3cm dik genoeg ? Ik weet nog niet zo goed wat voor materiaal ik wil gebruiken hiervoor. Dat is het volgende wat ik ga uitzoeken.
Je zou eens naar een vuren timmerpaneel kunnen kijken, stevig en ziet er misschien wat leuker uit dan een plaat multiplex.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
362
122
Succes!
Tip om frustraties te besparen: koop genoeg hout, liever iets teveel. Ondanks "twee keer meten, één keer zagen" kan je dan een fout maken zonder weer terug te moeten naar de winkel. Geeft ook wat ruimte om een keer zo'n verbinding te proberen bijvoorbeeld, als je dat zou willen. En nooit erg als er wat overblijft voor de voorraad.
Balken van 44x44 mm zou ik afkorten met een handzaag, niet met de decoupeerzaag. Het blad van een decoupeerzaag is erg kort voor dit soort balken. Met een winkelhaak de zaaglijn rondom tekenen en eventueel eerst alle lijnen inzagen. Na 2-3 balken kan je heel netjes met de hand afkorten.
 

Obineon

Actieve deelnemer
5 sep 2022
41
10
Eindhoven
Succes!
Tip om frustraties te besparen: koop genoeg hout, liever iets teveel. Ondanks "twee keer meten, één keer zagen" kan je dan een fout maken zonder weer terug te moeten naar de winkel. Geeft ook wat ruimte om een keer zo'n verbinding te proberen bijvoorbeeld, als je dat zou willen. En nooit erg als er wat overblijft voor de voorraad.
Balken van 44x44 mm zou ik afkorten met een handzaag, niet met de decoupeerzaag. Het blad van een decoupeerzaag is erg kort voor dit soort balken. Met een winkelhaak de zaaglijn rondom tekenen en eventueel eerst alle lijnen inzagen. Na 2-3 balken kan je heel netjes met de hand afkorten.
Ja, ik twijfel om het voor nu even uit te meten en dan te laten zagen. Zodat ik me deze keer kan richten op het in elkaar zetten van een product, aangezien zagen gratis is. Maar ik ben wel van plan wat extra hout mee te nemen om te oefenen met het zagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.