Allereerst: foto's met watermerk, filmpje heeft intro met sitenaam... Dat riekt natuurlijk naar een verkapte "kom eens op mijn site kijken". Helemaal als de user net geregistreerd is.
In het kort: Dit is een twee jaar oud project, wat ik nooit op internet geplaatst heb. Inmiddels ben ik werkeloos, en zou graag "iets in de ICT doen". Maar daar heb ik geen papieren voor. De website is een beetje gemaakt om te laten zien dat ik wel een klein beetje kan met computers. Vandaar die site, het intro en de watermerken. Die site moest inhoud hebben, dus daar heb ik mijn knutselprojecten voor genomen.
Maar als je dan alles op foto en film hebt, krijg je toch een beetje de neiging om het alsnog hier te plaatsen (ha'k twee jaar geleden moeten doen, ik weet het). En mijn site is geen podium, met die twee bezoekers en een paardenkop (al is Matthias van Woodgears al wel geweest)... Dus vandaar.
Filmpje twee verklapt alles:
Zonder de klep ervoor werkt de machine trouwens maar beperkt, het is meer een knikker-lanceer-installatie... Sommen als 5x17 en 93+107 gaan dan echt niet.
En, zoals het filmpje laat zien is er een zeer grote overeenkomst met die van woodgears.ca. Alleen wordt bij mij alles met twee hendels bestuurd.
Er kunnen drie dingen bewegen:
- De bovenste slider. Deze zorgt ervoor dat knikkers blijven liggen tot er aan de + hendel gedraaid wordt. Deze heeft een veer, en staat dus eigenlijk altijd op "dicht", tenzij de + hendel gebruikt wordt.
- De knikkerwipjes. Deze bewegen wanneer er knikkers langs komen. Maar als de = hendel gebruikt wordt, draaien ze allemaal terug naar de startpositie, waarbij de knikkers binnenin vrij komen. De knikkers binnenin vormen dus eigenlijk het geheugen van de rekenmachine, en dit getal wordt dan verplaatst naar de resultaat-slider.
- De onderste slider / resultaat slider. Tijdens berekeningen moet deze open staan, om overtollige knikkers ineens naar het knikkerreservoir te laten gaan. Dus de bovenste hendel zet deze open, en omdat deze geen veer heeft blijft deze slider gewoon in de laatste positie staan. Als de = hendel gebruikt wordt, wordt deze slider dichtgetrokken, zodat het eindresultaat blijft liggen. Deze knikkers vallen pas door als de + hendel weer gebruikt wordt.
Dan de bouw.
Is het moeilijk? Nee. Veel werk? Ja. Ik had gelukkig de maand ervoor een pPoxxon figuurzaagmachine gekocht, want dit kan ik niet op de hand... Er was geen bouwplan, alleen een "half idee". Ik ben zo'n eikel die bouwt en denkt tegelijk. Alleen heb ik toen het front paneel af was wel een 3D-programma gebruikt om te zien hoe de verhoudingen moesten zijn, waar de hendels logisch stonden, enz.
De basis zijn knikkers, en die zijn bij een speelgoedwinkel gekocht (
"Of heb een cadeautje is? Ehh.. ja! Pak maar in!") en nameten liet zien dat lang niet alles wat gelijk lijkt, ook gelijk is.
De kleinsten zijn 15.2 mm, en de grootsten 16.4. Op zich zou de machine wel zo gebouwd moeten kunnen worden dat beide knikkers passen, maar als ik de inhoud bereken (4/3 * pi * r3) is de grote 2.31 cm3, en de kleine 1.84 cm3. Dat is een iets te groot verschil (gewicht van de grote is dus ook ruim 25% hoger). Naast gewicht moeten ook alle knikkers met een rare structuur eruit. Vast veel waard op het schoolplein, maar ik vond ze iets minder geschikt.
Als eerste wordt het centrale gedeelte samengesteld. Als dit niet goed gaat, hoeft de rest namelijk ook niet gebouwd te worden. De bedoeling is alles ineens te zagen, en voor montage bij de eerste twee wipjes kijken of alles lukt. Als daar de kinderziektes uit zijn, wordt de hele plank ineens gemonteerd (schroeven en lijmen).
De knikkerwipjes (iemand een betere naam?) zijn van meranti, omdat ik vurenhout te zacht vond. Ik heb ooit op een computerbeurs een doos met test-etiketten (200 monsters of zo) gekocht. Daar is de iets geschaalde tekening van woodgears.ca op geprint. Daarna boeklon over de papierkant, zodat bij het verwijderen van het vetpapier aan de achterkant alles als 1 A4-tje bijeen blijft. Daarnaast pluist het niet meer zo bij het zagen, en wordt ook geen papier losgescheurd.
De wipjes hebben twee uitsteeksels nodig. Eén punt wordt het draaipunt, en een tweede uitsteeksel wordt voor het terugduwen van de wipjes in de start positie gebruikt. Als as (draaipunt) wilde ik eerst spijkers inlijmen, maar dat was niet zo'n succes. Allereerst moeten de wipjes er niet uit kunnen vallen, dus moeten ze achter de plaat een verdikking krijgen die uitvallen voorkomt, maar de dikte en gladheid bepalen ook hoe makkelijk de wip van links naar rechts kan. Spijkers zijn dun en glad, en de wipjes wilden nog wel eens stuiteren. De betrouwbaarheid was aardig zoek. Uiteindelijk is het draaipunt van M4 gemaakt, zodat er achter de plaat gewoon twee moertjes tegen elkaar ingedraaid konden worden. In de achterplaat zijn zelfgezaagde stukjes aluminium buis gelijmd, zodat de gaten niet kunnen uitlubberen.
Daarna wordt de plaat verder in elkaar gezet. Met knikkers van ongeveer 16 mm mogen de goten 18 mm zijn, en dat is een hele mooie standaardmaat bij de DHZ zaak.
Tot zover mijn bijdrage voor vandaag!
Dat is een hele mooie machine geworden!
En ik zag dat je ook wat met Arduino doet

. Combineert dat ook met hout?
offtopic:
Ik ben gek op aparte hobby projecten waarin ik mezelf uit kan dagen. Dat mag met hout maar dat hoeft niet persé. Arduino's zijn nog steeds een uitdaging voor me, alleen die Arduino heeft een dagtaak om mijn aquarium mooi te verlichten met RGB LED's (
dit project, bedoel je). Ik heb wel een Arduino idee, maar dat is verre van compleet. Als iemand daar iets voor weet: Ik gebruik thuis een "to-do bord", zoals hieronder staat:
Het werkt goed, maar je ziet elke dag de dingen die bijvoorbeeld maar eens per week spelen. En mijn tandarts bezoek voor komende maand staat er ook al 6 weken op. Ik zat te denken aan een op een Arduino werkende "klok", geïnspireerd op die uit Harry Potter die bij de Wemels thuis hangt (
deze dus). die net zoals de briefjes op het to-do bord attentie voor bepaalde zaken kan vragen (middels een klok-bel?) waarbij dingen ook op "uitgevoerd, mag verwijderd worden" gezet kunnen worden. Maar dat idee is nog lang niet af...