Houten buisjes maken

Jooopie

Nieuw lid
5 apr 2020
7
1
Voor een projectje wil ik graag houten buisjes maken. Ongeveer 100 mm lang en 12 mm als diameter. Het gat door de buisjes mag ongeveer 3 tot 8 mm dik zijn.

In de bouwmarkt heb ik wat beukenhouten ronde stelen gehaald, deze heb ik stukjes gezaagd en ik heb vandaag al heel wat proefstukjes gemaakt. Maar het resultaat met het gereedschap wat ik heb is niet echt bevredigend. Ik heb wat lopen prutsen met een slangenboor op de langgatboor, maar het is net niet precies genoeg.

Heet iemand:
1. een tip om mooie gecentreerde gaten te boren in stelen?
2. als er een andere list is om kant en klaar buisjes ergens vandaan te halen hoor ik het ook graag

Ik had al even op internet rondgekeken maar ik kan niet echt wat vinden in Nederland. Alleen uit China zie ik wat opties die zouden kunnen dienen. Maar ik wil het niet uit China laten halen.

Enfin, het zou leuk zijn als iemand me wat op weg kan helpen.

Groet, Joop


1701007436952.png
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Wellicht iemand met een draaibank je kan helpen? Zie geen regio bij je naam staan dus lastig inschatten voor mensen die je zouden kunnen helpen.
buisje 12 mm met gat 8 mm is wel erg dun trouwens, gat mag kleiner schreef je al. Op de foto lijken me de buisjes dikker dan 12mm, of is dit vertekend?
waar is het voor? Is ook handig om te vertellen, wellicht heeft iemand een hele andere aanvliegroute tot hetzelfde resultaat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je een langgatboor hebt, dan kan je toch een v blokje maken en de buisjes van 2 kanten af boren op de langgatboor?
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
Eeen lange of extra lange houtboor in de kolomboor en het hout in een machineklem met v-groef zou ook moeten werken. Met een goede hartzoeker het center bepalen en een centergaatje boren of prikken?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Eeen lange of extra lange houtboor in de kolomboor en het hout in een machineklem met v-groef zou ook moeten werken. Met een goede hartzoeker het center bepalen en een centergaatje boren of prikken?
Ik heb op mijn draaibank een behoorlijk aantal pennen geboord. Dat zijn in feite buisjes. Vroeger op de kolomboor. Ik ben gestopt met boren op de kolomboor omdat te vaak het gat verloopt. Ook met de juiste boor. Dat gebeurt op de draaibank een stuk minder maar nog steeds regelmatig. Dat is meestal geen probleem omdat ik hierna het buisje rond maak.
Conclusie het gaat lang niet altijd recht. Helemaal niet als je snelheid wil maken. Hangt ook zeker af van de richting van de houtvezel.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Lange houtboren zijn wel te koop dat is niet het probleem.
ik zou voor een gewone spiraalboor gaan en gewoon rustig aan en voldoende vaak lossen om te zorgen dat er niets verbrand.

je hebt iets nodig om je hout goed recht te fixeren ten opzichten van de boor.
mischien gewoon een klosje met een gat rond 12 er in
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.