Houten Box voor grondschaaf

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Nu ik fijne grondschaaf heb gemaakt is mijn volgende stap het maken van een houten doosje/boxje.
Natuurlijk word het boxje geheel van massief hout en gezwaluwstaart. Om een beetje in de stijl van de schaaf te blijven heb ik voor oud eiken gekozen.
Dit hout is van rond 1820 en waren zijden van lade's van een kast die niet meer te redden was.IMG_0342.jpeg

Een snel en grof schatje met de binnen maten die benodigd zijn.
Dan zagen en afkorten en futselen.

IMG_0343.jpeg

De futselplank is al een oudje van notenhout gemaakt, de schaaf die er op ligt is een low angle van Peaktool het huismerk van Baptist en is de goedkope versie van de huidige Luban low angle. Ter gemak een handgreep op gemaakt zodat het lekker weg futselt. Deze is overigens verwijderbaar. Je kunt ze ook in de handel kopen maar die vind ik wat klein.

IMG_0344.jpeg

Met het snijhoutje de dikte uitgezet.

IMG_0345.jpeg

Dan het aftekenen van de zwaluwstaarten met het aftekenhoutje (coromandel) Dit houtje heeft een dubbel functie niet alleen de schuinte van de staart maar ook haaks overhalen. In het kistje komt een paneeltje en een schuifpaneeltje als deksel.
Hiertoe een verstek op de hoeken zodat ik de sponning mooi door kan schaven.

IMG_0347.jpeg

Zagen en hakken.

IMG_0348.jpeg

Een hoek klaar nog drie te gaan.

IMG_0349.jpeg

Ik werk aan een opzet bankje die op mijn gewone werkbank staat zodat ik met rechte rug kan werken.
Volgens mij al eens eerder gepost het bankje beschikt over een meubelmakers werkbankklem met Quick release, schaafaanslag, moxonvise en een kleine meubelmakerswerkbank klem. En natuurlijk 2 houvasten en wat bankhaken.

IMG_0350.jpeg

Het kistje zit in elkaar nog niet verlijmd! Want de sponningen moeten er nog in geschaafd worden.

IMG_0351.jpeg

IMG_0352.jpeg

Dan de paneeltjes zagen, futselen en een botsing schaven.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
IMG_0353.jpeg

Alles even droog lijmen zien of het past.

IMG_0354.jpeg

Dat gaat helemaal goed komen.

IMG_0355.jpeg

Dekseltje inschaven en sponning schaven ten behoeve van kant lat.

IMG_0356.jpeg

Staarten gelijk schaven met de #4 en kanten breken met mijn trekschaafje (eigen maak Gonzales Alves, ebben en schaafmes van een oude beitel, keermes eigenmaak).

IMG_0369.jpeg

Detail buitenzijde.

IMG_0361.jpeg

Box is afgewerkt met harde kleurwas bindzijde is naturel gehouden dus geen afwerking.

IMG_0362.jpeg

Binnen middels magneten plek voor de schaafbeitels en natuurlijk de grond schaaf.

IMG_0365.jpeg

Een wel bestede zondag dus s'morgens om 10 uur begonnen en rond 16.00 klaar.
De zwaluwstaarten zijn gelijmd met pvac lijm (witte houtlijm van de Action) De magneetjes aan de binnenzijde zijn gelijmd met industrie lijm van Bizon.

Groetnis,

Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Top Roeland ! (met een filmpje ?)
Mooi gemaakt, Roeland! Ik ben wel benieuwd hoe je de verstekken zo netjes krijgt.
Bedankt mannen!

@BossyRangs eerst zagen(toffelzaag) dan na werken met steekbeitel en een simpel latje in verstek gezaagd en gefutseld welke op het hout word geklemd als een soort van geleider.

Groetnis,

Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: BossyRangs

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.