Houten blad schotelt

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Hallo, op mijn tv kast ligt een eiken blad van 320cm op 60 cm en 4cm dik. Het blad is verlijmd. Het ligt al enkele maanden in de woonkamer, en begint nu te schotelen... Hoe kan ik dit verhelpen? Hebben jullie tips?
image.jpg
Bedankt,
Tommy
 
Laatst bewerkt:

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
waarschijnlijk de jaarringen dezelfde kant op liggen van de aan elkaar gelijmde delen?
oplossing zou ik ook zo snel niet weten behalve onder spanning zetten de andere kant op; maar dat lijkt me niet praktisch.
 
P

Pel

Guest
Hoogstwaarschijnlijk hout niet droog geweest, en niet goed verlijmd? Oplossing, opnieuw maken, met droog hout, en goed verlijmen. de kracht van hout wat gaat scheuren of krom trekken wordt meestal zwaar onderschat.
https://www.youtube.com/watch?v=Inb_2NWvTOY


Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.770
154
Rotterdam
Is de onderkant van het blad ook in de lak gezet? Of is dat onbehandeld? Ik ga er even vanuit dat dat niet het geval is:
In deze maanden van het jaar zit er meer luchtvochtigheid in huis. Het kale hout van de onderkant neemt meer vocht uit de lucht op dan de bovenkant. Daardoor gaat het krom trekken.
Als beide kanten behandeld zijn dan nemen ze evenveel op. Dan zet het blad gelijkmatig uit.
Zorg er wel voor dat het blad de ruimte krijgt om uit te zetten, en weer te krimpen.
Dus niet vast lijmen of te strak en vast schroeven.

Wacht tot de zomer, dan gaat het vocht er weer uit. Als het dan vlak is, dan de onderkant ook twee lagen lak.
 

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Dankjewel voor de reacties. Ik heb het laten verlijmen door een houtbedrijf. Het blad is bovendien nog niet behandeld en ligt los op de kast. Ik kan het er nog afhalen... Misschien aan de onderzijde metalen profielen infrezen? Of helpt dat niet? Wat de jaarringen betreft: misschien helpen volgende foto's?
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.770
154
Rotterdam
Ik zou terug gaan naar dat hout bedrijf.

Groet Pel.

Ik ben bang dat zij aansprakelijkheid afwijzen omdat het niet behandeld en vast gezet is.
Dit is gewoon een eigenschap van hout. Ringen om en om lijmen helpt wel wat, maar zonder verdere verwerking gaat zo'n blad toch op zijn omgeving reageren.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
755
Enschede, Twente
In een aantal video's laat deze Amerikaanse meubelmaker (vergeet zijn naam steeds - hffcom is kanaalnaam) zien hoe hij kromgetrokken planken weer recht maakt: door ze gericht op de achterkant in te zagen en na rechttrekken te fixeren middels ingelijmde stukken hout (splines). Ziet er fascinerend uit… en ik heb geen idee of dit voor een simpele houtbewerker te doen is.

Dit is de leukste en instructiefste:
https://youtu.be/cUqjC7E8u44
 

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
@Raymond: is het zo dat het behandelen van het hout ervoor zorgt dat het minder werkt? Dat wist ik niet...

Zou de kast niet gewoon opgetild worden als ik het blad eraan vast maak? Het is geen zware kast...

Inderdaad ook een interessant filmpje...

Helpt het als ik het blad tijdelijk omgekeerd op de kast zou leggen?

Mvg
Tommy
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.770
154
Rotterdam
Als je het hout rondom afsluit met een coating (lak, verf, beits, epoxy, wax.......) dan heb je een beschermlaag tegen vocht.
Er kan altijd iets in het hout komen, maar 80% houd het wel tegen.
Daardoor zal het hout veelminder werken.
En het beetje wat het nog werkt, hou je tegen door het vast te schroeven.

De afwerking is niet alleen tegen vocht of een mooi uiterlijk. Het beschermd ook!
Als er nu een glas wijn over valt, heb je een grote vlek die een halve cm diep in het hout zit.
Maar het beschermd ook tegen houtworm. Met zo'n warm jaar als 2015 komen er steeds meer houtwormen.

Je kast werkt als een torsionbox. Daarnaast moet de kast wel zo ontworpen zijn dat je het blad goed en op de juiste manier vast kan zetten.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Keurige plank van zo te zien kwartiers eikenhout, het schotelen vind ik wel mee vallen zeker omdat je het blad nog niet hebt afgewerkt!
De rede dat de plank iets hol is gaan staan is omdat het hout aan de bovenzijde veel gemakkelijker het vocht afstaat aan de omgeving, de onderzijde is bedekt door de bovenzijde van de kast zodat het hout hier vochtiger blijft (lees dus minder krimpt).
Mijn advies is dan ook plank omdraaien zodat deze weer recht komt (dit kan enige weken duren) en dan vervolgens aan alle kanten afwerken en bevestigen op de onderkast middels treksleuven en schroeven met de juiste zijde naar boven.
Doordat het hout kwartiers gezaagd is is het werken minimaal (houtringen staan bijna loodrecht op het oppervlak met gevolg mooie grote spiegels op je hout oppervlak).
Eenmaal behandeld en vastgezet gaat deze plank weinig tot niets meer werken het betreffende bedrijf heeft geen broddelwerk geleverd maar een goede kwaliteit.


groetnis, Roeland
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
530
49
Groningen
Wat Roeland zegt, het is mij ook gebeurd met m'n eiken salontafelblad. Afhankelijk van hoe lang het duurde om krom deze kant op te trekken, reken ongeveer zo lang voor het recht trekken als je het blad omdraait.
Wat (bij mij) lijkt te werken is om de (holle) gekrompen kant te lakken, zodat wanneer de bolle kant z'n vocht verliest de boel weer recht trekt. Kan natuurlijk alleen als het hout relatief te vochtig is. Anders precies omgekeerd werken.
 

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Dankjewel voor de tips!
Best zo snel mogelijk omdraaien dus... En eens rechtgetrokken ook behandelen aan beide zijden en vastzetten... Nu nog even opzoeken hoe treksleuven eruit zien. ;-)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Treksleuven zijn langgerekte schroefgaten, waarbij de lengte van het gat tov de breedte van het hout is gemaakt.
De plank zal blijven werken (breder/smaller worden) en met het sleufgat heeft de schroef de kans in de breedte mee heen en weer te bewegen (allemaal in hele kleine beetjes natuurlijk). Zou je dat niet doen en dus de boel fixeren, dan gaat je plank weer krom staan omdat deze toch zal uitzetten/krimpen, maar dan tegen gehouden wordt door je schroef.

- - - Updated - - -

http://www.joostdevree.nl/shtmls/treksleuf.shtml

Vanzelfsprekend de eerste :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.