Houtdraaibeitel met wegwerpmesjes

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
157
2
Even een vraagje ik ben begonnen met houtdraaien, en was wat aan het opzoeken erover. Nu zag ik beitels passeren op internet met wegwerpmesjes is dat iets of moet je daar je handen vanaf houden?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.245
657
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Elke beitel is een wegwerpmes, maar een reguliere beitel hoef je veel minder snel weg te gooien. Voor sommige, speciale beitels, heb ik van die wisselplaatjes zoals die ook op metaaldraaibanken gebruikt worden voor aluminium, maar dan heb je het over beitels om diepe vazen uit te hollen. Voor werken in langshout, schalen of kleinere vazen ben ik van mening dat je dat niet nodig hebt.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.452
542
Even een vraagje ik ben begonnen met houtdraaien, en was wat aan het opzoeken erover. Nu zag ik beitels passeren op internet met wegwerpmesjes is dat iets of moet je daar je handen vanaf houden?
Ik zou hier in eerste plaats van wegblijven. Als beginner ga je toch gemakkelijke stukken draaien..
In het ideale geval leer je snijdend draaien met de daartoe bestemde gutsen en beitels en leer je die ook slijpen.

Zelf heb ik geen gereedschap met wisselplaten. Wel haken en ander speciaal spul.

groeten ,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
157
2
Ik zou hier in de eerste plaats van wegblijven. Als beginner ga je toch onderdelen draaien..
In het ideale geval leer je snijdend draaien met de mogelijk bedoelde gutsen en beitels en leer je die ook slijpen.

Zelf heb ik geen gereedschap met wisselplaten. Wel haken en ander speciaal spul.

groeten,
Ornament
Bedankt voor reactie dan ga ik met gewone beitels beginnen.
Grijs kire
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.720
2.581
Gaanderen
Volgens mij zijn veel van de beitels met HM wisselmessen meestal schrapers. Inderdaad zijn er ook uitholbeitels met een klein rond wisselmesje. Ik heb ze allemaal. De uitholbeitels vind ik top voor diepere vazen. De andere heb ik in de la gelegd. Gebruik liever gutsen en platte beitels. Alleen als ik gecombineerde penblanks maak, (hout met alu of messing) gebruik ik ze. Ook wel eens om het einde zuiver rond te krijgen. Met de platte beitel kan je prima alu draaien maar ik moet harder drukken en krijg dan een dalletje naast het alu. En met die schrapers heb ik dat dan niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar en kire

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.