Houtbrand voorbeeld poffertjesvork

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Laatst heb ik een poffertjesplaat gekocht en ik zag op een filmpje dat er een houten vork werd gebruikt voor het draaien van de poffertjes. Zo'n poffertjesvork leek me wel grappig om zelf te maken en gelijk te gebruiken als voorbeeld hoe ik houtbrand. Voor de methode die ik gebruik hoef je niet te kunnen tekenen, netjes te kunnen schrijven of een erg vaste hand te hebben.

Razortip SS-D10.jpg

Ik gebruik voor het branden een Razertip SS-D10 met een micro setje brandpunten en een paar zelfgemaakte brandpunten. Met een normaal setje brandpunten kun je dit ook doen, daarnaast kun je de brandpunten ook zelf maken met Nichrome Resistance Wire (zie https://www.youtube.com/user/TheLearningDroid). Wil je een soldeerboutbrandsetje gebruiken kun je het beste er een nemen met een temp regelaar.

Brandpunten.jpg

Dit zijn de drie brandpunten die ik bijna altijd gebruik. De linker heb ik zelf gemaakt en is voor het overbrengen van het sjabloon op het hout, met de middelste trek ik het sjabloon over en met de rechter teken ik het in. Voor soldeerboutbranders heb je een rondje voor het overbrengen, maar je kan ook een strijkijzer gebruiken. Je kan ook carbon- of grafietpapier gebruiken maar je verliest dan wat detail. De andere 2 brandpunten zijn ook aanwezig in een soldeerboutbrandsetje maar zien er dan wat anders uit.

Poffertjesvork 1.jpg

Hier is de poffertjesvork, ik heb het geschuurd tot 240 grit, nat doekje er overheen gehaald en na drogen verder geschuurd tot 1k grit, hoewel voor dit 400 grit ook prima was geweest.

Poffertjesvork 2.jpg

Ik teken m'n ontwerp altijd uit in een vectorprogramma met een dikte van 0,5pt en de uitlijning van binnen, dit print ik uit in spiegelbeeld met een laserprinter. Door de lijntjes van de vork kan ik het sjabloon op de juiste plek vastplakken.

Poffertjesvork 3.jpg

Ik leg een plankje op een balkje om een schuine ondergrond te hebben, dit werkt namelijk wat makkelijker. Tijdens het branden steunt de palm van m'n hand op het plankje en m'n elleboog op de tafel, met m'n andere hand houd ik wat ik wil branden vast. Door de achterkant van de print te verhitten smelt de inkt, trekt in het hout en wordt dan weer hard. Als de inkt hard wordt met de print er nog op plakt dit aan het hout, om te voorkomen dat er papier aan het hout blijft kleven moet je de print optillen terwijl de inkt nog warm is of weer warm maken.

Tijdens het overbrengen moet je het brandpuntje altijd in beweging houden, als het stil komt brand je het papier en het hout eronder.

Poffertjesvork 4.jpg
Poffertjesvork 5.jpg
Poffertjesvork 6.jpg
Poffertjesvork 7.jpg

Heb ik eenmaal het sjabloon op het hout dan trek ik de lijntjes over. Vervolgens teken ik de open stukken in. Het invullen doe ik zoveel mogelijk in de richting van de nerven. Een streek moet je zacht aanzetten en zacht eindigen, beetje als het landen en optrekken van een vliegtuig.

Poffertjesvork 8.jpg
Poffertjesvork 9.jpg

Na het branden ben ik er nog licht over heen gegaan met een schuurpapiertje. Vervolgens in de olie gezet.

Poffertjesvork Esdoorn Noten.jpg

Voor houtbranden wordt vaak geadviseert om zachte houtsoorten te gebruiken zoals linde, berken of grenen (triplex). Dat tekent makkelijker en levert veel contrast op. Dat zijn alleen houtsoorten die ik zelf nooit gebruik maar de meeste hardhoutsoorten zijn ook prima te gebruiken. Padauk, teak en palissander werkte volgens mij niet en bij donkere houtsoorten schiet het niet zo op. Noten is een van de donkerste die meestal nog wel goed werkt, soms is het contrast alleen wat subtiel.
 
Laatst bewerkt:

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Naar aanleiding van je tip met de printer heb ik ook iets geprobeerd. Gewoon rechtstreeks op het hout overbrengen zonder naderhand te branden o.i.d. Op vurenhout gaat het redelijk, maar op populier wordt het niet voldoende scherp. Ik heb een laserprinter en vraag me af of het met inkjet beter zou gaan.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Naar aanleiding van je tip met de printer heb ik ook iets geprobeerd. Gewoon rechtstreeks op het hout overbrengen zonder naderhand te branden o.i.d. Op vurenhout gaat het redelijk, maar op populier wordt het niet voldoende scherp. Ik heb een laserprinter en vraag me af of het met inkjet beter zou gaan.

kan mijns inziens alleen met een laserprinter - want het is eigenlijk geen inkt, het is een soort van plastic and die kan je overdragen

een inktjet is echte inkt - kan je niet overdragen
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik zie tegenwoordig overal fablabs opduiken..... mocht je nu een hoop vorkjes maken, is het misschien leuk om een workshop lasersnijden/branden te doen!?

Dat gezegd hebbend: mooi!!!!! ik zou zeker nog een portie bestellen!
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Wellicht wel interessant om 's te kijken of ik wat heb aan de lokale fablab.

Het blijft waarschijnlijk bij een vork hoor, dit heb ik puur voor de grap gedaan en om te laten zien hoe ik houtbrand.

Het poffertjes maken moet ik nog oefenen, de eerste poging met m'n poffertjesplaat was geen succes. De plaat had ik denk ik te heet staan.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Zeker doen!

En als je dan toch bezig bent... overweeg dan een stepcraft of Xcarve.... kun je een frees inzetten maar werkt volgens mij ook gewoon met een houtbrander.
eigenlijk alles wel behalve dingen die je "verbruikt" (i.e. potlood, krijt, houtskool etc. etc.)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.