Houtbewerken cursus?

FerFinders

Nieuw lid
27 jun 2021
3
3
Tilburg
Beste,
ik werk al jaren met hout (o.s. Rietveldstoel gemaakt) maar het was het steeds net niet.
Graag zou ik er meer over willen leren van een vakman waarbij ik ook gebruik kan maken van professionele apparatuur.

Heeft iemand een idee waar ik dat in de regio Midden-Brabant zou kunnen gaan leren?

Kan ik eindelijk mijn projecten professioneel aanpakken!

Alvast bedankt.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
Wil je een cursus voor handmatig houtbewerken of juist met elektrisch/stationair gereedschap?

Ik volg nu de cursus Ambachtelijk meubelmaken bij Matthijs Heijkers in Boxtel. Dat zijn 3 geschakelde blokken van 12 dagdelen/avonden waarin je leert meten, aftekenen en vanuit de basis werkstukken maken. Het zijn 3 aparte blokken, waarbij je na blok 1 of 2 niet verder hoeft te gaan als je dat niet wilt.
De nadruk ligt op de houtverbindingen en het netjes werken. Ik ben zelf ook al langer bezig met hout (vooral machinaal) maar ik merkte dat ik de basis had overgeslagen. Nu na het 1e blok heb ik al veel opgestoken en gebruik ik veel van de technieken die we leren met handgereedschap, ook in combinatie met de stationaire gereedschap. Je leert dus echt in een bepaalde richting te denken/werken en dit toe te passen op je eigen werkstukken.

Ook heeft de Open Werkplaats Manu Forti in Helmond cursussen, ook voor machinale houtbewerking. Geen ervaring mee, maar de docent van mijn cursus (Matthijs Heijkers) noemde deze als mogelijke cursus voor het echte machinale werk. Maar als ik het lees op de website is het meer een basis voor wie wil beginnen met stationair gereedschap.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stryx en StephanS

FerFinders

Nieuw lid
27 jun 2021
3
3
Tilburg
Wil je een cursus voor handmatig houtbewerken of juist met elektrisch/stationair gereedschap?

Ik volg nu de cursus Ambachtelijk meubelmaken bij Matthijs Heijkers in Boxtel. Dat zijn 3 geschakelde blokken van 12 dagdelen/avonden waarin je leert meten, aftekenen en vanuit de basis werkstukken maken. Het zijn 3 aparte blokken, waarbij je na blok 1 of 2 niet verder hoeft te gaan als je dat niet wilt.
De nadruk ligt op de houtverbindingen en het netjes werken. Ik ben zelf ook al langer bezig met hout (vooral machinaal) maar ik merkte dat ik de basis had overgeslagen. Nu na het 1e blok heb ik al veel opgestoken en gebruik ik veel van de technieken die we leren met handgereedschap, ook in combinatie met de stationaire gereedschap. Je leert dus echt in een bepaalde richting te denken/werken en dit toe te passen op je eigen werkstukken.

Ook heeft de Open Werkplaats Manu Forti in Helmond cursussen, ook voor machinale houtbewerking. Geen ervaring mee, maar de docent van mijn cursus (Matthijs Heijkers) noemde deze als mogelijke cursus voor het echte machinale werk. Maar als ik het lees op de website is het meer een basis voor wie wil beginnen met stationair gereedschap.
hi klusrob,

Ik wil het met elektrisch gereedschap maar vind dat ik daarvoor een goede basis moet hebben.

Dank voor deze nuttige informatie, net als de vorige posts. Boxetl is lekker dichtbij dus ik daar eens naar kijken. Precies wat ik zoek denk ik.

Ik heb even op de site gekeken en heb me spontaan ingeschreven!
Fer
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: StephanS en klusrob

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Al een keuze kunnen maken Fer? Ik ben net gestart met ene opleiding tot meubelmaker bij de Schrijn. Dag 1 is bijzonder goed bevallen.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dergelijke cursussen, worden die vooral gevolgd door hobbyisten die hun skills naar een hoger niveau willen tillen? Of die met de hobby willen beginnen?

Of zijn er ook wel mensen die die cursussen gevolgd hebben om vervolgens professioneel aan de gang te gaan, hetzij in loondienst, hetzij als zelfstandige?
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Ik volg de opleiding vanuit mijn twee rechterhanden.
Doel is om er mijn werk van te maken. Aangeraden wordt om dan stage te lopen. Die zoektocht is per gisteren gestart.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Dergelijke cursussen, worden die vooral gevolgd door hobbyisten die hun skills naar een hoger niveau willen tillen? Of die met de hobby willen beginnen?

Of zijn er ook wel mensen die die cursussen gevolgd hebben om vervolgens professioneel aan de gang te gaan, hetzij in loondienst, hetzij als zelfstandige?
Wilco toen ik mijn drie cursussen volgden waren het bijna allemaal hoogopgeleide die wat met hout wilde doen.
De meeste hadden geen kennis van gereedschappen en vaak nauwelijks met gereedschappen gewerkt.
Toch zijn er er wel enkele die later er hun beroep van hebben gemaakt.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
De achterliggende gedachte achter mijn vraag is in hoeverre het bedrijfsleven dergelijke cursussen ziet? Zien ze het als startkwalificatie of meer een leuk iets voor hobbyisten? Ik heb in het verleden me wel eens georiënteerd op de opleiding meubelmaker maar het idee om weer 4 jaar naar een ROC te gaan stond me destijds om praktische redenen tegen. In dergelijke cursussen heb ik me toen niet verdiept.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
De leraren destijds hadden lesgegeven op het HMC of waren volleerde meubelmakers met bedrijf.
Naar mijn mening kan je na die cursussen redelijk uit de voeten. Wat je zelf echter moet doen is uren maken want hierdoor krijg je snelheid ervaring etc. Wat de waarde is van deze cursus in het bedrijfsleven is mij niet bekend. Die ambitie heb ik niet.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Ik heb op school de meubelmakeropleiding gedaan,dit werd ook gedaan door meubelmakers.
bij ons had je de ambachtelijke en de machinale opleiding.
Ik heb de ambachtelijke gedaan en duurde 2 jaar.Bij de timmerman opleiding had ik al geleerd om
met machine,s te werken.En inderdaad door uren maken krijg je het echt onder de knie.
Er zitten echt wel goede cursussen tussen,die duren ook wel een lange periode.
Lijkt mij wel dat je dan iets leert.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
De achterliggende gedachte achter mijn vraag is in hoeverre het bedrijfsleven dergelijke cursussen ziet? Zien ze het als startkwalificatie of meer een leuk iets voor hobbyisten? Ik heb in het verleden me wel eens georiënteerd op de opleiding meubelmaker maar het idee om weer 4 jaar naar een ROC te gaan stond me destijds om praktische redenen tegen. In dergelijke cursussen heb ik me toen niet verdiept.
De meeste doen het vanuit hobby. Dat werd aangegeven door andere deelnemers tijdens het voorstellen.
De docent gaf aan dat stage lopen een goede aanvulling is. Menig meubelmaker heeft als basis de opleiding van de Schrijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.