Houtbewerken cursus?

FerFinders

Nieuw lid
27 jun 2021
3
3
Tilburg
Beste,
ik werk al jaren met hout (o.s. Rietveldstoel gemaakt) maar het was het steeds net niet.
Graag zou ik er meer over willen leren van een vakman waarbij ik ook gebruik kan maken van professionele apparatuur.

Heeft iemand een idee waar ik dat in de regio Midden-Brabant zou kunnen gaan leren?

Kan ik eindelijk mijn projecten professioneel aanpakken!

Alvast bedankt.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
Wil je een cursus voor handmatig houtbewerken of juist met elektrisch/stationair gereedschap?

Ik volg nu de cursus Ambachtelijk meubelmaken bij Matthijs Heijkers in Boxtel. Dat zijn 3 geschakelde blokken van 12 dagdelen/avonden waarin je leert meten, aftekenen en vanuit de basis werkstukken maken. Het zijn 3 aparte blokken, waarbij je na blok 1 of 2 niet verder hoeft te gaan als je dat niet wilt.
De nadruk ligt op de houtverbindingen en het netjes werken. Ik ben zelf ook al langer bezig met hout (vooral machinaal) maar ik merkte dat ik de basis had overgeslagen. Nu na het 1e blok heb ik al veel opgestoken en gebruik ik veel van de technieken die we leren met handgereedschap, ook in combinatie met de stationaire gereedschap. Je leert dus echt in een bepaalde richting te denken/werken en dit toe te passen op je eigen werkstukken.

Ook heeft de Open Werkplaats Manu Forti in Helmond cursussen, ook voor machinale houtbewerking. Geen ervaring mee, maar de docent van mijn cursus (Matthijs Heijkers) noemde deze als mogelijke cursus voor het echte machinale werk. Maar als ik het lees op de website is het meer een basis voor wie wil beginnen met stationair gereedschap.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stryx en StephanS

FerFinders

Nieuw lid
27 jun 2021
3
3
Tilburg
Wil je een cursus voor handmatig houtbewerken of juist met elektrisch/stationair gereedschap?