Hout vraag; Poplar

Mark84

Actieve deelnemer
20 mrt 2018
59
18
Arnhem
Beste mensen,

In veel verschillende YouTube video’s die ik kan van US tot UK zie je dat ze vaak als “goedkoop” hout Poplar gebruiken.

nu vraag ik me af of dit in NL hetzelfde is want volgens is populieren hout hier niet zomaar te krijgen. Zie bijv. Bij AF.nl (zit in de buurt) dat als ik naar goedkoop hout kijk ik volgens mij eerder bij beuken uit kom.

wil gewoon eigenlijk wat hout kopen om wat meer met de hand kleine meubels te maken en de Free woodworking school van Matt Estla te volgen.

bedankt alvast
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
460
Almere
Beste mensen,

In veel verschillende YouTube video’s die ik kan van US tot UK zie je dat ze vaak als “goedkoop” hout Poplar gebruiken.

nu vraag ik me af of dit in NL hetzelfde is want volgens is populieren hout hier niet zomaar te krijgen. Zie bijv. Bij AF.nl (zit in de buurt) dat als ik naar goedkoop hout kijk ik volgens mij eerder bij beuken uit kom.

wil gewoon eigenlijk wat hout kopen om wat meer met de hand kleine meubels te maken en de Free woodworking school van Matt Estla te volgen.

bedankt alvast
Poplar is iets anders dan populier...😉 (Tulpenboom hout)

https://www.houtinfo.nl/node/132
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.878
924
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nee. 'Poplar' of 'Yellow Poplar' in de VS is tulpenboom - Liriodendron tulipifera, een magnoliasoort. Is ook hier, meestal onder de naam yellow poplar, verkrijgbaar. Relatief licht hout - fijn constructiehout, goed te bewerken, enigszins kwetsbaar, niet iedereen vindt het fraai, met die soms prominent aanwezige groene vegen, maar ik hou er wel van. En idd betrekkelijk goedkoop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mark84

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.839
779
Enschede, Twente
Die Yanks gebruiken 'poplar' vooral voor lijstwerk en ander spul dat nog geschilderd gaat worden. Het heeft namelijk nauwelijks knoesten en een fijne nerf, en laat zich prima bewerken met freesjes etc. Een echt alternatief hebben wij er niet voor (dwz combi licht, goedkoop en goed te bewerken etc.).
 
  • Leuk
Waarderingen: Mark84

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.332
2.038
Klein-Brabant, Vlaanderen
nu vraag ik me af of dit in NL hetzelfde is
in de noordelijke + zuidelijke nederlanden is populier bekend in de kontekst van yellow popular en populier mpx
de yellow popular heeft een geel-groene-purperen schijn
die is redelijk geprijsd, is goed bewerkbaar & is redelijk hard
helemaal niet vergelijkbaar met vurenhout
twijfel je aan de prijs/kwaliteit van het hout van je houtboer, vraag dan een staal & bekijk het met collega's (in de school)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mark84

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.