Hout voorraad aanleggen

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Beste mensen
ik ben nu een klein half jaar bezig als houtbewerker. In het begin kocht ik hout maar dat is niet vol te houden. Dus ben ik ook op zoek gegaan naar hout. ik heb nu wat plaat materiaal op voorraad daar kan ik wat mee maar al dat andere resthout is vaak te klein. Maar wat is nu handig om op voorraad te hebben. Nu is het zo dat ik eerst zoek naar hout en dan pas beslis wat ik ga maken. Maar ik ben natuurlijk wel een beginneling.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik krijg regelmatig tips, maar kijk ook zelf vaak via marktplaats en dergelijke. Als het schoon en droog is (of toch in ieder geval vrij van verf) haal ik het op. Ik haal de spijkers eruit en berg het weg op de houtzolder tot ik er wat mee kan.

Daar staat nu zoveel dat ik moet gaan sorteren, een soort opslag moet gaan maken.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
301
119
Zuid Holland
Is een huis-tuin-en-keuken leidingzoeker, zoals van Bosch blauw daarvoor geschikt?

Ik spoor zelf in vlees (staal)hagelkorrels op met een grote magneet die magneetvissers ook gebruiken. Werkt prima, je voelt de magneet trekken bij een korreltje 3mm in doorsnee (kleiner ook vast wel maar die gebruik ik zelden). Een spijker zou je ook moeten voelen lijkt me.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
174
Groene Hart
Pallets zitten vaak vast met spijkers die van een rol afkwamen, en daardoor van die opgelaste 'dwars ijzerdraadjes' hebben, Als die achterblijven, is de spijker er wel uit, maar niet alle metaal. Worden die ook door een metaaldetector gevonden?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Misschien niet, maar met zo'n flintertje zou een normaal HSS geen moeite hebben toch? Desalniettemin gebruik ik een set oude messen als ik zulk hout schaaf.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.