Hout voor wipkip

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
196
133
Kapellen (Antwerpen)
Een tijdje terug kreeg ik een spiraalveer van een afgeleefde wipkip en daar wil ik voor mijn kleinzoon graag een nieuw speeltuig van maken. Het ontwerp wordt wellicht iets dat lijkt op het kraanwagentje van Pluk van de Pettenflet, maar omdat het permanent buiten zal staan, twijfel ik over welk materiaal ik daar best voor gebruik.
  • Volkern / HPL zou natuurlijk fantastisch zijn, alleen wel duur en in kleuren (fel rood en fel blauw) niet zo gemakkelijk in de juiste dikte en in particuliere hoeveelheden te vinden.
  • Betonplex ? Niet zo makkelijk te lakken en om permanent buiten te staan ook niet echt optimaal
  • Robiniaplanken lijken me een goeie optie, geen idee of dat in de juiste kleur te lakken is
Wat zouden jullie voorstellen?

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.701
1.051
71
Veldhoven
Niet moeilijk doen of denken. Elk materiaal is geschikt, zolang het goed geschilderd wordt. Ik heb al heel veel buitenspul gemaakt van alle soorten resthout. Om het jaar gaat er een schuurpapiertje en verf overheen.

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
90
42
Naarden
Douglas, ceder, watervast verlijmd multiplex. Wat Jan zegt: als het goed geschilderd wordt, dan kan het lang meegaan. En natuurlijk kopse kanten goed dicht zetten.

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
196
133
Kapellen (Antwerpen)
thx - de vorm zo maken dat er geen water op blijft staan, krijg ik wel geregeld. De tekeningen van Fiep Westendorp bevatten zelden netjes horizontale lijnen, dus dat blijft zelfs helemaal in de stijl.

Ik heb nog wat vurenhouten planken liggen, maar ik hou niet zo van de harsafzetting op mijn snijgereedschap. Na wat nader onderzoek lijken robiniaplanken qua prijs nogal mee te vallen, ik weet alleen niet of die goed te lakken zijn.
Medite tricoya extreme mdf of iets dergelijks?
dat is nieuw voor mij, ziet er wel intrigerend materiaal uit. Enig idee van de prijs en of dat in de ruimere regio rond Antwerpen ergens te koop is?

dvh

Actieve deelnemer
29 aug 2019
67
19
Brugge
Het zit rond de 100 euro / m². Eurabo heeft dit in hun gamma. Ze hebben een vestiging in Gent dus nog niet te ver van Antwerpen : Medite MDF Tricoya FSC

Hier hangt dit al een paar jaar als gevelbekleding en met een paar reststukken heb ik een schuilplek voor de kat gemaakt (onbehandeld) en dat verandert niet.

• Leuk
Waarderingen: RDR2950

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
291
102
Heb ooit voor op het schoolplein van mijn zoon iets gemaakt van tricoya mdf. Keuze gemaakt omdat dit deels in de grond stond en lang mee zou gaan. Het is echter vrij snel gesloopt, constructief niet sterk genoeg. Ik zou het voor een speeltoestel niet aanraden.

• Leuk
Waarderingen: Sparrows

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.