Hout voor tuinpaal (verstevigen jonge boompjes)

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Al jaren heb ik een rij met 6 Photonia fraseri alias Red Robin alias glansmispel op stam (2.5m hoge bolboom) naast mijn huis staan. Één ervan is afgelopen jaar tijdens een zware voorjaarsstorm gesneuveld. Dit was ook duidelijk de zwakste met de dunste stam van misschien 7-8cm waar de andere royaal boven 10cm zitten wat fors is voor dit soort bomen of eigenlijk is het een struik.

Inmiddels is de gesneuvelde vervangen (€500,- verzekering) door een nieuwe veel jongere en natuurlijk met een dunne stam nog. De kwekerij waar ik hem heb gekocht was niet zo’n voorstander de boom te steunen met een tuinpaal omdat dit een stevige worteling tegenhoud. Hij gaf aan hooguit gedurende het eerste jaar de nieuwe boom te ondersteunen met een tuinpaal.

Daarnaast zij hij en nu komt het, gaat zo’n paal toch niet langer mee dan 1-2 jaar. Nu is mijn vraag zijn er tuinpalen die wel jaren meegaan? Ik wil de bomen -vooral de jongste- toch tijdens een storm kunnen ondersteunen om te voorkomen dat hij breekt of helemaal scheef gaat want ze zijn hoog en staan vol in de wind. Ik snoei ze sowieso vóór de winter om ze minder top zwaar te maken en dat ze minder wind vangen.

Maar het weer wordt steeds extremer, nu al beginnen ze uit te lopen terwijl de eerste voorjaarsstorm nog moet komen. Ik wil dus eigenlijk sterke tuinpalen plaatsen om tijdens een zware storm de mogelijkheid te hebben de bomen te ondersteunen en ben op zoek naar een degelijke oplossing als die er is.
 

Bijlagen

  • 015A3110-A9AA-43FA-BF43-C5A1335BC2FB.jpeg
    015A3110-A9AA-43FA-BF43-C5A1335BC2FB.jpeg
    288,6 KB · Weergaven: 38

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.074
2.598
Je kan er beter een paar verzinkte steigerbuizen naast slaan. Maar azobe, angelim of bankirai palen gaan ook wat jaren mee.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
Inderdaad kastanje, of nog beter robinia/acacia. Die zullen zeker 10-15 jaar meegaan.
Steigerbuis kan idd ook goed, dat heb ik achter in de tuin ook voor een hoge leiboom, maar dat is flexibeler en in jouw geval minder mooi.

Wat je het beste kunt doen: 3 palen rondom de boom zetten in een driehoek, 30-50 cm vanaf de stam. En dan de boom met boomband (of oude binnenband van de fiets) daaraan vastzetten op ooghoogte.
Je hebt dan dus palen nodig van 2,5 meter lang om te zorgen dat ze diep genoeg in de grond zitten.
En, die boom heeft daar echt weinig last van hoor, zolang je de paal maar iets van de stam af zet ( dus niet dwars door de huidige wortelkluit heen), groeien de wortels daar gewoon omheen.
Het enige wat de kweker misschien (waarschijnlijk) bedoelt is dat je boom dan niet wordt gestimuleerd om een sterk verankerd wortelsysteem aan te leggen (hij wordt lui omdat hij toch wel wordt ondersteund). Dit zie je vaak in een bos waar flink is gekapt, daar gaan bij de eerste storm erna ook veel bomen om omdat die dan ineens in de wind staan wat ze niet gewend waren. Jij zet jezelf ook schrap als je een windvlaag verwacht (en doet dat niet als je toch al tegen een muurtje leunt); alleen jij kunt daar veel sneller op anticiperen dan die boom.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik deel de mening van @klusrob volledig, alleen zet ik de palen bijna nooit op ooghoogte, maar op kniehoogte (kniepalen). Dit voorkomt een lui wortelgestel. De boom kan op deze manier beter met de wind bewegen, wat resulteerd in een sterker wortelgestel. De stam opzich is kan wel wat buiging opvangen.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
De kweker heeft wel verstand van bomen hoor. Maar deze bomen/struiken komen oorspronkelijk uit Italië en zijn bladhoudend in de winter. De boom zit dus vol vocht in de winter en is daarmee topzwaar. Dat is hartstikke mooi, maar inheemse bomen verliezen over het algemeen hun blad en zijn dan veel minder kwetsbaar voor omwaaien in de winter. In dat opzicht vind hij dit soort bomen een risico in Nederland.

Tuinpalen in het eerste jaar vond hij oke om de boom te laten wortelen, maar daarna moet de boom niet verwend worden omdat hij anders geen stevig wortelstelsel aanmaakt. Maar deze bomen staan vol in de wind en het is zonde wanneer ze breken of omwaaien.

Ik zal eens opzoek gaan naar genoemde houtsoorten en er alleen een band om plaatsen ten tijde van storm.

Ik denk dat je de palen het best kunt slaan of is boren een optie?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Een stukje boren met een grondboor om de paal te geleiden is geen probleem. Het laatste stuk slaan om hem goed te verankeren. De palen iets schuin naar buiten zetten, om ze daarna met boomband weer recht te trekken is wat ik altijd doe. Als je ze gelijk waterpas zet, trek je ze daarna naar de boom, waardoor ze naar binnen staan. Dat vind ik persoonlijk geen gezicht.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
Palen die maar een of twee jaar meegaan vind ik persoonlijk wat overdreven. Ik heb 3 leibomen in de achtertuin, alle drie de bomen 6 jaar lang ondersteund met reguliere palen (van de kweker). Na 6 jaar was er een verrot. De andere waren nog prima.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Er zit de laatste jaren erg veel kwaliteitsverschil in geimpegneerde boompalen Henk. Soms zet ik palen die na een jaar compleet verrot zijn, en anderen gaan inderdaad langer mee.
Dat heeft er o.a mee te maken op wat voor grond je zit. Bij kleigrond gaan ze minder lang mee omdat dat langer nat blijft. Op zanderige grond kunnen ze langer mee.
En het impregneren is ook niet meer wat het geweest is. Vaak dringt het maar enkele mm im het hout, wat m.i totaal geen meerwaarde heeft.
Vroeger werd er bijna door en door geimpregneerd met een andere kwaliteit, waardoor de palen prima 10 jaar of langer meegingen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
848
444
Noord-Veluwe
Ik gebruik in mijn bongerd kastanjehout voor jonge fruitbomen en dat werkt uitstekend. Tegen de tijd dat de paaltjes rot zijn hebben de boompjes de steun niet meer nodig. Mijn bongerd is flink vochtig en toch gaan de paaltjes zo'n 7 tot 8 jaar mee. Net als hierboven zijn het halfhoge paaltjes. Ik raad het gebruik van geïmpregneerd hout af, want ik houd dat soort chemische troep liefst zover mogelijk bij mijn fruit vandaan. Het is niet voor niets een biologische bongerd.
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Azobe schuttingpalen of anders eventueel een paal behandelen met bison rubberseal. Maar gezien ze dicht bij een muur staan zou je ze daar ook nog aan vast kunnen maken
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
In het werk wat ik gedaan heb, werd als ideaal gehouden een onbehandelde boompaal bij bomen zetten.
Die was na 3 tot 4 jaar afgerot en dan kon de boom ook zelfstandig verder.

Maar wat ik aan lei Photinia ziet, zal ik er toch een paal bijzetten die veel langer meegaat en dan er maar 1 plaatsen
Een hardhouten paal vind ik wel mooier dan een groene stalen paal.

Ik heb net de foto wat beter bekeken en zag dat hij bij de grond afgebroken is.
Volgens mij is er wat anders aan de hand.
Wat was de plantdiepte van de Boom?
Ik heb de indruk dat hij veel te diep geplant is.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik heb net de foto wat beter bekeken en zag dat hij bij de grond afgebroken is.
Volgens mij is er wat anders aan de hand.
Wat was de plantdiepte van de Boom?
Ik heb de indruk dat hij veel te diep geplant is.
Deze bomenrij is in 2008 gepland (hovenier) en deze boom is in de nacht van 19/20 februari 2022 net onder de grond afgebroken. Deze boom is altijd al de zwakste (kleinste blaadjes, dunste stam) van de rij van 6 geweest en was een paar jaar eerder bijna overleden (extreme droogte). De overige 5 hebben deze storm goed overleeft op wat scheefstand na, overigens een aantal palen van deze overige bomen is ook gebroken tijdens deze storm. Daarom snoei ik ze stevig voor de winter, maar ze beginnen nu al weer uit te lopen.

De kweker heeft me op het hart gedrukt de nieuwe boom niet dieper te planten dan het zand uit de pot waar hij uit komt, dat heb ik bij de nieuwe dus ook niet gedaan. Volgens mij heb ik de palen al eens vervangen, maar altijd door standaard paaltjes van het tuincentrum en nooit door Robinia of Kastanje.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Er zit de laatste jaren erg veel kwaliteitsverschil in geimpegneerde boompalen Henk. Soms zet ik palen die na een jaar compleet verrot zijn, en anderen gaan inderdaad langer mee.
Dat heeft er o.a mee te maken op wat voor grond je zit. Bij kleigrond gaan ze minder lang mee omdat dat langer nat blijft. Op zanderige grond kunnen ze langer mee.
En het impregneren is ook niet meer wat het geweest is. Vaak dringt het maar enkele mm im het hout, wat m.i totaal geen meerwaarde heeft.
Vroeger werd er bijna door en door geimpregneerd met een andere kwaliteit, waardoor de palen prima 10 jaar of langer meegingen.
Als je voor geïmpregneerde palen gaat, moet je op zoek gaan naar palen van een professionele fruitkwekerij. Die gaan hun tijd mee. De vuren paaltjes die je vandaag als tuinhout koopt zijn waardeloos. Na een paar jaar in de grond zijn ze rot. Eik kan ook prima. Als je ergens een stam kan scoren kan je daar eenvoudig zelf palen uit klieven met kliefhamer of wiggen. Robinia/accacia gaat moeilijk zelf te doen zijn.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
De kweker heeft me op het hart gedrukt de nieuwe boom niet dieper te planten dan het zand uit de pot

Dit is een verkeerd advies.
Zo diep planten dat de aanhechting van de bovenste wortels gelijk of net onder de grond is.
In pot zitten ze vaak dieper.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Een stukje boren met een grondboor om de paal te geleiden is geen probleem. Het laatste stuk slaan om hem goed te verankeren. De palen iets schuin naar buiten zetten, om ze daarna met boomband weer recht te trekken is wat ik altijd doe. Als je ze gelijk waterpas zet, trek je ze daarna naar de boom, waardoor ze naar binnen staan. Dat vind ik persoonlijk geen gezicht.
Dit is precies hoe mijn kennis welke al zijn hele leven hovenier is de leibomen in mijn tuin heeft geplaatst. En inderdaad ook op kniehoogte zodat de boom niet te lui wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.