Hout voor snijplank

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Masave zal vast duurder zijn dan andere mogelijkheden om aan hout te komen. Maar vergeet niet dat kwaliteit, service, zijn tijd, en jouw tijd ook geld waard zijn. Hij levert waar anderen dat niet doen. Geen verzoek is hem te klein. En hij denkt met je mee. En als er iets met het product is, dan zal hij daar geen strijd van maken. Bovendien heb ik op dit forum of elders nog nooit gezien dat iemand ontevreden was met wat hij geleverd heeft. Nou kan dat natuurlijk ook best aan mijn geheugen of roze bril liggen, maar je kunt het zelf ook controleren door in het archief hier te zoeken. Wat ik je wel kan vertellen is dat ik al een aardig tijdje hout bij Rick koop in, voor een particulier, redelijk grote hoeveelheden en daar echt nooit spijt van heb gehad.

[Edit] @Suar : bij nalezen klinkt dit bijna als een aanval. Zo is het niet bedoeld hoor! Het is meer dat ik (als voormalig ondernemer) vaak zie dat mensen vergeten wat er allemaal bij komt kijken om een goed product te leveren en zich dan blind staren op alleen de prijs. Nogmaals sorry als je je persoonlijk aangevallen zou voelen door mijn post.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Aan een wat geacheveerde snijplank ben je al snel vier, vijf uur werk kwijt. Afhankelijk van hoeveel jouw tijd je waard is, kun je een sommetje maken over hoeveel investering in hout daar tegenover mag staan. Is jouw tijd je 20 of 25 euro per uur waard, dan is 100 euro aan hout heel redelijk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik kom met enige onregelmatigheid bij Masave. Heb ook diverse keren blind hout besteld. Nee hij is vast niet de goedkoopste maar ik vroeg naar foutvrij kwartiers eiken een ruime 2 m2 en er zat 1 heel klein noestje in. Prachtig hout zo verlijmd en het staat nog steeds buiten naast de BBQ. Helaas kan de lak niet tegen vonken dus het was niet mijn beste keuze.
Buitengewoon tevreden over de service en kwaliteit. Ach die prijs ben je snel vergeten. Koop je goedkoop en krijg je zooi vergeet je dat niet.
Gezien de prijzen die momenteel gangbaar zijn voor exclusieve houtsoorten denk ik 2 x keer na of ik geen alternatief kan gebruiken. Ook daar helpt masave je bij.
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik zou het doodzonde vinden om een dure plank in stukjes te zagen om er een kopshouten snijplank van te maken. Een kopshouten snijplank dient in de eerste plaats om restjes weg te werken.
Of een plank die ergens ligt te verstoffen en weg moet. Kan ook prima met hout van een oud kozijn, deur, tafel, noem maar op.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en BossyRangs

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Heiko Rech heeft een paar maanden terug een video gemaakt over snijplanken waarin hij een aantal dingen zegt die mij heel zinnig in de oren klonken. Misschien heb je er wat aan.

Zie

 

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
47
11
Brabant
@hdv dank voor je reactie en zie het zeker niet als een aanval. Had alleen ook niet gedacht dat dit een massave-ophemel-topic zou worden.

Nogmaals, niets mis met massave, dat neem ik gelijk van jullie aan en ik zou er zo hout bestellen. Mijn contact was er prima. Ik zal wel altijd afhankelijk zijn van bestellen en verzenden aangezien ik er ver vandaan woon. De enige overweging die ik voor de snijplank heb/had is dat het om kops hout gaat. En daarnaast is het prijsverschil factor 5. Dus hoeveel keer duurder mag een fijn houthandel zijn voor het de tweede keus wordt?

Ook een perfect geschaafde, knoestvrije zeer mooi getekende plank zal ik zelf opnieuw moeten schaven om alles exact even dik te maken.

Nu is er niet tegen particulier aanbod te concurreren. Daarom vroeg ik me enkel ook af of dit hout ook bruikbaar was. Zeker aangezien dit hout vijf keer zo goedkoop was. Het antwoord, naar ik begrijp, is dat dit prima kan.

@Bert Vanderveen als ik een hobbymatig geproduceerde snijplank moet gaan afzetten tegen wat mijn (werk) uurtarief waard is, kan ik eigenlijk met alle hobby's wel stoppen. De plank die ik ga maken gaat me weken kosten. Gelukkig mag een hobby wat kosten en het gaat ook deels om het proces (de weg er naartoe). Dus of ik nu een bijna perfecte, al reeds geschaafde plank, door de vvd bank haal, of ik bewerk een stamdeel. Het zal in beiden gevallen moeten gebeuren en de lol zal er niet veel minder om zijn.
 

AnneKlaas

Nieuw lid
18 dec 2023
1
0
Ridderkerk
Ik gebruik regelmatig een schaaldeel voor snijplanken. Dit vooral wanneer het gewenste hout niet in andere meer praktische vormen te leveren is door de houthandel. Het kan prima maar is zoals anderen al aangaven meer werk vanwege zagen, schaven etc.
Grootste nadeel in mijn beleving is dat je relatief meer verlies hebt, vooral wanneer het schaaldeel in breedte varieert.

Bij gebruik schaaldeel zorg ik dat alle bewerking zoals zagen, schaven etc gedaan is en dan laat ik het idealiter zeker twee weken liggen. Doordat je het bewerkt hebt zal het hout verder drogen (want geschaafd en gezaagd dus de buitenkant van het schaaldeel is grotendeels weg) en kan je hiermee hopelijk de ergste werking bij zagen smalle stroken en lijmen voorkomen.
 

KaleIwan

Actieve deelnemer
28 okt 2016
29
2
Elke jaar op jaarmarkten in Frankrijk staat een 👴 man met snijplanken en handvaten voor alles en nog wat.
Hij doet het traditioneel van beukenhout, en ik gebruik ook planken die meer dan 20 jaar oud zijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.