Hout voor lijstwerk rondom binnendeuren

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Dag allemaal,

Bij ons binnen wordt alles mooi vernieuwd. Er zijn nieuwe hardhouten binnenkozijnen gemonteerd, de wanden worden mooi afgewerkt en straks een stenen vloer.

Ik ga zelf de plinten doen en ik denk dat ik daarvoor 15 mm V313 MDF kies. Dat kun je bij plintenfabriek.nl redelijk geprijsd kopen. Verzendkosten niet al te hoog.

De plannen gaan verder richting mooi lijstwerk rondom de deuren met neuten aan de voet. Daarvoor kan ik vele voorbeelden vinden op internet.
Ik blijf zitten met de vraag welk hout ik daarvoor zal gebruiken. MDF (en eventueel een dikke MDF neut) tegen een mooi hardhouten kozijn, lijkt mij geen goed idee.

Wie heeft er ervaring mee? Succes met een idee gehad of juist spijt van iets? Ik kan alle tips gebruiken.

André
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik zie geen probleem als je het dekkend gaat schilderen. Waarom is er voor hardhout gekozen? Waarschijnlijk omdat je een beter product krijgt voor je geld. Goede grenen deuren zijn niet goedkoop.
Wil je toch wat anders voor je lijsten neem dan hardhout.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ik maak plinten en architraven van oude grenen vloerdelen. De neuten van merbau. Meestal van oude deuren of kozijnen. Mdf zit geen leven in, dus dat gebruik ik niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Handtools only

KGR

Actieve deelnemer
26 apr 2022
33
7
Westerwolde
Ik zou de neuten van hardhout maken. Hoe vaak ik al niet met iets er tegenaan gestoten heb is niet meer te tellen. MDF lijkt me dan toch te kwetsbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Poortstuk

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Ik zie geen probleem als je het dekkend gaat schilderen. Waarom is er voor hardhout gekozen?
We hebben het huis ooit zelf laten bouwen. We hadden geen ervaring. Men heeft er toen vuren kozijnen in gezet. Later bleek dat ik ze bijna elk jaar moest snoeien, zo jong was dat hout. Je kon hier en daar de jaarringen door de verf heen tellen. Zag er na 25 jaar niet meer uit. Ook omdat het zacht is en makkelijk beschadigd.
Al met al had het misschien anders gekund maar wij hebben gekozen voor hardhout. De deuren zijn stomp en uit een Weekamp catalogus.


MDF lijkt me dan toch te kwetsbaar.
Ook V313 is vrij kwetsbaar? Misschien een advies voor een hardere soort?
Eerlijk gezegd verwacht ik dat de plintenfabriek het juiste materiaal verkoopt voor de toepassing.

Ik maak plinten en architraven van oude grenen vloerdelen. De neuten van merbau. Meestal van oude deuren of kozijnen. Mdf zit geen leven in, dus dat gebruik ik niet.
Zo dik zit ik niet in de materialen. Is wel ergens te vinden natuurlijk; er zit een sloopbedrijf in de buurt van mijn werk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Je kan de neuten ook prima van bijvoorbeeld eiken maken. Er staan zat oude eiken meubelen op marktplaats. Je ziet ook zat mdf lijst en plint werk. Je kan dat ook gewoon gebruiken. Er is op zich niets mis mee. En het is ten opzichte van echt hout redelijk betaalbaar.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
MDF plinten worden snel lelijk in mijn ervaring, paar keer de vloer dwijlen en het is gedaan (de verstekhoeken gaan als eerste kapot). Misschien dat die V313 het iets langer uithoudt. Ik heb toevallig gister nog plinten geplaatst, gekozen voor Radiata pine 12x90 gegrond van Stiho, waren ongeveer net zo duur als MDF plinten. Neuten zou ik ook massief maken, houtsoort doet er niet zo toe.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Overigens bij massieve plinten indien mogelijk altijd de hartkant naar voren (dus de niet-hartkant naar de muur). Anders gaat je plint hol staan. Op de voorbeeldfoto's van de grenen plinten van de plintenfabriek is te zien dat ze daar geen rekening mee houden.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Overigens bij massieve plinten indien mogelijk altijd de hartkant naar voren (dus de niet-hartkant naar de muur). Anders gaat je plint hol staan. Op de voorbeeldfoto's van de grenen plinten van de plintenfabriek is te zien dat ze daar geen rekening mee houden.
Juist, en als je je houdt aan de Japanse regels hierover moet de top van de boom ook weerspiegeld worden in de plaatsing. Dus de kathedralen naar boven wijzend.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.