Hout voor Japanse schuifdeuren

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.839
779
Enschede, Twente
volgens mij spelen de nieuwe spellingsregels van het gemeenschappelijke nederlands ons hier parten
vroeger was het 'boerebrood', 'konijnepoot', enz
op een bepaald ogenblik moest daar met de nieuwe spelling een 'n' tussen
wanneer ik nu een konijnenpoot in mijn handen heb, dan vraag ik mij af van hoeveel konijnen die poot wel afkomstig is
volgens mij kan die maar aan 1 enkel konijn gehangen hebben
dus enkelvoud en geen 'n' om een meervoud aan te geven, en naar meer dan 1 konijn te verwijzen
ander voorbeeld: 'vijge(n)blad'
tja, jongens, . . .
Daarom pleit ik voor een simplificatie die ook nog eens aansluit op toepassing in omringende landen: pankoek, kipei, hondpoep (wel een dingetje dat de spellingscontrole hier niet mee wil werken…).
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en ZotVanHout

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
209
75
Noordwolde (Fr)
Hoi Jan,
Indertijd heb ik twee schuifdeuren gemaakt van vurenhout van 18x44 mm. Van de bouwmarkt.
Waren als proef bedoeld om ooit eens wat 'beters' te maken, maar je weet hoe dat gaat.
Inmiddels heb ik wel esdoorn in huis van Masave 44x20 . Het ligt al een tijd ' om er mee aan de slag te gaan' .
Één van de vijf latten is krom getrokken, de rest kan ik wel gebruiken.
Ik heb esdoorn gekozen omdat ik het mooi vind en het past wel bij het 'Japanse '. Tenminste, dat denk ik.Bekijk bijlage 110870

Hoi Jan,
Indertijd heb ik twee schuifdeuren gemaakt van vurenhout van 18x44 mm. Van de bouwmarkt.
Waren als proef bedoeld om ooit eens wat 'beters' te maken, maar je weet hoe dat gaat.
Inmiddels heb ik wel esdoorn in huis van Masave 44x20 . Het ligt al een tijd ' om er mee aan de slag te gaan' .
Één van de vijf latten is krom getrokken, de rest kan ik wel gebruiken.
Ik heb esdoorn gekozen omdat ik het mooi vind en het past wel bij het 'Japanse '. Tenminste, dat denk ik.Bekijk bijlage 110870
Hoi Martijn, betekent dat dat je deur maar 18 mm dik is?
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
746
806
de buurt van den bosch
Beetje laat:)
Japanse cipres(Hinoki)
Japanse ceder(Sugi)
en japanse rode den(Akamatsu),
de eerste 2 zijn de meest traditionele houtsoorten.
Deze zijn natuurlijk geen europese houtsoorten.
 

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
209
75
Noordwolde (Fr)
Bedankt voor de tip, maar ik ben begonnen met gestoomd beulen. Ik heb al gezien dat dat goed recht blijft. Ik post wel een foto als de deuren hangen
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.839
779
Enschede, Twente
Even terugkomend op de te gebruiken houtsoorten. ik zie vooral genoemd Hinoki (Jap. cipres) en Sugi (Jap. ceder). Daarna Alaskan yellow cedar en zachte houtsoorten in het algemeen. Maar in de upmarket sector ook weer mahonie en ander duur en harder spul.
Kortom: je kunt eigenlijk gebruiken wat je wilt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.