Hout vochtigheid

heidivanhout

Nieuw lid
27 mrt 2016
14
1
Hallo,

Ik heb een paar mooie eiken planken gekregen (ca 28 dik) en wil die gebruiken voor het maken van een blad voor een klein kindertafeltje. Nu weet ik dat dit hout eigenlijk bedoeld is voor buiten en tot 16% teruggedroogd is. Hoe lang zou het duren voordat het voldoende verder gedroogd is voor gebruik voor dit meubeltje? En waar/hoe kan ik het tot die tijd het best neerleggen?

Groet,

Heidi
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik zou het binnen leggen, maar niet in een door verwarming verwarmde ruimte. Zou het zeker nog 4-5mnd. Laten drogen.
Hoe erg en of het hout gaat werken is ook sterk afhankelijk van hoe het gezaagd is.
 
  • Leuk
Waarderingen: heidivanhout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe lang zou het duren voordat het voldoende verder gedroogd is voor gebruik voor dit meubeltje?
beste familiegenoot (je bent ook een VanHout, maar gelukkig niet Zot, zoals ze mij wel verkort al eens aanspreken),
maak de temperatuur- + vochtigheidsschok niet in 1 keer te groot
je kan de planken reeds op maat van de kindertafel zagen
neem iets reserve in aantal + lengte
als ze nu aan 16 % zitten, dan vermoed ik dat je een vochtmeter hebt
laat het % tot 12 zakken
dan zijn ze gebruiksklaar
haal ze enkel om te verwerken uit de ruimte waarin ze tot die 12 % gezakt zijn
wel opletten met het meten
dat doe je best na het afzagen van een stuk van 5 cm + in het midden van de sectie
 
  • Leuk
Waarderingen: heidivanhout

heidivanhout

Nieuw lid
27 mrt 2016
14
1
Dank voor jullie reacties. Ik heb geen houtvochtigheidsmeter, maar mij is verteld dat het 16% is nu. Ik ga het dan inderdaad alvast op maat zagen en droog leggen. Heb geen haast, mag gerust een half jaartje liggen.
Ben wel benieuwd hoe snel het gaat en zou dat wel willen volgen met een vochtigheidsmeter. Een snelle google search levert wel heeeeel veel prijsverschil op. Zou je met een relatief goedkope (25 euro) iets opschieten denken jullie?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Drie weken zou genoeg moeten zijn, als je het tenminste met beleid verder verwerkt. Dus eerst alles met overmaat schaven en afkorten. Dan een paar dagen laten 'ontspannen' en op eindmaten schaven en zagen.
Let er wel op dat je de boel goed oplat, dus los van de vloer en met voldoende ruimte tussen de delen.
Wat ook kan helpen om vervormen tegen te gaan is er een extra deel (ander materiaal bijv.) bovenop te leggen en dat te verzwaren met gewichten, of de hele boel met spanbanden samentrekken. Ook dan nog even los de tijd geven om spanning kwijt te raken.
 
  • Leuk
Waarderingen: heidivanhout

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Zo’n vocht meter zou ik hiervoor niet aanschaffen, je moet of een hele goede hebben en dan ben enkele honderden euro’s armer of zo’n goedkope, maar dan heb je een grove indicatie en die heb je al.
Ik zou het nu zeker nog niet verwerken en gewoon nog even wachten, maar dat is iedereen z’n eigen keuze. Ik heb zelf enkele keren eiken verwerkt dat bij de houtboer gewoon in de loods lag, maar dan in het jaargetijde dat ik niet hoefde te stoken. Dit ging altijd goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: heidivanhout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.