Hout verticaal laten drogen?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Naar aanleiding van wat ik zag in het filmpje uit dit topic.

Wat mij opvalt is de manier van drogen, die gaat tegen alles in wat ik altijd gelezen/geleerd heb over hout drogen. Blootgesteld aan regen, rechtstreeks zonlicht,...

Al googelend vond ik vrij weinig, vooral veel aannames dat het hout zo meer gaat vervormen. Maar ook dat Sam Maloof de methode niet schuwde. En als er iets is dat niet te negeren valt, is het de expertise van de Japanse houtbewerkers wel. Je zou denken dat zo het hout ook wel maximaal uitgewerkt geraakt tijdens het drogen, en dat het droogproces versneld wordt t.o.v. drogen in grote horizontale pakketten. Ik las dat het sneller drogen een voordeel is om geen schimmels en beestjes erin te krijgen, maar sneller drogen zorgt vaak voor meer vervorming (vandaar de vele aannames vermoed ik) Eens je het opdeelt zal er nog altijd spanning vrijkomen, maar ik kan mij inbeelden dat zelfs dat vermindert dan. De zwaartekracht die 'helpt' drogen gaat ook een verschil maken, laat maar eens een trui/broek horizontaal of verticaal drogen op een wasrek.

Is er iemand die meer info heeft over (of zelfs ervaring heeft met) deze manier van hout drogen?

Wat beeldmateriaal uit het filmpje geknipt:

jw1.JPG

jw2.JPG

jw3.JPG

En deze methode (ook te zien hierboven) wordt blijkbaar ook vaak toegepast in het Amazonegebied:

4B9FFE76-05D7-4E8D-BE4B-197C00001392 (1).jpeg
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
In het filmpje wordt expliciet vermeld dat het om Paulownia gaat. Misschien heeft juist die houtsoort specifieke kenmerken die het bij uitstek geschikt maakt voor verticaal drogen — bij het maken van de kasten worden ook hele delen gebruikt, wat er op wijst dat het weinig vervormt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Paulonia werkt, krimpt en scheurt inderdaad bijna niet, je kunt bijvoorbeeld ook heel goed als ronde stamstukken laten drogen.
Hier wordt/werd nog wel eens esdoorn verticaal gedroogd, niet zoals op de foto, maar zoals ze in de stam zaten, dan zou het sneller drogen onder invloed van de zwaartekracht, met minder kans op verkleuring.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Dank je, Jan

weer iets bijgeleerd

groeten

Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.