Hout verbrand bij zagen met zaagtafel

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Met het zagen van taaie zachte houtsoorten mee eens hoe minder tanden per tijdseenheid in het materiaal des te minder weerstand maar met merbau zagen, krijg je met weinig tanden en schulpen een slag effect van de tanden in het hout,
binnen een jaar liggen de lagers van de as eruit. ik schulp honderden meters merbau met minimaal 48 tanden en dat gaat het beste.
Hetzelfde geldt voor de Festool TS75, het universeel blad van 36 tanden gaat er vele male beter door dan het panther blad.
En de hoeveelheid materiaal tussen de tanden valt reuze mee.
Een balkschulpen van 100x5cm met zaagbad dikte 0,28cm levert een materiaalafvoer van totaal 140cm3.

1 meter zagen in 15 seconden met een toerental van 3800 t/m (63/sec) = 15x63x48 tanden = 45360 tandbewegingen
resulterend in 0,003 cm3 (3 mm3) per tand materiaalafvoer en dat is uitermate goed te doen.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Er is ook een video van Matthias wandel hoe hij aantoont bij een lintzaag het belang van het juiste aantal tanden en de ruimte ertussen, bij te veel tanden kan het zaagsel niet weg en begint het lint te schreeuwen en links en rechts af te dwalen, en bij te weinig tanden (minder dan 2-3 in het hout) gaan de tanden te diep hakken en het hout beschadigen.
Zo zie je dat de dikte van het hout ook een rol speelt, als ik dunne latjes van minder dan 10mm zit te schulpen met een 24T blad dan zit er op elk moment maar max 1 tand in het hout en dan krijg je als je te snel invoert een sterke vibratie die gevaarlijk kan zijn, en een slecht zaagbeeld.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Klopt, een lintzaag heeft weer een ander type tanden, gaat rechtlijnig en de snijsnelheid is lager dan bij cirkelzagen.

Als je materiaal dunner wordt dan de tandafstand moet je inderdaad oppassen
 

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem als hier beschreven, maar wil toch nog eens polsen om zeker te zijn. We hebben een tweedehands Elektra Beckum zaagtafel gekocht, mèt zaag. Nu hadden we er al probleemloos multiplex mee gezaagd maar deze week probeerde ik er eik mee te zagen en daarmee kon ik het hout bijna niet door de zaag krijgen, plus begon het op den duur te verbranden. Niet goed dus. Eerste conclusie leek me dat de geleider rechts te ver stond en dat het hout dus klem zat, maar ook als ik die geleider meer naar me toe trek (zodat ie eindigt daar waar de zaag start) blijft het verbranden. Tweede conclusie is dus dat we de zaag moeten vervangen, dus hierbij even een foto om jullie advies te vragen:

20161124_150900[1].jpg 20161124_150909[1].jpg


Mocht het zo zijn dat de zaag vervangen moet worden welke zaag kopen we dan aan voor deze machine? We werken zowel met massief hout als plaatmateriaal. Ik neem aan dat we dus 2 zagen nodig hebben?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
P

Pel

Guest
@Vesper, het eikenhout wat je gezaag hebt, heb je dat geschulpt of afgekort? Als je het geschulpt hebt denk ik dat je zaagblad niet geschikt is voor schulpen. Als het zaagblad veel tanden heeft dan kan het zaagsel niet weg en gaat het verbranden, een schulp zaagblad heeft ± 24 tanden.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
Dag Pel,

Je hebt gelijk: ik wou het schulpen (in de lengte doorzagen). Hmm, dus daarvoor moet ik een andere zaag gebruiken ... Wat voor zaag is die op de foto dan? En welke zagen moet je dan standaard zo ongeveer hebben om massief en plaatmateriaal te zagen?

groeten,
v.
 
P

Pel

Guest
Je hebt cirkelzagen bladen waar je zowel mee kunt schulpen als mee kunt afkorten.

Groet Pel.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als ik inzoom op de 1e foto dan lijkt de zaag behoorlijk bot.
En voor schulpen idd te veel tanden.
Wat is de diameter van het blad en hoeveel tanden staan erop?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Het lijkt erop dat je een blad met wisseltand hebt. Deze is geschikt voor plaatmateriaal. Voor eikenhout niet geschikt. Als je wil schulpen neem dan een blad met zo min mogelijk tanden tenzij het zaagbeeld erg belangrijk is. Zoals hierboven al vermeld is heeft een standaard schulpblad 24t bij 250 mm diameter. Zelf geef ik de voorkeur aan minder tanden. Maar ik heb dan ook nog wel eens moeilijk grenenhout vol met hars waar een goed 24tandsblad in 4 meter al bot is.
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
755
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem als hier beschreven, maar wil toch nog eens polsen om zeker te zijn. We hebben een tweedehands Elektra Beckum zaagtafel gekocht, mèt zaag. Nu hadden we er al probleemloos multiplex mee gezaagd maar deze week probeerde ik er eik mee te zagen en daarmee kon ik het hout bijna niet door de zaag krijgen, plus begon het op den duur te verbranden. Niet goed dus. Eerste conclusie leek me dat de geleider rechts te ver stond en dat het hout dus klem zat, maar ook als ik die geleider meer naar me toe trek (zodat ie eindigt daar waar de zaag start) blijft het verbranden. Tweede conclusie is dus dat we de zaag moeten vervangen, dus hierbij even een foto om jullie advies te vragen:

Bekijk bijlage 55745 Bekijk bijlage 55746


Mocht het zo zijn dat de zaag vervangen moet worden welke zaag kopen we dan aan voor deze machine? We werken zowel met massief hout als plaatmateriaal. Ik neem aan dat we dus 2 zagen nodig hebben?

Alvast bedankt voor jullie hulp!


Schoonmaken doet vaak ook wonderen:), maar hier helpt het niet meer vermoed ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.