Hout van appelboom

Evert !

Nieuw lid
24 jan 2024
22
45
62
Damwâld Frl.
Even een vraagje. Tot nu toe heb ik alleen werkstukjes van lindehout gemaakt. Dat werd ook door iedereen aanbevolen. Nu ben ik bezig, omdat ik ook eens een andere houtsoort wil proberen, met appelhout. Het valt mij op dat hier hele lichte banen doorlopen met heel zacht hout, bijna sponsachtig. Ondanks scherpe gutsen snijdt dit zeer moeilijk. Mijn vraag is dan ook, is dat altijd zo met appel of heb ik het gewoon niet getroffen met mijn stukje hout?
En hoe zit dat met andere vruchtbomen zoals peer?
 

bakkiet

Actieve deelnemer
25 aug 2018
90
22
Dordrecht
Exact wat Jurriaan zegt, ik had een pruim van de buurman, ook daar zit zacht sponsachtig hout tussen. Ik heb uiteindelijk een paar stukken zonder gevonden, dat was prima.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Hout van hoogstam appelbomen is fantastisch. Keihard, mooie kleuren en glad af te werken.
Maar vaak zijn de bomen ver over hun leeftijd als ze gerooid worden. Het zijn vaak de laatste overlevers. En dan wil er wel eens aantasting in zitten.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
hoi, ik heb hetzelfde meegemaakt. Helaas niet zichtbaar aan de buitenkant. Je bent met een mooie uitdaging bezig.
 

Evert !

Nieuw lid
24 jan 2024
22
45
62
Damwâld Frl.
@Henk H
Ja dat is nog een hele uitdaging, want op de fingertoppen zitten net wat zachte stukken. Ik zie wel wat het wordt en anders is het een leuke oefening geweest.
@mathieu
Als je erin snijdt zie je het wel, maar toen ik het kocht was de buitenkant helemaal grijs en de kopsekanten zaten in de parrafine.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu
Hoi Evert,

Mooi werkstuk ben je aan het maken.
Ja, ook ik weet dat er in fruitbomen hout zachte en hardere delen kunnen voorkomen.
Ik heb Prunus ( Kers) waar dit ook in voorkomt. Zelfs zo erg dat het niet meer te snijden is en soms het brokkelt uit elkaar.

IMG_4875.JPG
Toch heb ik ook delen die egaal hard zijn. De leeftijd van het hout is denk bepalend voor de kwaliteit.
Ook schuren of schrapen van dit zachte hout is lastig.

Ik ben niet zo kieskeurig qua houtsoort, dat houdt dus ook in dat sommige dingen gewoon niet lukken.
Noem het een leer proces.
Gebruik je eigen handen als voorbeeld en mocht het aanbrengen van detail niet lukken hou het dan meer abstract.
Pas op met oliën, deze zachte delen zuigen zich vol en worden dan donker.

Groet Edwin.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Evert !

Nieuw lid
24 jan 2024
22
45
62
Damwâld Frl.
Hallo Edwin,
Ja dat is bij appel ook zo, mooie harde stukken en dan ineens dat witte broze spul.
Als het beter is om niet met olie af te werken hoe dan wel?
Met blanke vernis?

Gr. Evert.
 
Hallo Edwin,
Ja dat is bij appel ook zo, mooie harde stukken en dan ineens dat witte broze spul.
Als het beter is om niet met olie af te werken hoe dan wel?
Met blanke vernis?

Gr. Evert.
Hoi Evert,

Ja, dat denk ik wel. ik weet zeker dat hier op het forum mensen zijn die jouw daar over meer/beter advies kunnen geven hierover.


Gr Edwin
 
  • Leuk
Waarderingen: Evert !

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.