Hout (snijplanken) bevochtigen tussen schuurgangen?

J@ko

#verywoodnl
25 okt 2020
80
47
Arnhem
Hallo, ik ben een bosje snijplanken aan het maken. Allemaal langshout (dus geen kops hout 😊) en ik heb ze verlijmd en door de vandikte gehaald.
Nu tijd om ze te schuren. Ik begin met 120, dan 180, 240. Heel misschien als ik gemotiveerd ben nog 320..😉.
Nu heb ik regelmatig gezien en gelezen dat je het hout nat kan sproeien met een plantenspuit, de vezels gaan dan opstaan, laten drogen en dan weer schuren. Mijn vraag is nu: wanneer doe ik dat? Na de eerste schuurgang? Dus 1 keer? Of na elke schuurgang? (Hoop het niet haha)
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
551
157
Zutphen
Hoger dan 240 heeft voor hout niet zoveel zin. Vochtig maken al of niet met een doekje bij de laatste schuurgang. Kan herhaald worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: J@ko

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.797
952
Leeuwarden
Vochtig maken is niet nodig als je de planken met olie afwerkt. Bij watergedragen lakken is die methode wel gebruikelijk, maar dat zal hier niet de bedoeling zijn.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: J@ko

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
368
129
Dat doe je inderdaad na de laatste schuurgang. Na schuren met 240 het hout licht bevochtigen, kan met een plantenspuit of een vochtige doek of spons, even laten drogen, en dan nogmaals met 240 schuren.
Maar zoals Athanor aangeeft is dit proces alleen relevant voor watergedragen afwerking. Door het water gaan de vezels inderdaad omhoog staan, en dat schuur je weer glad. Zou je dat niet doen, dan komen die vezels omhoog bij het aanbrengen van de afwerking, met als gevolg een ruw oppervlakte. Dit probleem heb je niet met oliën en afwerkingen op oplosmiddelbasis.
 

J@ko

#verywoodnl
25 okt 2020
80
47
Arnhem
Nou dat is helder, aangezien snijplank uiteraard in de olie komt, kan ik deze stap mooi overslaan. Bedankt allemaal.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
641
305
Het Groene Hart
Ik zou het niet overslaan, heb zelf ooit een werkstuk met Osmo hardwax oil afgewerkt waarbij de vezels echt wel omhoog kwamen.

Het is bovendien een klusje van niks en m.i. zeker de moeite waard.
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab en Petrolhead

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.739
400
Ik doe het ook steeds als ik met olie afwerk, want ook daarmee heb je vaak vezels die gaan rechtop staan..
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
911
765
Nootdorp
Interessante vraag. Kan het ook te maken hebben met het type olie. Ik maak de snijplanken zonder dat ik het hout nat maak. Als ik afwerking doe met lijnzaadolie dan merk ik geen verschil, als ik snijplanken olie gebruik van het merk Rustins dan gaan de vezels rechtop staan.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.249
661
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als het al niet met de olie gebeurt, loop je dan toch niet het risico dat de ontvanger van je plank (klant?) de plank gebruikt om een kropje sla te snijden en door het water dat daar van afkomt de vezels alsnog overeind komen? De olie is tenslotte geen afsluitende laag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.