Hout snij mes

Bart van Hoof

Nieuw lid
3 dec 2020
15
6
20
Etten-Leur
Dag allemaal, ik ben nu eventjes bezig met het houtsnijden en het bevalt goed. Ik wil mezelf nu ook meer gaan verdiepen in wat het beste gereedschap is. Weten jullie goede detail messen van ongeveer 30/35 mm? Ik gebruik nu de flexcut messen maar ben benieuwd wat er meer is. Ik hoor graag van jullie! Groet Bart
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Pfeil is top volgens diverse houtsnijders. Ik heb kirschen vroeger verkocht maar eigenlijk wilde ik pfeil opnemen. Om verkooptechnische redenen niet genomen. De levertijd was soms erg lang en kirschen had daar geen last van. Of dat nu nog het geval is weet ik niet. Volgen Kirschen zitten ze op hetzelfde niveau als Pfeil. Niet alle houtsnijders zijn het daar mee eens. Flexcut ligt bij Baptist die verkopen geen rotzooi maar hoe het verschil met Pfeil is kan ik je niet vertellen. Wat ik het belangrijkste zou vinden is of het makkelijk scherp te krijgen is. Dit is namelijk het belangrijkste bij houtsnijden. Bedenk wel hoe meer mensen je het vraagt des te meer meningen je krijgt.
 
Hoi Bart,

Ik zal vanavond even een foto nemen van mijn diverse messen.
2 van die messen heb ik van mijn vrouw nieuw gekregen (Pfeil) maar de rest is 2e hand gekocht,
op marktplaats en op rommelmarkten.
Naast dat snij messen specifiek voor bepaalde doeleinde zijn, kun je ze voor meerdere manieren gebruiken.
Ook de grote van je handen ..... erg belangrijk want je kunt nog zo'n fijn mes hebben, als het heft te klein is om goed gecontroleerd vast te houden heb je er weinig aan.
Ik denk dat ik een stuk of 6 snijmessen heb en een paar dezelfde modellen.
Het snijvlak bepaald vaak hoe je het gaat gebruiken, je hebt recht-, bol- of holle snijvlakken.
Na van loop van tijd merk je dat je een bepaald mes veel meer gebruikt.

Gr Edwin
 
  • Leuk
Waarderingen: baas

Bart van Hoof

Nieuw lid
3 dec 2020
15
6
20
Etten-Leur
Hoi Bart,

Ik zal vanavond even een foto nemen van mijn diverse messen.
2 van die messen heb ik van mijn vrouw nieuw gekregen (Pfeil) maar de rest is 2e hand gekocht,
op marktplaats en op rommelmarkten.
Naast dat snij messen specifiek voor bepaalde doeleinde zijn, kun je ze voor meerdere manieren gebruiken.
Ook de grote van je handen ..... erg belangrijk want je kunt nog zo'n fijn mes hebben, als het heft te klein is om goed gecontroleerd vast te houden heb je er weinig aan.
Ik denk dat ik een stuk of 6 snijmessen heb en een paar dezelfde modellen.
Het snijvlak bepaald vaak hoe je het gaat gebruiken, je hebt recht-, bol- of holle snijvlakken.
Na van loop van tijd merk je dat je een bepaald mes veel meer gebruikt.

Gr Edwin

Ik merk inderdaad al dat ik nu inderdaad het vaakste een mes gebruik met een vlakke snij kant en een puntje er aan. Een foto zou gewaardeerd worden.
Groet Bart
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.167
352
Etten-Leur
Op het atelier waar ik les heb van Jan van Harskamp worden Kirschen en Pfeil door mekaar gebruikt, maar vooral met klopper. Zelf vind ik Pfeil net iets fijner om mee te werken en te slijpen, het lijkt alsof Kirschen wat brosser is. Het handvat van flexcut vind ik wat te klein, maar eigenlijk is dat geen enkel bezwaar omdat je je eigen handvatten leert te maken. Heel mooie messen komen van kleine smederijen zoals bijv Svante Daerf uit Zweden of Nick Westermann in Engeland.
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Ik heb zie ik nu, alleen maar zweedse messen, een mora mes (gekocht bij de rode houten zweedse paardjes), een hultafors mes en een set messen in rolhoes plus een mini / rugzak bijltje van Svante Djärv (gekocht tijdens een bezoek aan zijn werkplaats in Sör Nävde). Zeer goed spul.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebasel
Bij deze Bart,

Ik heb ze gelijk maar even op volgorde gelegd.
De eerste van links gebruik ik het meest.
Het houten dastra kistje is mijn vakantie kist en gaat altijd over mee naar toe 😀
Daarin zit een vrijwel identieke als mijn lieveling, maar dan iets korter en met een spitsere punt.
De beide Pfeils heb ik gekregen van mijn vrouw, erg fijne messen maar het heft vindt ik iets minder of dat komt door mijn grote klauwen.

Het dastra etui-tje en trouwens ook het kistje heb ik beide van marktplaats.
Je moet daarbij enorm geluk hebben want er zijn op MP veel liefhebbers voor deze spullen.
Als je de eerste bent kun je geluk hebben. Het etui kocht ik voor 7,50 en het kistje voor 40 euro zo'n 6 jaar geleden. Dus alleen die twee meest linker Pfeils zijn nieuw gekocht de rest is geadopteerd van de rommelmarkt.

Groet Edwin
 

Bijlagen

  • IMG_20201231_162719.jpg
    IMG_20201231_162719.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 101
  • IMG_20201231_162729.jpg
    IMG_20201231_162729.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 95
  • IMG_20201231_162814.jpg
    IMG_20201231_162814.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 86
  • IMG_20201231_162856.jpg
    IMG_20201231_162856.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 96
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en bakkiet

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.049
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een mooie post Edwin, van je snijmessen. Daar kan ik zo een tijdje naar kijken....

De naam Dastra was bij mij onbekend; op het blok van Patrick Damiaens staat een mooi stukje. Het zijn fameuze beitels lees ik:


jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
De naam Dastra was bij mij onbekend; op het blok van Patrick Damiaens staat een mooi stukje. Het zijn fameuze beitels lees ik:


jaap
Helaas zouden ze zijn gestopt met het maken van gutsen en dergelijke.

groeten
Ornament
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Helaas zouden ze zijn gestopt met het maken van gutsen en dergelijke.

groeten
Ornament
Jammer, weet je ook waarom?

Ik herinnerde me een filmpje op YouTube van een kleine schuur waarin twee oude grijze mannen de Dastra gereedschappen maakten. Ik heb even gezocht en volgens mij was het deze:

Dat was in 2005, dus ik kan me voorstellen dat ouderdom en gebrek aan (jonge) opvolging misschien een reden was voor het stoppen van het merk?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Wilco,

Het hele verhaal is te vinden op de blog van mijn collega Patrick Damiaens.

Het bovenste gedeelte van de pagina gaat over het nog werkend bedrijf, een fotoreportage equivalent van het filmpje dat je hierboven postte.
Scroll diep naar beneden en je vindt aansluitend een een tweede bericht over de van de sluiting en enige summiere verklaringen daarvoor.
klik hieronder

Dastra

groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Hoi Bart,

Mijn eerste en enige gekochte mes is een mora maar voor het meeste werk is het een beetje groot. Alle andere mesjes zijn eigen fabrikaat. Ik maak ze van een metaal decoupeerzaagblad dat ik voorzichtig in de gewenste vorm slijp. Daarna verzin ik er een handvat bij en zet het netjes in elkaar tot een volledig mes. Mijn beitels en gutsen zijn van flexcut, nooitgedacht en van een chinese smederij. (Als je chinese gutsen koopt moet je vaak zelf handvatten maken en slijpen want dat doet een smid niet)

Groetjes houtkever
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

AudioMonk

Nieuw lid
23 jul 2019
15
3
Quasi onmogelijk. Je dient ze te volgen op social media en dan nog... Ook vaak gebruiken ze allerhande veilingssystemen (op social media) waarbij 1 mes (ofzo) tegen schrikwekkende prijzen verkocht worden.
Waarschijnlijk zijn Helvie messen bijna het beste en mooiste wat er is maar ... ik krijg het gevoel dat ze wat voor het grote geld gaan en dat wekt mijn afkeer op...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.