Hout plooien, je kan het op verscheidene manieren, waarbij de methode boven een open vlam wel de oudste is. Je gebruikt hiervoor twee vijanden, namelijk water en vuur.
Duizenden jaren geleden werden op deze manier de eerste boomstamkano's wat open gespalkt, eens de boomstamkano uitgehakt was werd ie onderste boven boven het kampvuur gehangen en werden er tijdelijke dwarse schoortjes in aangebracht die om de zoveel tijd wat werden aangeklopt. Resultaat van deze operatie, de boorden werden zachtjes naar buiten geplooid, zo kreeg de boomstam meer drijfvermogen, kwam stabieler op het water te liggen, en kon dus meer lading meenemen.
In de traditionele houten bootbouw word nog steeds naar deze methode terug gegrepen als er moet geplooid worden. Zeker bij (heel) zware secties is branden de enige mogelijkheid om deze balken te plooien.
Nog een voordeel van branden, het is een traag proces, het vervormen is beter beheersbaar, je kan de plank of balk tot op de mm de juiste kromming meegeven. Dat je bij het branden geen mallen nodig hebt is ook mooi meegenomen, alles gebeurt op het oog, dat vraagt dus wel de nodige leertijd, maar eens je er mee weg bent gaat het werken vlot.
Zeker in de restauratie zijn deze voordelen goud waard, omdat deze schepen en boten steeds gebrand werden is het heel lastig om deze vormen te reproduceren met een gestoomde plank. Gestoomde planken buigen te gemakkelijk, en zonder mal plooien levert nooit de juiste curve op, het gestoomde hout plooit niet in een mooie vloeiende curve, en dat sluit dan niet mooi aan tegen een gebrande plank.
Verleden week drie nieuwe delen gebrand voor in een oude bijboot, en dit als onderdeel van een komplete museale restauratie. Door de jaren heen was de kop in zo'n een slechte staat gaan verkeren dat nieuwe stukken inbrengen de enig overgebleven optie was.
Onderstaand een foto-impressie van het branden, en het uiteindelijke resultaat.
De stukken gang zijn alle 24mm dikte, de breedste plank is 280mm breed, de lengte van de twee buitenste gangen is 2300mm.
Nog op te merken valt dat het branden van één stuk gang een kleine twee uur vergt. De capaciteit van de batterij maakt niks uit in het proces
Enkel het gewicht telde.
Mvg,
André
Attached files

Duizenden jaren geleden werden op deze manier de eerste boomstamkano's wat open gespalkt, eens de boomstamkano uitgehakt was werd ie onderste boven boven het kampvuur gehangen en werden er tijdelijke dwarse schoortjes in aangebracht die om de zoveel tijd wat werden aangeklopt. Resultaat van deze operatie, de boorden werden zachtjes naar buiten geplooid, zo kreeg de boomstam meer drijfvermogen, kwam stabieler op het water te liggen, en kon dus meer lading meenemen.
In de traditionele houten bootbouw word nog steeds naar deze methode terug gegrepen als er moet geplooid worden. Zeker bij (heel) zware secties is branden de enige mogelijkheid om deze balken te plooien.
Nog een voordeel van branden, het is een traag proces, het vervormen is beter beheersbaar, je kan de plank of balk tot op de mm de juiste kromming meegeven. Dat je bij het branden geen mallen nodig hebt is ook mooi meegenomen, alles gebeurt op het oog, dat vraagt dus wel de nodige leertijd, maar eens je er mee weg bent gaat het werken vlot.
Zeker in de restauratie zijn deze voordelen goud waard, omdat deze schepen en boten steeds gebrand werden is het heel lastig om deze vormen te reproduceren met een gestoomde plank. Gestoomde planken buigen te gemakkelijk, en zonder mal plooien levert nooit de juiste curve op, het gestoomde hout plooit niet in een mooie vloeiende curve, en dat sluit dan niet mooi aan tegen een gebrande plank.
Verleden week drie nieuwe delen gebrand voor in een oude bijboot, en dit als onderdeel van een komplete museale restauratie. Door de jaren heen was de kop in zo'n een slechte staat gaan verkeren dat nieuwe stukken inbrengen de enig overgebleven optie was.
Onderstaand een foto-impressie van het branden, en het uiteindelijke resultaat.
De stukken gang zijn alle 24mm dikte, de breedste plank is 280mm breed, de lengte van de twee buitenste gangen is 2300mm.
Nog op te merken valt dat het branden van één stuk gang een kleine twee uur vergt. De capaciteit van de batterij maakt niks uit in het proces
Mvg,
André
Attached files