Hout omgevallen walnoot verzagen en drogen of andersom?

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
79
62
Oosterbeek
Helaas is bij een valwind hier onze mooie walnoot plat gegaan. Was echt heel gek om te zien en voelen (ik stond toevallig net in de "straal"). De bomen er omheen bewogen nauwelijks, maar er was een smalle strook waar de wind echt bizar hard waaide. Dat is onze mooie walnoot dus fataal geworden.

Nu zou ik, als eerbetoon aan een boom waar we echt gek op waren, het hout willen gaan gebruiken voor kleine projecten. Bijvoorbeeld voor kistjes voor de urnen van onze honden. Het rechte deel van de stam is zeker 2 meter lang en richting 30 cm dik. Hoe ga ik dit het beste aanpakken? Eerst de stam een paar jaar laten drogen en dan (laten) verzagen? Of toch beter andersom? Verzagen, oplatten en een paar jaar laten drogen? Moet ik de uiteinden dichtsmeren tegen te snel drogen, of juist niet. En zo ja, wat gebruiken jullie daarvoor? Gewoon hardwax, of toch beter iets dat ervoor gemaakt is?

En heeft iemand een adresje voor een goede partij die het verzagen kan doen voor ons? Ik heb een FB610 lintzaag, maar zo'n zware stam daarmee verzagen gaat 'm niet worden.

Je ziet het, veel vragen, weinig verstand (hiervan...?), en weinig ervaring. ;)
In Zwolle zit Binthout.
(www.binthout.nl) ze hebben een mobiele zaag en komen eventueel op lokatie zagen
Hebben een paar jaar geleden bij m'n zus een grote beuk in de achtertuin weg gehaald en tot plank verwerkt.
De suggestie van Jan vd Ploeg, hebben we op deze stam toegepast en die is inmiddels tot eettafel getransformeerd.
Maar eerst zagen en daarna drogen is het meest voor de hand liggend om te doen.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.300
688
Noord-Veluwe / Skåne
@kees poortman : bedankt voor de informatie! Daar maak ik even een notitie van voor als ik weer terug ben. Ik ga toch kijken of ik het hout zelf kan zagen. Lukt dat niet moet ik toch even de hulp van iemand inroepen.

Over het gebruik van koeienvlaai gesproken: een oud-collega die in mijn bedrijf werkte heeft een tijd terug een huis in de buurt van Kassel gekocht. Volgens mij vertelde hij mij dat het in die omgeving heel gebruikelijk was om stro met vlaaien te mengen en daar de ruimtes tussen het vakwerk in de muren mee te vullen, voordat het oppervlak met leem werd afgesmeerd.

Nou, ik will je nooi ontmoedigen want hoe je dit ook aanpakken wordt je de ervaring rijker. Maar, er is altijd een grote maar, neem wat Mathieu zegt ter hart dwz waarschijnlijk in zulke boom die nog geen 20 jaar heeft bestond zit zeer weinig kern hout in, het is allemaal wit, en saai en niet duurzaam spint Door en door. Het is ook, zoals jij dat zelf aangeeft Amerikaanse noten, 🤮en niet de mooi versie. Hoe veel waard je aan zulke hout hechten moet je je afvragen voordat je er aan beginnen.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.882
1.252
Riemst
Spint bij noten kan je donker krijgen door het nat te houden. Bij stukken noot die op de grond gelegen hadden was het spint na een tijdje vanaf de zaagsnede even donker als het kernhout. Schalen heb ik voor het drogen in een vat met krullen en water ondergedompeld, eveneens om de kleur te versterken. Hele planken is natuurlijk een ander verhaal.

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Post veel
10 jul 2023
896
527
‘s-Hertogenbosch
Heb in het verleden een hele vlekkerige notenhouten schaal gedraaid, welke ik met hetzelfde prutje heb gekleurd als waar ik eikenhout mee zwart maak.
Hiervoor gebruik ik een mengsel van staalwol en azijn

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.