Hout omgevallen walnoot verzagen en drogen of andersom?

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.300
688
Noord-Veluwe / Skåne
Helaas is bij een valwind hier onze mooie walnoot plat gegaan. Was echt heel gek om te zien en voelen (ik stond toevallig net in de "straal"). De bomen er omheen bewogen nauwelijks, maar er was een smalle strook waar de wind echt bizar hard waaide. Dat is onze mooie walnoot dus fataal geworden.

Nu zou ik, als eerbetoon aan een boom waar we echt gek op waren, het hout willen gaan gebruiken voor kleine projecten. Bijvoorbeeld voor kistjes voor de urnen van onze honden. Het rechte deel van de stam is zeker 2 meter lang en richting 30 cm dik. Hoe ga ik dit het beste aanpakken? Eerst de stam een paar jaar laten drogen en dan (laten) verzagen? Of toch beter andersom? Verzagen, oplatten en een paar jaar laten drogen? Moet ik de uiteinden dichtsmeren tegen te snel drogen, of juist niet. En zo ja, wat gebruiken jullie daarvoor? Gewoon hardwax, of toch beter iets dat ervoor gemaakt is?

En heeft iemand een adresje voor een goede partij die het verzagen kan doen voor ons? Ik heb een FB610 lintzaag, maar zo'n zware stam daarmee verzagen gaat 'm niet worden.

Je ziet het, veel vragen, weinig verstand (hiervan...?), en weinig ervaring. ;)

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
338
131
Almen aan zee
Ik heb er weinig ervaring mee
Maar twee keer, een dikke stam meidoorn en een oude stoofpeer.

Toen op advies van iemand met ervaring de stammen vers gezaagd (stoofpeer was wel al dood)
Opgelat, en de koppen dichtgesmeerd met witte houtlijm.
Op de bovenste latten nog wat extra gewicht.
Onder afdak weggelegd, paar jaar laten liggen.

Is heel goed gelukt. Geen scheuren, bijna geen torsie of kromgetrokken.

Heb er nog steeds wat heel mooie reststukken van :)

• Leuk
Waarderingen: wijk0983

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
664
243
Zutphen
Je kan ook latex of grondverf gebruiken voor het sealen van de kopse kanten, 2 x insmeren liefst zo snel mogelijk. Kan ook voor het zagen.

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.450
535
Etten-Leur
Helaas is bij een valwind hier onze mooie walnoot plat gegaan. Was echt heel gek om te zien en voelen (ik stond toevallig net in de "straal"). De bomen er omheen bewogen nauwelijks, maar er was een smalle strook waar de wind echt bizar hard waaide. Dat is onze mooie walnoot dus fataal geworden.

Nu zou ik, als eerbetoon aan een boom waar we echt gek op waren, het hout willen gaan gebruiken voor kleine projecten. Bijvoorbeeld voor kistjes voor de urnen van onze honden. Het rechte deel van de stam is zeker 2 meter lang en richting 30 cm dik. Hoe ga ik dit het beste aanpakken? Eerst de stam een paar jaar laten drogen en dan (laten) verzagen? Of toch beter andersom? Verzagen, oplatten en een paar jaar laten drogen? Moet ik de uiteinden dichtsmeren tegen te snel drogen, of juist niet. En zo ja, wat gebruiken jullie daarvoor? Gewoon hardwax, of toch beter iets dat ervoor gemaakt is?

En heeft iemand een adresje voor een goede partij die het verzagen kan doen voor ons? Ik heb een FB610 lintzaag, maar zo'n zware stam daarmee verzagen gaat 'm niet worden.

Je ziet het, veel vragen, weinig verstand (hiervan...?), en weinig ervaring. ;)
Als je inderdaad aan kistjes denkt kun je de boom verplanken bijv 1” dik en oplatten zoals Jan ook schrijft. Kopse kanten sealen met paraffine maar evt voorstrijken met latex, dan houdt paraffine beter. Welke lokatie ben je?

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.450
535
Etten-Leur
Je kan ook latex of grondverf gebruiken voor het sealen van de kopse kanten, 2 x insmeren liefst zo snel mogelijk. Kan ook voor het zagen.
Inmiddels heb ik getallen gezien waaruit blijkt dat ‘latex’ veel minder bescherming biedt tegen vocht dan bijv paraffine of polyurethaan verven. Brons: Woodtechnology van Bruce Hoadley.

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
664
243
Zutphen
Ongetwijfeld zal paraffine beter sealen dan 1 x latex, 2 x latex wordt al wat twijfelachtiger zeker als je de watervaste latex gebruikt. Ik weet ook niet of Bruce Hoadley een vergelijkend onderzoek heeft gedaan of laten uitvoeren of wat zijn bronnen zijn. Belangrijk is dat de kopse kant even snel droogt als de rest van het hout. Uit ervaring weet ik dat dit zo is: kopse kanten gaan niet splijten. De meeste van ons zullen ook wel een pot grondverf of een restje latex hebben staan. Kaarsen smelten en dan de paraffine opbrengen is veel "geklooi". Mijn voorkeur gaat daarom uit naar wat ik heb aangegeven; perfectie is de vijand van goed genoeg.

Hiepie

Nieuw lid
21 okt 2016
8
10
69
Leersum
Een omgewaaide notenboom bij mijn schoonouders was het begin van de houthobby. van deze boom heb ik mbv Alaskan mill planken gezaagd. gevlakt met de frees en hiervan een tafeltje gemaakt. Overigens geheel door lezen en proberen te begrijpen wat over de verschillende technieken in dit forum geschreven is.
wat ik je kan aanbieden is om de boom in planken te zagen mbtv mijn Mill en kettingzaag met schulpketting. Nadeel is het verlies ten opzichte van de lintzaag methode.
noord Veluwe is niet zover weg van mijn woonplaats. Mocht het iets zijn, geef dan een pb. ben op dit moment in Zweden en ben eind augustus weer in het land.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.882
1.252
Riemst
Een stam van 30 cm gaat waarschijnlijk wel weinig donker kernhout hebben. Het spint is erg licht van kleur. Wateren kan mogelijk het spint wel verdonkeren.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.300
688
Noord-Veluwe / Skåne
@Hiepie : hartstikke tof aanbod. Ik ga nog even nadenken of ik niet iets kan verzinnen qua gewicht, zodat ik 'm toch met de lintzaag kan verwerken tot planken. Qua vermogen moet deze machine dit makkelijk kunne hebben. Ik heb ook nog ergens een 25 mm lint met zeer grove vertanding, dus wie weet gaat dat wel lukken.

Wat Zweden betreft: misschien zie ik je daar wel. We gaan volgende week naar ons nieuwe huis daar.

• Leuk
Waarderingen: Roel22

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.450
535
Etten-Leur
Ongetwijfeld zal paraffine beter sealen dan 1 x latex, 2 x latex wordt al wat twijfelachtiger zeker als je de watervaste latex gebruikt. Ik weet ook niet of Bruce Hoadley een vergelijkend onderzoek heeft gedaan of laten uitvoeren of wat zijn bronnen zijn. Belangrijk is dat de kopse kant even snel droogt als de rest van het hout. Uit ervaring weet ik dat dit zo is: kopse kanten gaan niet splijten. De meeste van ons zullen ook wel een pot grondverf of een restje latex hebben staan. Kaarsen smelten en dan de paraffine opbrengen is veel "geklooi". Mijn voorkeur gaat daarom uit naar wat ik heb aangegeven; perfectie is de vijand van goed genoeg.

Bijlagen

• Document_2025-08-10_152724.pdf
    6,7 MB · Weergaven: 19

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.450
535
Etten-Leur
Er zijn nogal wat houtdraaiers en leveranciers die paraffine gebruiken om koppen te sealen; juist de koppen hebben de neiging om als eerste te gaan splijten (daar zijn immers de porien en houtvaten open); zelf gebruik ik nog steeds anchor seal maar ik ken verschillende die een pot paraffine kunnen opstoken om te sealen; in een aparte reactie heb ik even de tabel gestuurd waaruit het citaat was gehaald, ik keek er zelf ook van op. De man was prof aan een amerikaanse universiteit en heeft een jaar of dertig onderzoek gedaan naar houttechnologie.

John1969

Post veel
10 jul 2023
896
527
‘s-Hertogenbosch
Is geloof ik wel ecologisch verantwoord en emissiearm volgens mij en biologisch afbreekbaar 🤩, maar werkt het ook 🤔 hier een essentialistische van ongeveer 20 centimeter doorsnee uit de hondenuitlaatstrook gevist ( 3 jaar geleden) idd vol in zo’n mop, afgewassen…. Maar na drie jaar nog geen scheuren. Misschien is het wel heel erg snel ingetrokken 🫣.
Zonder gekheid, het zou kunnen werken omdat het het versnelt uitdrogen tegenhoudt…. Vroeger werd het ook gebruikt voor stucwerk vermengd met stro, ….
Ben in het verleden een oud pand tegengekomen uit1628 waar tegen de balklaag stro gespijkerd was met daarover heen idd *****😲 daar kwamen we achter toen we het op de aanhanger hadden liggen en er een bui op stak…. Toen rook het weer vers 🫢niet vies maar wel landelijk

• Leuk
Waarderingen: Schaafnerd en ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.