Hout liefhebber stelt zich voor

houtaapje

Actieve deelnemer
21 sep 2014
26
0
Leiden
Hallo allemaal,

Ik vond perongeluk dit forum en dacht gelijk: waarom ben ik hier niet eerder actief naar opzoek gegaan. Ik vind hout al mijn hele leven erg mooi en niets leuker dan dingen zelf maken. Ik ben de afgelopen jaren met veel plezier aangeklooid met verschillende klusjes en recentelijk eens besloten om dingen op te zoeken en er beter in te worden. Ik vind dat ik nog veel mag leren, maar ik ben dan ook 23 dus tijd genoeg.

Ondanks heb ik bij het huis leegruimen van een overleden opa een mooi ouderwets timmerboek gevonden. (Leer Uzelf timmeren van piet mareé)
Ik denk: Laat ik er eens doorheen bladeren, je weet immers nooit wat voor goede tips er in staan. Het bleek inderdaad een erg leuk boek vol goede tips te zijn.
Verder, omdat het een vrij oud boek is, gaat het volledig over handgereedschap; dat heeft mij enorm aangestoken. Mijn accuboormachine kan ik dan wel niet meer wegdenken, handzagen vind ik gewoon erg leuk.
Er is gewoon iets magisch aan iets uit hout vervaardigen zonder elektrisch gereedschap.

Het hoofdstuk over houtverbindingen was erg mooi en de vele gave plaatjes van zwaluwstaartverbindingen en constructies met wig en pin brachten mij aan het kriebelen.
Mijn eerstvolgende project? Zo'n mooi handgebeitelde zwaluwstaartverbinding!

Ik ben helaas nog niet zo heel erg goed met beitelen, maar ik ga veel oefenen.
Binnenkort mijn goedkope 15 euro silverline beitelsetje maar eens vervangen voor een mooi kwaliteits setje en ergens wat leuk oefenhout op te kop tikken.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
Welkom op dit forum, Houtaapje!!

Bij zwaluwstaarten maken ligt de moeilijkheid vooral in het nauwkeurig zagen . Een geschikte zaag is hiervoor onontbeerlijk.

Beitels moeten vooral scherp zijn, dus voorrang geven aan slijpgereedschap is mijn devies, en dan komt het beheerst beitelen wel vanzelf omdat men voelt wat men aan het doen is. Eenmaal echt scherp, is het beitelen het minst moeilijke bij het maken van zwaluwstaarten.

Er zijn vele topics over dit onderwerp op dit forum, veel leesplezier!!!!

groeten ,
Ornament

http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Welkom op het forum! Wat ornament zegt, scherpe beitels zijn belangrijker dan dure, net als een scherpe zaag belangrijker is dan een dure.

voordat je dure beitels gaat kopen zou ik eens zoeken op filmpjes en topics over het slijpen. Met die goedkope beitels kan je dan gelijk mooi oefenen! :)
 

houtaapje

Actieve deelnemer
21 sep 2014
26
0
Leiden
Dank voor de reacties! Ik houd het dan slechts bij een nieuw toffelzaagje (die kost toch maar een 10tje).
Ik ga me dan tot die zaag binnen is even goed verdiepen in het beitelsleipen.
Als ik deze beitels vernagel met slijpen is dat natuurlijk ook een stuk minder zuur :p.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.