Hout keuze

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik wil voor de jongste van onze familie een klein tekentafeltje met stoel maken. Het wordt een kado’tje die niet de hoofdprijs moet kosten. Iemand tips voor de hout keuze ? (Massief)

Ik denk aan zoiets:
 
Laatst bewerkt:

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Als je niet teveel wil betalen maar iets meer werk niet erg is, kan je kijken of je een oude (salon) tafel op de kop kan tikken via Marktplaats of de kringloop. Daar staat genoeg.
Verder werk ik wel vaker met thermisch verduurzaamd Fraké. Dat haal ik altijd in Dordrecht tegen een scherpe prijs maar dat is niet direct bij jou in de buurt...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Het beste hout voor kinderspeelgoed en meubeltjes is beuken. Splintert niet en bevat geen giftige stoffen. Dat is ook de reden dat het veel gebruikt wordt voor keukengerei.
Een alternatief is misschien bamboe. Ik zou van beide een paneel kopen en dat deels opzagen voor de poten.

jaap
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Het beste hout voor kinderspeelgoed en meubeltjes is beuken. Splintert niet en bevat geen giftige stoffen. Dat is ook de reden dat het veel gebruikt wordt voor keukengerei.
Een alternatief is misschien bamboe. Ik zou van beide een paneel kopen en dat deels opzagen voor de poten.

jaap

Ik dacht eerst zelf ook aan beuk, maar we willen het tafeltje wel een kleur geven die past bij de kinderkamer.
Dan is het wel jammer denk ik om beuk te gebruiken.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Beuken is inderdaad top, esdoorn gebruik ik zelf vaak voor speelgoed. Een goedkopere optie is misschien om een plaat meubelpaneel te halen bij de bouwmarkt (wel massief), en dat te verzagen.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Beuken is inderdaad top, esdoorn gebruik ik zelf vaak voor speelgoed. Een goedkopere optie is misschien om een plaat meubelpaneel te halen bij de bouwmarkt (wel massief), en dat te verzagen.
Schilder of behandel je dat dan ook met iets wat kindvriendelijk is? Het zal niet gewaardeerd worden als mijn nichtje van 1 straks licht geeft :)
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Schilder of behandel je dat dan ook met iets wat kindvriendelijk is? Het zal niet gewaardeerd worden als mijn nichtje van 1 straks licht geeft :)
Haha! Scheelt wel qua nachtlampjes... Ik schilder eigenlijk nooit, maar werk m'n rammelaartjes af met voedselveilige olie. Ik gebruik Chestnut Food Safe Finish, maar ieder merk heeft wel z'n eigen versie daarvan.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Haha! Scheelt wel qua nachtlampjes... Ik schilder eigenlijk nooit, maar werk m'n rammelaartjes af met voedselveilige olie. Ik gebruik Chestnut Food Safe Finish, maar ieder merk heeft wel z'n eigen versie daarvan.


Misschien toch maar beuk gaan zoeken. Dit soort stoelen zijn erg gewild, maar worden ook van beuk gemaakt en gekleurd. Nooit zo bij stil gestaan.....



1705503868845.png
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik dacht eerst zelf ook aan beuk, maar we willen het tafeltje wel een kleur geven die past bij de kinderkamer.
Dan is het wel jammer denk ik om beuk te gebruiken.
Beuk is wel goed hard, kan dus tegen een stootje. Dus wel erg geschikt voor een kindermeubel.

Anders kijk eens naar tulpenhout (magnolia / yellow poplar). Dat is goed te bewerken en helemaal niet duur.
Onbehandeld is het best wel mooi hout. Het heeft een groenige gloed, die naar bruinig verkleurt met een jaartje licht(ik heb er hier een tafeltje van staan dat ik in de danish oil heb staan), juist de variatie tussen de lichte en donkere delen blijven mooi vind ik. Het is hout dat, voor zover ik weet, veel gebruikt voor zaken die geschilderd worden, juist omdat het glad af te werken is, en snel groeit dus relatief goedkoop is. Het is alleen iets zachter dan beuk, dus iets sneller kans op beschadiging.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Beuk is wel goed hard, kan dus tegen een stootje. Dus wel erg geschikt voor een kindermeubel.

Anders kijk eens naar tulpenhout (magnolia / yellow poplar). Dat is goed te bewerken en helemaal niet duur.
Onbehandeld is het best wel mooi hout. Het heeft een groenige gloed, die naar bruinig verkleurt met een jaartje licht(ik heb er hier een tafeltje van staan dat ik in de danish oil heb staan), juist de variatie tussen de lichte en donkere delen blijven mooi vind ik. Het is hout dat, voor zover ik weet, veel gebruikt voor zaken die geschilderd worden, juist omdat het glad af te werken is, en snel groeit dus relatief goedkoop is. Het is alleen iets zachter dan beuk, dus iets sneller kans op beschadiging.

Waar in onze regio haal je dit Rob?
Ik wil nog een keer naar Belgie rijden (Ost Maaseik) om eens te kijken wat die hebben.
Voor mijn gevoel betaal je hier in NL overal de hoofdprijs als particulier
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik zie dat ze het bij houthandel Looijmans in Someren hebben. Maar wat hun prijzen tegenwoordig zijn weet ik niet, het is al weer lang geleden dat ik daar ben geweest. Hotim in Oirschot heeft het ook, maar ik weet eigenlijk niet of je daar als particulier eigenlijk wel terecht kunt (zelf nooit geweest of geïnformeerd).
Maar de houthandels zijn hier niet dik gezaaid, ik kom nogal eens bij AF (inderdaad zeker niet goedkoop), en als ik iets specifieks zoek natuurlijk 'onze' forum-handelaar Rick van Masave (die het op maat per postpakket verstuurt als het nodig is).
En natuurlijk marktplaats in de gaten houden, ik heb al regelmatig op die manier een mooi partijtje hout op de kop getikt voor een project. Maar dan vaak als ik iets in m'n hoofd heb en ik er geen haast mee heb om het hout meteen te vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.