Hout en epoxy

Nelzie

Nieuw lid
22 feb 2021
9
1
Goedemiddag,

Dit is mijn eerste bericht op dit interessante forum. Ik lees al een tijd mee en wil graag serieuzer aan de gang met houtbewerken dan ik tot nu toe heb gedaan. Daarom is dit misschien een echte beginnersvraag, maar goed, als je het niet vraagt kom je er nooit achter...

Het lijkt mij interessant om met onder andere de combinatie hout- epoxy te gaan werken (klok, tafel, sculpturen etc.) en hier ervaring in op te doen. Nu weet ik dat de vochtigheid van hout ongeveer 10%- 12% moet zijn voordat je ermee aan de slag gaat. Echter, zoals bekend zal hout toch, ook al is het maar een klein beetje, blijven werken. Wanneer ik hout (dat blijft werken) met epoxy (vaste stof wanneer opgedroogd) combineer, kan dit naar mijn idee op termijn voor problemen zorgen door het werken van het hout. Naar mijn idee kunnen er dan scheuren ontstaan/ de epoxy los kunnen laten.

Youtube staat vol met filmpjes waarin klokken, tafels etc met epoxy worden gemaakt, dus ik ga ervan uit het het goed moet gaan. Maar toch zit het mij niet lekker. Zijn er bepaalde houtsoorten die ik wel/ niet moet gebruiken? Klopt mijn redenatie of denk ik verkeerd? Is het verstandig het hout op een bepaalde manier te behandelen voordat ik het ga bewerken? Of moet ik bepaalde epoxy wel/ niet gebruiken?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën hierover.

Groet,

Ronald
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.640
699
Antwerpen
De verbinding tussen epoxy en hout is sterker dan hout-hout dus mocht je ergens scheuren krijgen omdat hout nog te veel werkt dan zal dat niet op het grensvlak van epoxy met het hout zijn. Op dat vlak moet je je geen zorgen maken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Als je op zeker wilt gaan moet je het hout eerst heel droog krijgen. Dan kan je zachtere houtsoorten stabiliseren onder vacuum en daarna de epoxy gieten. Kleine stukken worden vaak in een drukvat gedaan om blaasvorming te voorkomen. Tafels worden "gewoon" gegoten. Belangrijk is dat je eerst de randen dun insmeert met epoxy dit laat uitharden en daarna gaat gieten. Dit voorkomt weer bellen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.692
Terkaple
www.woodworking.nl
Epoxy is dampdicht als het een beetje laagdikte heeft. Dus eenmaal het hout in de epoxy blijft het percentage vocht hetzelfde en is het hout ook stabiel. Als je een dik stuk vol gaat gieten blijft er wel lucht uit het hout komen. Ik zou de kanten die met het gieten in aanraking komen eerst eerst flink in tamponneren met epoxy en dat een paar uur laten drogen tot het licht plakkerig is en dan afgieten. Zo sluit je de lucht uit het hout op. En er zit best veel lucht in een plankje, zie het onderstaande filmpje van 2 plankjes in een tupperware bakje, ondergedompeld in acryl.

jaap


3 hours later........

 

Nelzie

Nieuw lid
22 feb 2021
9
1
Goedemorgen,

Bedankt voor jullie duidelijke reacties en de links daar de youtube filmpjes. Het is een stuk duidelijker nu. Helaas heb ik (nog) geen drukvat, maar droog hout gebruiken en de randen eerst insmeren met epoxy helpt om bellen te voorkomen en de lucht in het hout op te sluiten. Goed om te weten dat de verbinding tussen hout en epoxy heel sterk is!

Nogmaals bedankt!

Groet,

Ronald
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.