Hout drogen / houtworm

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Hallo allemaal,

onlangs heb ik bij een forumlid een aantal stammetjes (berken, diameter 30cm) gekocht, en tevens wat dikkere takken meegekregen.
Deze zijn +- 2/3 maanden geleden gezaagd, en nog nat aangezien ze buiten lagen,

Nu heb ik de takken al ingekort, ontdaan van de schors, en de kopse kanten in de end sealer gezet.
Vanmiddag heb ik van een dikkere tak een rond bakje/schaaltje voorgedraaid, en ik constateerde dat er levende houtworm in zat.
Deze heb ik intussen verwijderd, maar in bijna iedere tak/stam zie ik wel wat gaatjes.
De grotere stammen moet ik nog (laten) zagen, want ik heb geen kettingzaag.

Maar hoe kan ik dit nu het beste aanpakken?
Alles zagen, schors verwijderen, en de stammen in de end seal zetten, en dan meteen behandelen tegen houtworm?
Welk middel raden jullie aan tegen houtworm?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Mijn ervaring is dat de houtworm enkel vlak onder de schors zit. In vers hout zelden in het kernhout? Veel is daar eigenlijk niet aan te doen, behalve dan de schors verwijderen. Ik heb nog een partij draaihout liggen dat behandeld is met boorzout. Dat werd tot voor een jaar of 10 gebruikt als ecologisch antiworm middel, maar is nu verboden.
Eigenlijk zit houtworm zelden in het kernhout. Uitzonderingen in mijn draaihout zijn iep (maar dat is gekend voor zijn worm gevoeligheid) en kersen dat op stam afgestorven is. Bij berken moet je er ook rekening mee houden dat als je het niet klieft of de bast verwijderd, het hout relatief snel gaat schimmelen en rotten. Je krijgt dan berk met slaap.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Dankje.
Ik ga schors overal zo snel mogelijk verwijderen.

Als er toch houtworm in het spint zit, waarmee behandel je dat het beste? Met huis/tuin/keuken middelen of is er iets wat effectiever is? Uiteraard het liefste iets wat niet giftig is
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Als het qua afmeting past kan het misschien ook met bevriezing in een vrieskist, dat heeft mijn neef gedaan met een stoel die ongeoorloofd bewoond was. Naderhand een tijd op zwarte ondergrond geplaatst en geen stof meer vernomen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.