Hout buigen

ArieWillem

Nieuw lid
14 dec 2015
13
0
Ik heb al een tijd lang een idee om zelf een koptelefoon te maken. Nu wil ik daarvoor hout buigen. Je kan fineer plaatjes kopen maar ik zag ook ergens dat iemand hele dunne 'plakjes' van een balk afzaagde om zo zelf fineer platen te maken. Weet iemand of daar nog bepaalde vereisten aan vast zitten? Kan dat met vurenhout (naar mijn weten het enige soort hout waar de schuur van mijn vader vol mee staat :p)?

Alle tips zijn welkom!

Arwin
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Leuk idee! Hier wat tips van mij.
Het hoeft niet helemaal de dikte van fineer te hebben, iets dikker werkt ook wel (mm 2-3).
Ik zou bij voorkeur geen vurenhout nemen (maar grenen, eiken, noten, essen, of nog iets anders), maar vooruit: in ieder geval moeten er geen noesten in zitten.
Verder rechtdradig hout kiezen en voor het verlijmen goed sorteren: afwisselend hartkant boven en hartkant beneden. Anders is het risico op kromtrekken levensgroot.
Verder lijkt het me zoeken naar de juiste dikte c.q. hoeveelheid latjes die je op elkaar lijmt: Te weinig en het product is niet zo vormvast (verder terugveren na loshalen van de klemmen), te veel en het resultaat wordt te stijf (terwijl een koptelefoon toch een beetje flexibel moet zijn om comfortabel op je hoofd te zitten).

Succes, en t.z.t. hier beelden plaatsen van het resultaat, graag!
We zijn hier op het forum gek op foto's.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.