hout buigen met stoom

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Ik wil binnenkort vers verzaagd beukenhout gaan stoombuigen. De lengte is ongeveer 1 meter lang en bij 6x5cm. Behoorlijk dik dus. Ik heb 2 lieren gekocht bij HBM die beide 500 kg aankunnen. Nu heb ik nog een metalen band nodig om het hout te buigen. Ik las dat verenstaal bij uitermate hiervoor geschikt is. Ik weet alleen niet welke dikte ik dan moet hebben. Ik dacht zelf aan 2,5 - 3 mm dik, maar misschien is er iemand die me daarmee kan helpen. Het moet ongeveer 5,5 - 6 cm breed zijn. Waar kan ik dat staal het beste kopen? Metaalwinkelonline.nl? Ik woon zelf in Dordrecht.

Ik heb zelf nog maar 2x hout gebogen met stoom. 5mm beuken in meerdere bochten en 1,5 cm dik taxus. Bij de taxus ging dat maar net in mijn eentje, had een paar lengte scheurtjes van iets te snel drogen. Ik wil deze lengte scheuren voorkomen door het te laten drogen in de herfst/winter. 5 cm beuken wil ik dus met behulp van 2 lieren en 2 personen gaan doen. De bocht is vrij scherp maar beuken buigt heel makkelijk en heb er vertrouwen in. Mijn voorkeur was essen maar een collega had net een beuk omgezaagd en dit was een buitenkansje want ik wilde naast kunstmatig gedroogd ook geen natuurlijk gedroogd hout gebruiken, maar vers.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Wil je de band gebruiken om de mal glad te maken? Zo ja wat is de afstand tussen de steunpunten?
De buigas is die parallel met de 6 cm kant, dus plastisch moment (2x dikte/4xdikte/2xbreedte)= 2x1.25x2.5x6= 37.5 cm3, of parallel met de 5 cm kant, dus 2x1.5x5x3=45 cm3?
Ik noem deze getallen omdat je bij 1.5 cm dikte en zeg 5 cm breed praat over 2x0.375x0.75x5= 2.8 cm3, dus echt andere orde.
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Wil je de band gebruiken om de mal glad te maken? Zo ja wat is de afstand tussen de steunpunten?
De buigas is die parallel met de 6 cm kant, dus plastisch moment (2x dikte/4xdikte/2xbreedte)= 2x1.25x2.5x6= 37.5 cm3, of parallel met de 5 cm kant, dus 2x1.5x5x3=45 cm3?
Ik noem deze getallen omdat je bij 1.5 cm dikte en zeg 5 cm breed praat over 2x0.375x0.75x5= 2.8 cm3, dus echt andere orde.
1,5cm heb ik al eerder gebogen, het gaat om ongeveer 5cm dik beuken (ongeveer 6 cm breed). Die technische termen snap ik verder niet. De strook metaal moet ongeveer 5,5cm breed zijn en ongeveer een meter lang. Rekensommetjes is wel leuk, maar de krachten die het moet aankunnen is per houtsoort verschillend. Nu zal beuken en essen vrij eenvoudig te buigen zijn t.o.v. van andere houtsoorten.

Ik wil om een mal heen buigen en beide uiteinden naar mij toetrekken. Als het gebogen hout dichter bij de mal is, met lijmklemmen vastklemmen. Het gaat mij erom dat het metaal niet te dun of te dik is. Op internet is een hoop over stoombuigen te vinden, maar er is heel weinig informatie over het buigstaal. Tevens weet ik niet waar ik stroken verenstaal kan kopen. Ik zie of plaatmateriaal of verkeerde dikte (te dun).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Het hoeft toch geen verenstaal te zijn? Ik gebruik gewoon een strook plaat. Rvs bij eiken en anders gewoon ijzer.
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Het hoeft toch geen verenstaal te zijn? Ik gebruik gewoon een strook plaat. Rvs bij eiken en anders gewoon ijzer.
Dat klopt, hoeft niet per se, maar heb ik wel liever. Weet alleen niet welke dikte en waar ik het moet halen. Ben meer met hout bezig dan metaal.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Ik neem aan dat je iets wilt doen als in dit filmpje:
je kunt met je beide lieren een trekkracht van 1000 kg genereren.
Als je een strip neemt van 2 x 50 mm heb je een doorsnede van 100 mm2. Gewoon constructiestaal heeft een breeksterkte van 360N/mm2 en reken je met 240N/mm2.
100 x 240 = 24000 N voor de beoogde strip. Grof gerekend is dat dan 2400 kg en dat is ruim meer dan je lieren ooit kunnen genereren. Disclaimer: mijn hts tijd is al een poosje geleden, dus termen en getallen wijken wellicht wat af van wat gangbaar is, maar dat doet verder niet zoveel af aan de uitkomst. Verenstaal heeft doorgaans hogere sterktes, maar dat moet de leverancier weten. Gaten en/of aangelaste ogen kunnen de sterkte nadelig beinvloeden, houd daar rekening mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPAJS

jorisvh

Post veel
Mij is in een workshop hout buigen aangeraden hier rvs chapeband voor te gebruiken.
Bvb
Is wel maar 0,5mm dik.
Of dat volstaat om een sectie van 5x6cm te buigen, geen idee.


Aanvulling:
Met vloeigrens (beter dan treksterkte want je wil dat de vervorming elastisch blijft) van 500MPa voor RVS kan deze chapeband met een sectie van 0,06mx0,0005m 15.000N aan, of een goeie 1.500kg. Dat moet dus volstaan.
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.700
101
Utrecht
Even ter aanvulling, metaal heeft een vloeigrens waaronder het metaal terugkeert in zijn oorspronkelijke vorm, erboven vervormt het. Aangezien je niet precies tot aan de vloeigrens wil gaan, is rekenen met een materiaalfactor wel relevant (1.1 of 90%) is prima. De aangegeven grens van 500MPa (is gelijk aan N/mm²) is een treksterkte en geen vloeigrens (normaal aangegeven met Sigma Yield
\sigma_y
).

De berekening van de trekspanning:
Kracht (N, of kg vermenigvuldigt met de gravitatie/9.81m/s²) delen door het oppervlak van de doorsnede (mm²)
De berekening van de buigspanning:
lengte van de strip (mm) vermenigvuldigt met de kracht van 1 lier (N) en dit moment (Nmm) delen door 1/6 deel van de breedte van de stip (mm) vermenigvuldigt met de dikte van de strip in het kwadraat (mm²).
Gecombineerde spanning:
Trekspanning in het kwadraat plus de buigspanning in het kwadraat en van deze combinatie de wortel nemen.

Van alledrie moet de spanning beneden de vloeigrens inclusief materiaalfactor blijven.
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Even ter aanvulling, metaal heeft een vloeigrens waaronder het metaal terugkeert in zijn oorspronkelijke vorm, erboven vervormt het. Aangezien je niet precies tot aan de vloeigrens wil gaan, is rekenen met een materiaalfactor wel relevant (1.1 of 90%) is prima. De aangegeven grens van 500MPa (is gelijk aan N/mm²) is een treksterkte en geen vloeigrens (normaal aangegeven met Sigma Yield
\sigma_y
).

De berekening van de trekspanning:
Kracht (N, of kg vermenigvuldigt met de gravitatie/9.81m/s²) delen door het oppervlak van de doorsnede (mm²)
De berekening van de buigspanning:
lengte van de strip (mm) vermenigvuldigt met de kracht van 1 lier (N) en dit moment (Nmm) delen door 1/6 deel van de breedte van de stip (mm) vermenigvuldigt met de dikte van de strip in het kwadraat (mm²).
Gecombineerde spanning:
Trekspanning in het kwadraat plus de buigspanning in het kwadraat en van deze combinatie de wortel nemen.

Van alledrie moet de spanning beneden de vloeigrens inclusief materiaalfactor blijven.
Heel leerzaam allemaal, maar kan ik niet gewoon volstaan met laten we zeggen 3mm dik staal? Mijn kennis van metaal is zeer klein behalve houtbewerking gereedschappen. Een beetje overkill aan dikte is geen probleem. Ik merk dat er weinig mensen hier zijn die 5cm dik hout gebogen hebben? Geen flauwe bocht bedoel ik dan? Praktische kennis kan me veel leren.
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Ik neem aan dat je iets wilt doen als in dit filmpje:
je kunt met je beide lieren een trekkracht van 1000 kg genereren.
Als je een strip neemt van 2 x 50 mm heb je een doorsnede van 100 mm2. Gewoon constructiestaal heeft een breeksterkte van 360N/mm2 en reken je met 240N/mm2.
100 x 240 = 24000 N voor de beoogde strip. Grof gerekend is dat dan 2400 kg en dat is ruim meer dan je lieren ooit kunnen genereren. Disclaimer: mijn hts tijd is al een poosje geleden, dus termen en getallen wijken wellicht wat af van wat gangbaar is, maar dat doet verder niet zoveel af aan de uitkomst. Verenstaal heeft doorgaans hogere sterktes, maar dat moet de leverancier weten. Gaten en/of aangelaste ogen kunnen de sterkte nadelig beinvloeden, houd daar rekening mee.
Inderdaad, alleen ik wil het liggend doen. Ik ga er vanuit dat groen hout veel makkelijker buigt dan gedroogd hout wat is voorgeweekt in water. Het buigen van 5cm dik hout wil ik alleen doen met beuken en eventueel later met essen. Geen eiken wat volgens mij een stukje moeilijker te buigen is en misschien een dikkere metalen strip vereist. Zo een mooie setup als in dit filmpje ga ik niet krijgen en is mijn bedoeling niet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
2mm is dik zat. Volgens mij maakt nat of droog hout niet uit. Het gaat om temperatuur. Hoe groot is je project? Kan je je hout op de mal laten zitten?
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
2mm is dik zat. Volgens mij maakt nat of droog hout niet uit. Het gaat om temperatuur. Hoe groot is je project? Kan je je hout op de mal laten zitten?
Bedankt voor de info! Heb je ervaring met dik hout buigen? Mijn ervaring is dat groen hout beter buigt, misschien omdat het nog niet gekrompen is door droging. Ik wil 5cm dikte ongeveer 2,5 uur stomen voordat ik het ga buigen. Stukken zijn maximaal een meter lang.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Ik heb eiken ladefrontjes gebogen. 70 hoog 22 dik. Ik heb alle mallen nog want ik moet er nog een keer 6 maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.