Hout bij BVA auction

barend123

Actieve deelnemer
24 jun 2020
29
34
Den Haag
Heeft iemand ervaring met het kopen van hout via een veiling?

Kent iemand deze houtsoort en zou het geschikt zijn voor projecten, maken van kleine meubels en andere leuke dingen? Heb zelf nog nooit via deze manier hout gekocht, maar gezien de hoge prijs van hout is het misschien een voordelige manier. wat denken jullie?

 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
BVA is een k* eh, een minder prettig bedrijf :p. Je kan er soms een goeie deal scoren maar wees gewaarschuwd. Controleer altijd of je het product elders beter/goedkoper kan krijgen (ze rekenen erop vooral op dat mensen dat niet doen en zich tijdens het bieden gek laten maken) en de aftersales is ook brak. Ik had pas een stapel schuttinghout (50 stuks 3 meter lang op een pallet) voor een acceptabele prijs (en thuisbezorgd, dus prettig) maar er was er 1 stuk en 3 met loeigrote gatn erin. Die kapotte plank kreeg ik gecrediteerd (nog niet eens naar rato van het betaalde totaalbedrag) en die andere 3 was 'pech, het is een natuurproduct'. Mja, wat heb ik aan een schutting met bijna 10 centimeter grote gaten erin?

De beslissing om te crediteren werd aan hun zijde gemaakt - ik kreeg eerder wel het verzoek of ik een credit of een vervanging wilde (ik koos het laatste en bood zelfs aan erom te komen) maar uiteindelijk werd er niet naar me geluisterd en toen ik het er niet mee eens was gooiden ze gewoon de chat dicht (inderdaad, je kunt ze niet bellen, alleen chat).

Dus weet waar je aan begint. Vooral faillissementsveilingen hebben interessante zaken (= goeie prijzen). Ze doen ook veel verzamelveilingen van nieuwe spullen voor boven de marktprijs (= uitkijken).
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
473
715
Zuid West Drenthe
Bepaal van te voren tot hoe ver je wilt gaan.
Voordat je een bod bevestigd kun je zien wat het totale eindbedrag inclusief alle kosten gaat worden.
Wil je de staat van het aangebodene controleren dan zijn daar kijkdagen voor.
Als je weet waar je aan begint en bewust bied is het prima te doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik ken het hout niet - en het ziet er niet heel uitnodigend uit. De huidige prijs komt op 2000 euro per kuub. Daarvoor zou ik, voor meubels, gewoon op zoek gaan naar b.v. yellow poplar - grote kans dat je goedkoper uitkomt.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Dit is nu al 955 euro (bij sluiting zal het ongetwijfeld duurder zijn) en dan moet je het nog ophalen....voor dat geld is er genoeg echt meubelhout te koop bij een goede houthandel. Met als grootste voordeel dat je een fatsoenlijke dikte kan overhouden, als je dit nog moet vlakken wordt het al snel erg dun. En je kunt gewoon kiezen wat je wilt kopen/gebruiken.
 
J

j1eke

Guest
De naam heb ik wel eens voorbij zien komen, het hout zelf nog nooit.

Van de informatie op het internet lijkt het net zo te gedragen als veel tropische hardhoutsoorten. Moeilijk lijmen en spijkeren/schroeven en niet al te best voor je zaagbladen. Wel lekker duurzaam. Kennelijk wel wat vervorming bij het drogen, dus of je er vanuit kan gaan dat je het zo allemaal kunt verwerken, weet ik niet.

Ik sluit me aan bij de anderen. De prijs lijkt niet heel bijzonder om het te verkiezen boven een meer gangbare soort die wat handiger is om te hebben liggen voor allerlei verschillende toepassingen. Zou er alleen aan beginnen als je de uitstraling bijzonder goed vindt passen bij je geplande projecten.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Wel eens wat gekocht bij BVA toen we gingen verhuizen (wat bureaus), maar het is zoals anderen zeiden, erg opletten, er komt nog BTW en opgeld bij, en dat is een behoorlijke smak (ook opgeld over de btw, de ratten).
Daarnaast wordt inderdaad zomaar geboden waarbij de totaalprijs boven de nieuwprijs uitkomt, onbegrijpelijk (of het moeten zakelijke kopers zijn die misschien een deal hebben met BVA dat ze minder opgeld betalen?).
Je kunt het ooit treffen, maar dat geldt voor marktplaats ook.

Daarnaast, wel eerst goed kijken, vaak is er ook wel een reden waarom juist die batches hout over schieten, en die planken met scheuren tot halverwege zetten ze vast niet op de foto. Sommige van die pakketten (keek net zelf bij douglas planken) zitten ook wel heel mooi strak in stalen banden getrokken, ben benieuwd wat er gebeurt als die los gaan.......
 
Laatst bewerkt:

barend123

Actieve deelnemer
24 jun 2020
29
34
Den Haag
Bedankt voor jullie reacties! Ik vind dit allemaal zeer goeie argumenten. Naar een locale houthandel gaan spreekt mij nu veel meer aan dat deze veiling en de risico's
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.