Housemouse

Weer even verder met mijn muis.

Het afwerken vraagt veel tijd en geduld.
Natuurlijk is er wederom een stuk staart afgebroken :cry:
Maar gelukkig terug gevonden en met succes getransplanteerd. nu weer wachten tot de lijm droog is.
Het volgende was de ogen. Een muis heeft van die vriendelijk bolle kraal oogjes......... Hoe doe je dat als de meeste ogen die ik tot nu toe heb gemaakt zogenaamde boos kijkertjes zijn 😝.

Hans van Wijk melde mij ooit dat hij gebruik maakte van een hol pijpje om het oog netjes rond te krijgen.
Het oog en ook de locatie van de ogen bepalen veel al de expressie die het toont. Zo kun je nog zo'n mooi gezicht /kop maken maar als de verhouding en locatie van de ogen niet klopt valt alles in het niets.
Er zijn bepaalde maatstaven en verhoudingen te vinden op internet, deze helpen enorm. ik zorg dat ik aller eerst de locatie bepaal. Meestal een kwestie van meten, links en recht van de neus op dezelfde hoogte en afstand. Daarna door te tekenen de grote bepalen en kijken of je de juiste locatie van de pupil kunt aangeven.

Hoe vind ik dan voor dit muisje het juiste hulpstuk.
Na rond kijken over mijn werkbureau ( mijn vrouw zou zeggen een bende ongeorganiseerde rotzooi, waar ze mogelijk gelijk in heeft ), viel mijn oog op een simpele balpen met metalen punt.
IMG_2102.JPG

Deze heb ik losgeschroefd. Daarna de binnenzijde met een mini rattestaart vijl scherp gevijld. Vervolgens de buiten kant tevens gevijld.
Daarna de punt in de accuboormachine en zowel binnen als buiten met schuurpapier scherper geslepen.
Dat ging wonderbaarlijk gemakkelijk en goed.

IMG_2104.JPG

IMG_2105.JPG

Toen het naar mijn mening scherp genoeg was bedacht ik me hoe ik het dan in het hout gedrukt krijg.
Door het in de accu boor te laten zitten kon ik het er eenvoudig ronddraaiend in drukken.
Met een lichte druk had ik al gauw twee mooie oogjes.

IMG_2106.JPG


IMG_2110.JPG

daarna de onderzijde weg gesneden zodat de oogbol hoger komt te liggen. Daarbij de bovenzijde niet weg gehaald. Nu nog de oogjes afronden.

De pen weer in elkaar gezet. is nu bruikbaar als pen maar ook als oogjes pijpje.

IMG_2107.JPG

Groet Edwin.
 

Bijlagen

  • IMG_2106.JPG
    IMG_2106.JPG
    1,4 MB · Weergaven: 10
  • Leuk
Waarderingen: Sandra Witteman

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Hij wordt erg tof, Edwin. De expressie zit er al goed in. Hopelijk kom je nu niet veel onherstelbare fouten tegen.

Wel herkenbaar hoe je soms veel tijd kwijt bent met het maken van hulpstukken. Ik heb ook ooit een set tandarts-spullen gekocht op MP. Dat helpt ook enorm voor het werken in de kleine hoekjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl
Nu, na dat hij bijna een jaar ergens op de werkbank heeft gestaan zei mijn wederhelft gisteren toen ze een bak koffie kwam brengen in mijn werkplaatsje, " hee, heb je die muis nog steeds niet af gemaakt"
Vanavond de laatste hand ...... . Ik had de oogjes uitgesneden maar was daar niet tevreden over. Het leverde te weinig contrast en "leven" in de muis. Van kleine stukjes rest hout oogjes gemaakt. Gaatjes geboord en verlijmd. Geheel nogmaals na gelopen met mes en schuurpapiertje. Gepolijst en in de danish Öil. Na 5 minuten uitgewreven met katoenen doek.IMG_20211215_213334_HDR.jpgIMG_20211215_213309_HDR.jpg
IMG_20211215_213345_HDR.jpg
IMG_20211215_213415_HDR.jpg
IMG_20211215_213317_HDR.jpg

Door het licht lijkt hij nu veel meer geel dan hij werkelijk is. Morgen even een foto bij daglicht.

Gr Edwin
 

diunke

Nieuw lid
6 apr 2021
18
13
Venlo
Hee Edwin,

Ten eerste een leuk werkje!

Wat ik me afvraag (ook bij alle andere werken): hoe krijgen jullie deze zo mooi rond en glad?
Ik ben echt een beginner en ben met 3 kleine, eigenlijk hele simpele, werkjes bezig. Maar ik merk dat het heel lastig is om iets een mooie ronde vorm te geven.
Voorbeeld: mijn eerste werkje was een vogel. Echter is dit een veel te platte vogel geworden (te horizontaal), omdat ik geen mooie bolling in de buik/rug kreeg. Uiteindelijk hield ik te weinig hout over en heb ik het horizontaal gehouden. Nu is de vogel te plat😅

Heb je hiervoor enige tips?
Het zal lijkt me met een bepaalde snijtechniek te maken hebben..
Tevens zullen jullie het vervolgens nog schuren. Doen jullie dit handmatig met schuurpapier, van grof naar fijn?

Alvast bedankt 😬
 
Hee Edwin,

Ten eerste een leuk werkje!

Wat ik me afvraag (ook bij alle andere werken): hoe krijgen jullie deze zo mooi rond en glad?
Ik ben echt een beginner en ben met 3 kleine, eigenlijk hele simpele, werkjes bezig. Maar ik merk dat het heel lastig is om iets een mooie ronde vorm te geven.
Voorbeeld: mijn eerste werkje was een vogel. Echter is dit een veel te platte vogel geworden (te horizontaal), omdat ik geen mooie bolling in de buik/rug kreeg. Uiteindelijk hield ik te weinig hout over en heb ik het horizontaal gehouden. Nu is de vogel te plat😅
J
Heb je hiervoor enige tips?
Het zal lijkt me met een bepaalde snijtechniek te maken hebben..
Tevens zullen jullie het vervolgens nog schuren. Doen jullie dit handmatig met schuurpapier, van grof naar fijn?

Alvast bedankt 😬
Hoi Diunke,

Wat belangrijk is voor de juiste verhouding is dat je voldoende materiaal hebt om het drie dimensionale te kunnen maken. Als je bijvoorbeeld een vierkant blok hebt moet je eigenlijk het figuur op alle zijde kunnnen tekenen, voor-, zijkanten en achterkant. Vaak kun je dan in het begin al de grove vorm snijden waardoor je een beter beeld krijgt op de verhoudingen. Je ziet dan ook of het wel klopt met de vorm die je wilt maken. Pas wel op want te veel weg halen is ook niet bevorderlijk. Als dat gebeurt moet je gelijk alles weer aanpassen en hopen dat dat nog kan.

En ja, ook al snij je zo goed mogelijk toch zal er ook geschuurd of geschraapt worden.
Ik vind het zelf erg lastig om zichtbare snedes te laten voor wat ze zijn en dan het werkstuk als af zien. Toch zijn er schitterende snijwerkstukken waar ik dit prachtig vindt.
Na het schuren van grof ( nooit te grof ) naar fijn polijst ik ook graag mijn werkstukken. Dit kan niet net alle werkstukken. Door het polijsten kun je hout prachtig glad krijgen.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Zo niet, vraag het gewoon.
Misschien kun je naar ODH 2022 in Zutphen dan spreken we elkaar vast wel.

Groet Edwin.
 

diunke

Nieuw lid
6 apr 2021
18
13
Venlo
Hoi Diunke,

Wat belangrijk is voor de juiste verhouding is dat je voldoende materiaal hebt om het drie dimensionale te kunnen maken. Als je bijvoorbeeld een vierkant blok hebt moet je eigenlijk het figuur op alle zijde kunnnen tekenen, voor-, zijkanten en achterkant. Vaak kun je dan in het begin al de grove vorm snijden waardoor je een beter beeld krijgt op de verhoudingen. Je ziet dan ook of het wel klopt met de vorm die je wilt maken. Pas wel op want te veel weg halen is ook niet bevorderlijk. Als dat gebeurt moet je gelijk alles weer aanpassen en hopen dat dat nog kan.

En ja, ook al snij je zo goed mogelijk toch zal er ook geschuurd of geschraapt worden.
Ik vind het zelf erg lastig om zichtbare snedes te laten voor wat ze zijn en dan het werkstuk als af zien. Toch zijn er schitterende snijwerkstukken waar ik dit prachtig vindt.
Na het schuren van grof ( nooit te grof ) naar fijn polijst ik ook graag mijn werkstukken. Dit kan niet net alle werkstukken. Door het polijsten kun je hout prachtig glad krijgen.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Zo niet, vraag het gewoon.
Misschien kun je naar ODH 2022 in Zutphen dan spreken we elkaar vast wel.

Groet Edwin.
Thanks Edwin! Ik ga ermee aan de slag, de werkjes afmaken. Fijn dat je de tijd neemt om het e.e.a toe te lichten.

ODH 2022 staat in mijn agenda. Het wordt mijn eerste keer, ik ben heel benieuwd! Tot dan!
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.