Housemouse

Even iets anders,

Na een periode van intensief aan een werkstuk werken, heb ik vaak een moment dat ik even wat anders wil. ( gelukkig is dat alleen bij het hout bewerken :p )
Soms ben ik zelfs met meerdere werkstukken bezig. Als de inspiratie even stokt of ontbreekt of gewoon omdat het even tegen zit en je wat anders wilt doen.

Vandaag had ik een stuk Laurier in handen. Prachtig met een donkere kern.

IMG_1897-a.JPG

IMG_1898-a.JPG

IMG_1900-a.JPG


Het stuk op ongeveer 6 cm rondom ingezaagd en uit dat stukje moet hij gemaakt worden.
Het hout is hier nog niet gescheurd.
Eerst maar eens een tekening op papier gemaakt en daarna over geschetst op het stukje hout om te kijken of de verhouding klopt.
IMG_1901-a.JPG

De muis staat met zijn voor pootjes op een mini mais kolf.

Nu grof met een zaag aan de achterkant van het hoofd de hoogte van het hoofd in gezaagd.
Ik laat zoveel mogelijk materiaal staan. de oren.... dat wordt het meest fragiele.
IMG_1902-a.JPG

IMG_1903-a.JPG

IMG_1904-a.JPG

IMG_1905-a.JPG

Toen deze vorm er eindelijk in zat ben ik met het mes en een ronde guts materiaal weg gaan halen.
Zoal jullie op de laatste foto zien zijn daar ineens de scheuren in het hout ?????. Hoe , dat is me een raadsel. Voorheen zaten ze er niet of ze zijn me niet opgevallen.
Soms baal ik daar zo van dat ik gelijk stop en dan geniet ik er nog één keer van als het in de kachel beland.
Dit keer besluit ik om de scheur voor lief te nemen en de muis verder af te werken..
Natuurlijk breekt en een stuk staart maar gelukkig lag hij op mijn schoot dus kon ik hem terug lijmen.

Na het uitwerken voorzichtig wat geschuurd, de muis is zichtbaar en het afwerken en de details aanbrengen kan hierna beginnen.

IMG_1908-a.JPG

IMG_1909-a.JPG
 
Schitterende muis!
Hoelang ben je nou eigenlijk met zo'n beestje bezig?

Ik ben hier een uur of 4 mee bezig geweest, vanaf tekenen op papier tot het laatste resultaat.
Mijn vermoeden is dat naar mate je dit meer doet je snelheid omhoog gaat. Dan weet je direct welk deel weg gesneden kan worden en welke je moet sparen.
Veelal zijn de Youtube filmpjes uit Azië van hout bewerkers die al meer dan een kwart eeuw dezelfde beeldjes of andere kunstwerken maken. Dus die snelheid ga ik zeker niet ( willen ) halen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Hij is echt mooi geworden!
Het is net alsof het donkere stuk erbovenop ligt.
Ik zal aan zoiets nog maar niet beginnen, vond een naambordje met 6 letters al een uitdaging:p
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl
Volgens mij jeuken je handen ;)
Ik zeg bij twijfel gewoon doen.
We moeten het allemaal op die manier proberen en leren. Vaak helpt het om te ontdekken wat je beter ligt qua techniek.

Zelf wil ik eigenlijk alles proberen en schroom ik er niet voor toe te geven dat het me niet of nauwelijks lukt.
Zo heb ik een draaibankje aangeschaft om te kijken of ik dat kan, wat ik er mee kan en of dat mij voldoening geeft.
Als ik de kunstwerken van de meester draaiers zie...........
Ben ik al lang blij dat ik een schaaltje kan fabriceren :p
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Die is leuk gelukt. Ook eindelijk eens iets van de juiste grootte :p

Ik vind die 4 uur wel indrukwekkend. Erg kan.
Hoe zit het met de droogte van het hout? Nu je heel heel stammetje met kern hebt, zal hij vast gaan schuren. Of zie ik dat verkeerd?
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl
Die is leuk gelukt. Ook eindelijk eens iets van de juiste grootte :p

Ik vind die 4 uur wel indrukwekkend. Erg kan.
Hoe zit het met de droogte van het hout? Nu je heel heel stammetje met kern hebt, zal hij vast gaan schuren. Of zie ik dat verkeerd?
Het is al gescheurd :(.
Maar dat neem ik op de koop toe. Raar was wel dat de scheur op de kopse kant niet zichtbaar was voor dat ik het ging bewerken.
Mr Mouse is nog niet af, maar ik kon het niet laten om te kijken hoe die verkleuring uitpakte.

Of ik kleiner ga snijden ..........
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Volgens mij jeuken je handen ;)
Eigenlijk wel, maar aangezien ik er te weinig geduld voor heb, zal het wel op een fiasco uitlopen.
Ik heb jaren geleden al eens 3-4 houtsnij mesjes van kirsch gekocht (als ik hier kijk waarschijnlijk de verkeerde) en heb er alleen dat naamplaatje mee gemaakt. Daarna zijn ze niet meer uit de kast geweest! Maar ik heb ze wel :cool: :p
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
Ik ben hier een uur of 4 mee bezig geweest, vanaf tekenen op papier tot het laatste resultaat.
Mijn vermoeden is dat naar mate je dit meer doet je snelheid omhoog gaat. Dan weet je direct welk deel weg gesneden kan worden en welke je moet sparen.
Veelal zijn de Youtube filmpjes uit Azië van hout bewerkers die al meer dan een kwart eeuw dezelfde beeldjes of andere kunstwerken maken. Dus die snelheid ga ik zeker niet ( willen ) halen.
ik vond 4 uur eigenlijk ook heel snel. En dan ook nog het gewenste resultaat!
 
ik vond 4 uur eigenlijk ook heel snel. En dan ook nog het gewenste resultaat!
Hoi allemaal,

Hij is echt nog niet af hoor, dat duurt zeker nog eens 4 uur.
Het is vooral het deel ervaring, zodat je weet en durft weg te snijden wat niet nodig is. Door het tekenen op het materiaal zie je wat je weg kunt halen en wat beslist moet blijven zitten.

En dan nog maak ik ook fouten, een oor of neus is heel snel verminkt door een haal te veel van je guts.
Het voordeel van het snijden van een fantasie figuur of een losse uitvoering van een object of dier maakt dat je dan vaak nog wel een breuk of te veel weg gehaald materiaal kunt verdoezelen, of ik zeg dan liever aanpassen.

het schaaltje waar ik het over had heb ik in 1,5 uur gedraaid. puur omdat ik dit veel te weinig doe en mogelijk met een beperkt assortiment draai beitels.
Het is het bekende stukje brandhout afkomstig uit onze eigen tuin, zelf gekapt, gekloofd enz.
IMG_1922-a.JPG

IMG_1924-a.JPG

IMG_1923-a.JPG

IMG_1925-a.JPG

Dat het niet perfect is doet niets af aan de waarde die het voor ons heeft.
Ik heb geaccepteerd dat er heel veel houtsnijders zijn die vele malen mooier en beter snijden dan ik ooit ga kunnen. Veel al ben je erg kritisch op jouw eigen werk omdat je het door en door kent, anderen zien die dingen die jij ziet of weet bijna nooit.
Het is al bijzonder als je iemand kunt verassen met iets wat jij zelf hebt gemaakt. Iets unieks, waarvan er geen 2e op deze wereld is. Ik heb ooit eens 4 harten gesneden voor een familie, helemaal niet bijzonder of zonder fouten maar het raakte net die gevoelige snaar nadat ik eerder een hart cadeau had gedaan op ODH.
Ik kende deze mensen helemaal niet maar het was er op het juiste moment en het gevoel dat het mij gaf was voor mij en voor de ontvangers uiterst bijzonder. Voor dit soort mensen zit ik graag een uurtje extra te snijden in mijn schuurtje.

Groet Edwin.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.