"Hotelschakeling" afzuiger op krachtstroom

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Mijn Jip en Janneke brein begrijpt dit niet. Bij de aanleg van de elektra in mijn schuur heb ik een extra schakelaar aan laten brengen om de afzuiger afzonderlijk in te kunnen schakelen. Achteraf blijkt dat hij (m'n elektricien) mij verkeerd begrepen heeft en hij zegt nu dat dit niet kan.
Meer specifiek: Ik heb een inschakelautomaat met 2x 220 en 1x 380 master en een 380 slave, waar de afzuiger op zit. Hij zegt dat ik er dus geen extra schakelaar buiten de inschakelautomaat om op kan zetten om de afzuiger aan te zetten. Dit omdat er continue spanning op staat en dat dit dus niet 2x kan. (de schakelaar zit ook gewoon op de hoofdaanvoer) Dat gaat elkaar bijten. De enige manier om dat te doen is om er een relaisschakeling tussen te zetten, die de inschakelautomaat volledig van de afzuiger afschakelt en de voeding alleen van de schakelaar afkomt. Schreeuwend duur. (€600 plus)

Het is een maatje van me en hij heeft alles voor niets gedaan, dus het is niet om me geld uit de zak te kloppen. Ik heb altijd wel gezonde achterdocht, dus hoor het graag uit meerdere monden.

Heeft hij gelijk en is er een mogelijkheid om dit wel voor elkaar te krijgen die geen rib uit mn lijf kost?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je kan toch met die schakelaar een 3 fasen relais schakelen buiten je startautomaat om? 3 contacten 220 stuurstroom kost een tientje of 5.
 

bakkerl

Nieuw lid
30 jun 2022
4
1
fctsZ7Mnr1ArTuqO0tq1
Persoonlijk zou ik er iets van een Selly tussen zetten. zoals https://www.shelly.com/en-nl/products/product-overview/shelly-pro-3 Maar dat is omdat ik dan ook zou kunnen meten hoeveel energy de boel gebruikt.. en het over wifi ook aan te sturen is (en in dit geval ook eventueel via 2 fysieke schakelaars en je inschakelautomaat ).

Dan heb je zoals beschreven via je mannetje een 'directe voeding' naar je afzuiger. Maar deze shelly is dan je schakelaar die via een fysieke schakelaar kan en de shelly kan via de inschakelaar automaat geschakeld worden.. Dus geen 2x continue spanning.

Maar er zullen vast ook wel dergelijke relays zijn die niet verder geautomatiseerd kunnen worden en goedkopen zullen zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Die shelly uit je voorbeeld is geen 380 v. Je moet er dan een hebben die 3 x 380 v 16 a mag schakelen.
 

bakkerl

Nieuw lid
30 jun 2022
4
1
fctsZ7Mnr1ArTuqO0tq1
Die shelly uit je voorbeeld is geen 380 v. Je moet er dan een hebben die 3 x 380 v 16 a mag schakelen.
Het zijn 3 fases (3x 230v; L1, L2 en L3) die je 380v maken. Dus die kun je elk met deze ene shelly schakelen.
Zo heb ik ze hier al aangesloten om 380v apparatuur te schakelen.

Op een 380v aansluiting kun je namelijk ook 230v apparatuur aansluiten dus alleen 1 fase en de N te gebruiken.
 

bakkerl

Nieuw lid
30 jun 2022
4
1
fctsZ7Mnr1ArTuqO0tq1
Even een heel andere idee... De inschakelautomaat schakelt als ik het zo lees ook op de 220v aansluiting de afzuiging aan. Op een van de 220v aansluitingen is iets van een lamp (met schakelaar) aan te sluiten.
Als de lamp maar genoeg trekt om de inschakelautomaat te triggeren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Er is een verschil tussen 16 amp 220 en 16 amp 380. Op een 380 aansluiting heb je gewoon 380 volt tussen de fasen. Je hebt nergens een nul voor nodig. Stuurstroom kan je ook prima met een trafo maken.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Even een heel andere idee... De inschakelautomaat schakelt als ik het zo lees ook op de 220v aansluiting de afzuiging aan. Op een van de 220v aansluitingen is iets van een lamp (met schakelaar) aan te sluiten.
Als de lamp maar genoeg trekt om de inschakelautomaat te triggeren.
Had ik ook al aan gedacht. Hij schakelt echter pas in bij 350w+ en da's een beste lamp
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
Wat @chevy66 schrijft, zo kan het.
Daarom denk ik dat je maat op een heel ander gedachtenspoor zit.

Wat anders: is de masterstroom waarbij de slave wordt ingeschakeld misschien instelbaar?
En je kan ook een straalkacheltje, ofeen stofzuiger :) , als belasting gebruiken, het hoeft geen lamp te zijn.

Heb je een typenummer van jouw master/slave automaat?
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Wat @chevy66 schrijft, zo kan het.
Daarom denk ik dat je maat op een heel ander gedachtenspoor zit.

Wat anders: is de masterstroom waarbij de slave wordt ingeschakeld misschien instelbaar?
En je kan ook een straalkacheltje, ofeen stofzuiger :) , als belasting gebruiken, het hoeft geen lamp te zijn.

Heb je een typenummer van jouw master/slave automaat?
Even opgezocht: kan even zo gauw geen typenummer vinden online en het staat op de achterkant, die tegen de muur geschroefd zit. Het lijkt erop dat bij dit type de minimale inschakelstroom 1,2A is.

Even kortgesloten met een forumlid, ik ga de schakelaar direct tussen de hoofdvoeding en de slave zetten (erbij), dat zou ook moeten werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.