Horizontale houtopslag

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
In het kader van het 1 komt het ander :)

Ik heb een nieuwe lintzaagmachine gekocht (Laguna BX14) en daardoor moet de indeling van mijn werkplaats weer eens over de kop. Ik wil nu graag een horizontale houtopslag maken voor planken. Ik zie in de diverse draadjes dan hier verschillende oplossingen voor zijn en ik twijfel een beetje wat het sterkste is.

ik zie dat mensen een dubbele rail uit de bouwmarkt gebruiken (is dat sterk genoeg? een stapeltje eiken planken weegt als snel wat)

ik zie ook dat mensen zelf een rek hebben gemaakt (zijn er forummers die dat ook hebben gedaan? hoe krijg je dat stevig?). heeft iemand hier tips of bouwplannen van? Ik meende dat ik dit wel eens voorbij heb zien komen op het forum maar kan het niet terug vinden.

wat zijn jullie gedachten?

Ter voorbeeld: ik zag net in een YT video ook zo'n rek
houtrek.png

Gr. Jan Albert
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Ik heb een slaapkamer voorzien van de goedkoopste enkel witte rails van de hornbach. Ze zitten om de 40 cm of zo. Bovenaan heb ik liggers van 60 cm, lager van 40cm. De slaapkamer is niet heel breed, daarom alleen lange boven hoofdhoogte. Alles ligt vol met hardhout. Aan een kant ligt er op de bovenste ligger een complete eiken toplaag laminaatvloer. Ik heb de staanders vanaf het plafond naar beneden gemonteerd, ze staan dus niet op de grond, maar hangen aan de schroeven. Zit al jaren zo.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik heb balken met dwarsbalkjes geschroefd en dat verstevigd met multiplex gelijmd en geschroefd. Supersterke constructie;)
 
  • Leuk
Waarderingen: jabjab

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik heb ook van die witte rails gebruikt, maar dan dubbele. Het voordeel is dat je gemakkelijk de hoogte kunt aanpassen naar gelang de houtvoorraad. Ik heb er ook een aantal leggers na een paar jaar wat hoger gezet, zodat er een machine onder kan.
 
  • Leuk
Waarderingen: jabjab

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
150
45
De staanders zou ik op de grond laten steunen. De hele constructie ophangen aan de muur leidt al snel tot een gatenkaas. Steunend op de grond heb je m.i. maar 1 flinke bout/schroef bovenaan nodig om te zorgen dat de staander niet omvalt.
Ik zou dit zeker niet met slechts 1 schroef aan de bovenzijde vastzetten. Ondanks dat het steunt op de grond blijft er toch een flinke trekbelasting op de schroef als gevolg van het gewicht van de planken en het moment dat dit creëert met als draaipunt het steunpunt in de vloer. De massa van de planken ligt nl. (gemiddeld) op het midden van de drager en niet alleen tegen de wand. Daardoor is er dus ook een kracht die aan de schroef trekt in de muur. Deze kracht is proportioneel aan het gewicht per drager en de hoogte vanaf het rotatiepunt.
 
  • Leuk
Waarderingen: thomasz

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
ik zie ook dat mensen zelf een rek hebben gemaakt (zijn er forummers die dat ook hebben gedaan? hoe krijg je dat stevig?). heeft iemand hier tips of bouwplannen van? Ik meende dat ik dit wel eens voorbij heb zien komen op het forum maar kan het niet terug vinden.
Zie de filmpjes van Matthias Wandel, geeft je een uitgebreide indruk hoe je sterke dragers van (vuren) hout kan maken!

Deze: How to build shelves
Of deze: Way-up-high cantilevered garage shelves
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie en vandikte

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Ik heb een poos geleden een houten rek gemaakt, hier op de achtergrond te zien:

30831020197_585cfa5535_b.jpg


In de afgelopen jaren begon dit toch wat door te zakken. Doordat er geen eindstopjes op zaten viel het rek helemaal leeg na 1x aantikken. Na 3 keer begint dat toch aardig vervelend te worden.

Nu heb ik witte rails met plankdragers/schapdragers. die kunnen 50kg per stuk hebben.

1647844679759.png
Hier links op de foto te zien.
ongeveer 50 procent ligt vol met eiken, massief, en het zakt niet. Ik ben er erg content mee.

Wel heb ik nog steeds het probleem dat je te veel opslaat... zal wel een houtbewerkerskwaaltje zijn. En maar stapelen, en maa stapelen, tot het toch weer onoverzichtelijk wordt. Dan een keertje ruimen en opstoken maar, maar het blijft toch weer volkomen.... hoe doen jullie dat ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
De dragers van Hbm heb ik hier in gebruik. Bevallen prima, zijn erg sterk en in 2 maten te krijgen.
Enige nadeel is, dat ze niet in hoogte verstelbaar zijn, maar het voordeel daarvan is, dat je niet teveel hout op hout kan stapelen, zodat het overzichtelijk blijft. Dus eigenlijk spreek ik mezelf nu tegen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik ben voor de versie van (het door mijzelf gedeelde) YT filmpje :giggle:. I.v.m. de beperkte ruimte heb ik drie dragers gemaakt voor planken van ca. 210 cm. Zit zo vast als een huis en ligt nu ramvol eiken planken :)

opslag2.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte en Joost79

Hightower

Nieuw lid
13 jun 2023
5
2
Nistelrode
Ik heb een poos geleden een houten rek gemaakt, hier op de achtergrond te zien:

30831020197_585cfa5535_b.jpg


In de afgelopen jaren begon dit toch wat door te zakken. Doordat er geen eindstopjes op zaten viel het rek helemaal leeg na 1x aantikken. Na 3 keer begint dat toch aardig vervelend te worden.

Nu heb ik witte rails met plankdragers/schapdragers. die kunnen 50kg per stuk hebben.

Bekijk bijlage 116881
Hier links op de foto te zien.
ongeveer 50 procent ligt vol met eiken, massief, en het zakt niet. Ik ben er erg content mee.

Wel heb ik nog steeds het probleem dat je te veel opslaat... zal wel een houtbewerkerskwaaltje zijn. En maar stapelen, en maa stapelen, tot het toch weer onoverzichtelijk wordt. Dan een keertje ruimen en opstoken maar, maar het blijft toch weer volkomen.... hoe doen jullie dat ?
Hoi Sjoerd,

Om de hoeveel cm heb jij een rails gemaakt op de muur? Op de foto zie ik alleen het eindstukje..


Grt Bas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.