hoogteregeling werktafel.

beagle

Actieve deelnemer
27 jul 2011
51
0
waar moet ik dit draadje kwijt. ??
als het niet op de juiste plaats staat hoop ik dat een moderator dit dan even rechtzet.


ik heb eens even een vraag aan de slimme experts hier op het forum.

Ik heb een soort werkbakje - tafel gemaakt die in hoogte regelbaar zou moeten zijn. ze is zo gemaakt dat de min. hoogte : 20 cm. en de max hoogte = 90 cm. de bedoeling is niet dat dit een echte werkbank moet zijn , het moet enkel een scheepsmodel dragen maar wel van hoogte verstelbaar zijn zodat ik steeds op armhoogte aan het tuigage kan werken.

Waar ik mij op verkeken heb is de hoogte regeling van dit geval. ik had iets geplant met een vierkante schroefdraad. maar had geen rekening gehouden dat alle dwarsstukken aan de bovenkant kantelen als je de tafel hoger of lager brengt.

Dus / wie kent een eenvoudig , zelf te maken systeem van regeling

cs8g.jpg


in laagste stand
6cw6.jpg


In hoogste stand:
svt3.jpg
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
tafel.jpg
Waarom zet je geen blok met schroefdraad op de linker poot en een op het frame ( zwart) en doe je daar een draadstang in eventueel met slinger of boormachine?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
De oplossing van EvdL lijkt me de juiste, maar dan met alleen draad in het blokje aan de linkerkant, de rechterkant van het draadeind door een lagertje met stops aan beide zijden. Als er aan beide zijden draad loopt is het effect alleen maar dat het draadeind voor- en achteruit beweegt. Één kant moet dus altijd vast zitten.

Het wordt wel een lang eind draaien voor de uiterste standen, maar de accutol bewijst daar goede diensten.

Succes!!

Groet, Rob.
 

beagle

Actieve deelnemer
27 jul 2011
51
0
Zoiets had ik al in gedachten. wou het dan wel bovenaan. met een handwiel. Anders moet ik mij altijd bukken.
word wel heel lang draaien met een vierkante schroefdraad van 3mm. stap.
zal als eens wat gaan tekenen.. ontwerpen, kijken of ik zoiets onder het blad krijg.

Hoop toch nog op een andere oplossing waarbij ik mij geen .... moet draaien.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De oplossing van EvdL lijkt me de juiste, maar dan met alleen draad in het blokje aan de linkerkant, de rechterkant van het draadeind door een lagertje met stops aan beide zijden. Als er aan beide zijden draad loopt is het effect alleen maar dat het draadeind voor- en achteruit beweegt.
Nee hoor, het kan ook met draad aan beide kanten, maar dan moeten beide einden van het draadeind verschillende draad hebben (dus de ene helft rechterdraad en de andere helft linker draad).
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Beagle: valt toch wel mee als je het elektrisch doet? En zo heel vaak zal het toch niet voorkomen dat je helemaal van boven naar beneden moet? Of vergis ik me daar in?

Je kan ook nog denken aan een systeem met een tandheugel aan beide zijden waarbij je de poten voorziet van een tandwieltje. Dat zal wat sneller werken maar is veel gecompliceerder om te maken. Voor alle andere oplossingen die ik kan bedenken (bijvoorbeeld het onderstel laten werken als een grote schaarkrik maar dan met een rolhendel ipv schroefdraad) is zo veel kracht nodig dat je hefboom veel te groot zou worden.

Succes!!

Groet, Rob.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Nou vooruit, nog eentje dan: als de tafel uit zichzelf, door eigen gewicht, naar beneden zakt, dan kan je tussen de twee poten aan de onderkant een systeem met katrollen maken. Als je daar dun (3mm) gevlochten staaldraad voor gebruikt lijkt me dat voldoende (even checken hoe veel het draad kan hebben, qua gewicht).

Door de overlengte op een spil met terugloopbeveiliging te draaien kan je de tafel eenvoudig en snel laten dalen en stijgen. Aantal loopwielen in de katrollen hangt af van het gewicht, over hoe meer wielen het draad loopt, hoe lichter het wordt. Als het dan weer te veel wielen moeten zijn heeft het geen zin, dan gaat het weer te langzaam :)

Groet, Rob.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
IK zit te denken aan het systeem wat je ook aan de onderkant van strijkplanken vindt, dit zal je dat iets aan moeten passen aan de werkbank/tafel.
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Ik denk ook dat de oplossing met het draadeind het makkelijkst werkt. De strijkplankoptie is lastig als de tafel vol met spullen staat. Als je het handmatig draaien lastig vind, dan zet je boormachine aan het werk. Desnoods neem je oude boor, die je vast op het draadeind monteert. Je maakt een aan/uit schakelaar op de rand van de tafel.
Alleen voor draairichting wisselen moet je dan nog onder het blad zijn. Als je niet zoals door EvdL de onderste bevestiging neemt, maar de bovenste dan wordt het allemaal nog makkelijker te bedienen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja het " strijkplankprincipe" zat ik ook aan te denken.

Overigens is er makkelijk aan zowel rechts als links trapeziumdraadstang te komen (het voorstel van Henkverhaar). Hiermee zou je een factor 2 winnen en het voordeel is dat het echt foolproof is. Met deze constructie is nauwelijks een falen voor te stellen waarbij het tafelblad met je mooi model plotseling "neerstort". De Machinefabriek in Harderwijk (www.mafaha.nl ) levert het in elke gewenste diameter en lengte evt. incl. moer; ook aan particulieren.

mvg
Klaas
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Wat betreft een draadeind met een links en een rechts draaiend deel, dat is in dit geval onpraktisch, niet makkelijk. Een van de twee delen zit vast en vlak bij de rand. Het draadeind zal daardoor bij omhoogdraaien van de tafel naar buiten komen en in de hoogste stand voor een behoorlijke lengte. Niet echt handig. Je wint inderdaad wel aan snelheid, dat klopt.

Groet, Rob.
 

beagle

Actieve deelnemer
27 jul 2011
51
0
Heren bedankt voor het meedenken….
dit is dan het idee wat verder uitgewerkt.

swzk.jpg

neen het is niet in 3D ben nog van de oude stempel..
van links naar rechts.
het glijblok. bovenaan kan de ronde buis bijna zonder speling draaien. (als je de scharen beweegt draait de vastgelaste ronde buis hé) in dit glijstuk zit een bronzen moer waarin de trapezium schroefdraad in grijpt. ( draad 10 mm. stap 3 linkshandig.lag al jaren in het rek.)

Rechterkant
een handwiel Violet), een as ( groen) gelagerd in een bronzen bus en langs beide kanten naaldlagers. bruin. De spanning hierop wordt gezet door twee stelmoeren( rood.)
de steun zelf komt met schroeven aan de binnenkant van het stalen kader ( 30 x 20 mm)

nu wat gaan draaien/frezen etc… Ik hou jullie wel op de hoogte.


Neen ik hoef niet altijd ineens van onderaan naar bovenaan. het zal steeds met kleine stukjes zijn , laat ons zeggen een 10 cm per keer dat ik moet zakken..
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.