Hoogte van de boortafel

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Beste Woody’s, even een vraagje over de hoogte van jullie verticale boorstandaard of kolomboormachine. Zelf heb ik een boorstandaard van Wabeco en daar heb ik nu een proefopstelling op m’n werkbank voor gemaakt op een hoogte van 125cm. Persoonlijk vind ik dat wat aan de hoge kant, maar te laag lijkt me helemaal niks. Ben benieuwd naar jullie ervaringen met deze…. B.v.d.
Joop.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Mijn boortafel is 118 cm hoog.
Ik heb een staande kolomboor met rijdend onderstel en ben zelf 192cm.
Ik wil graag zien wat ik doe.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Zelf heb ik een redelijk zware kolomboormachine. Ik heb net even gemeten, en mijn tafel staat op 127 vanaf de grond. Nou is de tafel in hoogte verstelbaar, dus zal de hoogte ergens tussen de 100 en 130 kunnen varieren. Ik ben zelf 180, en vind het een prettige werkhoogte.

Ik heb zelf eigenlijk geen grote stukken onder de boor, maar ik kan me voorstellen dat je er grote/zware stukken onder hebt, dat je de tafel wat lager wil hebben.

Probeer verschillende hoogtes uit, en je merkt snel genoeg of je het een prettige hoogte vind of niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.277
170
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik denk dat het belangrijker is om te kijken naar de hoogte van de onderkant van de boorkop in ruststand. vandaaruit ga je alles doen, het meeste werk dat ik ermee doe is met wat kleinere boren tot 10mm en daar wil je zo goed mogelijk op kijken.
Bij mij staat de machine vrij hoog en komt de onderkant van de kop op 147 en zelf ben ik rond de 185.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb een zware boormachine op een onderstel. Voor op de machine, bijna bovenaan, zit de noodstop. Ik heb het onderstel zo hoog gemaakt dat de noodstop precies op “kophoogte” zit (letterlijk) zodat ik bij nood deze ook met m’n hoofd kan ikdrukken (en ik met m’n handen daar niet naartoe hoef en/of snel kan reageren).
En daarmee zit de onderkant van de boorkop in rust op 133 cm, wat voor mij tegelijk in de praktijk een goede werkhoogte is.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
823
Omgeving Leiden
Zo te lezen zit je met een afstand van 125 cm vanaf de vloer tot aan je boortafel niet zo gek in vergelijking tot anderen.
Sommigen geven hier de afstand van de vloer tot de boorkop op. Dat is natuurlijk wat meer.
 

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Zo te lezen zit je met een afstand van 125 cm vanaf de vloer tot aan je boortafel niet zo gek in vergelijking tot anderen.
Sommigen geven hier de afstand van de vloer tot de boorkop op. Dat is natuurlijk wat meer.
Dank je wel voor je reactie. De afstand van mijn boorkop tot de vloer varieert van 128 tot 158 cm. Het gaat over een Wabeco BF1242.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
823
Omgeving Leiden
Ook hier even gemeten bij mijn eenvoudige optimum b14 machientje.
De onderkant van de boorkop zit op 120 boven de vloer, de boortafel dus een cm of 10 lager, afhankelijk van de lengte van de boor.
Ik ben 1.83 lang. Even geprobeerd met de tafel op 1.20 m. Daar zou ik mee kunnen werken, maar naar mijn gevoel toch wat te hoog.
Misschien kan je een constructie maken met vulplaatjes zodat je gaandeweg de hoogte kan optimaliseren.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
728
288
RegioRotterdam
Je wilt voor de nulstelling goed kunnen zien of de punt van de boor het werkstuk raakt. Dat zie je het best als je horizontaal kijkt. Dat pleit voor eer relatief hoge positie van de bovenkant van het werkstuk.
Je wilt ook kunnen zien of de boor het werkstuk op het juiste punt raakt. Dat zie je het best als je (schuin van) boven kijkt. De maximale 'elevatie' hoek waaronder je de boorpunt nog kunt zien wordt beperkt door de boor. Er is dus geen reden om van hoger te kijken.
Dat alles pleit voor een hoge opstelling.
Als de boordiepte niet belangrijk is en je werkt met vaste aanslagen voor de positie van de boor dan kan het handig zijn als het werkstuk langer ligt.

Ik heb mijn Wabeco op een stuk multiplex gemonteerd. In voorbereiding is een kastje voor mijn boren waar ik die multiplex plaat op kan klemmen. Bij dunne werkstukken gaat de Wabeco dan met het kastje eronder op de werkbank voor een goede werkhoogte. Bij dikke werkstukken haal ik dan de Wabeco van het kastje af en ligt de plaat direct op de werkbank. Bij hele dikke werkstukken blijft de Wabeco dan op het kastje maar ik draai de boor ernaast zodat de de 23? cm van het kastje dient het kastje dan als extra hoogte onder de boor.
Project ooit stilgelegd in afwachting van ladegeleiders voor het kastje. Die zijn intussen gekomen....

Moraal van een te lang verhaal: kies de hoogte die past bij jouw lijf en jouw soort werkstukken.
 
Laatst bewerkt:

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Je wilt voor de nulstelling goed kunnen zien of de punt van de boor het werkstuk raakt. Dat zie je het best als je horizontaal kijkt. Dat pleit voor eer relatief hoge positie van de bovenkant van het werkstuk.
Je wilt ook kunnen zien of de boor het werkstuk op het juiste punt raakt. Dat zie je het best als je (schuin van) boven kijkt. De maximale 'elevatie' hoek waaronder je de boorpunt nog kunt zien wordt beperkt door de boor. Er is dus geen reden om van hoger te kijken.
Dat alles pleit voor een hoge opstelling.
Als de boordiepte niet belangrijk is en je werkt met vaste aanslagen voor de positie van de boor dan kan het handig zijn als het werkstuk langer ligt.

Ik heb mijn Wabeco op een stuk multiplex gemonteerd. In voorbereiding is een kastje voor mijn boren waar ik die multiplex plaat op kan klemmen. Bij dunne werkstukken gaat de Wabeco dan met het kastje eronder op de werkbank voor een goede werkhoogte. Bij dikke werkstukken haal ik dan de Wabeco van het kastje af en ligt de plaat direct op de werkbank. Bij hele dikke werkstukken blijft de Wabeco dan op het kastje maar ik draai de boor ernaast zodat de de 23? cm van het kastje dient het kastje dan als extra hoogte onder de boor.
Project ooit stilgelegd in afwachting van ladegeleiders voor het kastje. Die zijn intussen gekomen....

Moraal van een te lang verhaal: kies de hoogte die past bij jouw lijf en jouw soort werkstukken.
Hartelijk dank en succes met je geleiders. Tzt. zou een fotootje of videootje leuk zijn. 👍
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.