Hoogslaper

_Ruud

Nieuw lid
27 feb 2024
3
5
Nederland
In het kort: Ik wil een hoogslaper maken welke aan twee zijde aan de muur bevestigd is en waarbij de ladder wordt gebruikt als steunpoot op de uiterste hoek.

De wanden van de woning zijn opgebouwd uit houtenstaanders (woning is houtskeletbouw), met daarop osb en gips platen. Aangezien de woning nog gebouwd moet worden kan ik eventueel nog extra versteviging aanbrengen in de muur.

Mijn idee is om het geraamte van vurenhout (c24) 145 x 45 te maken. De blauwe balken worden aan de muur bevestigd. De gele en oranje balk worden met houtdragers aan de blauwe balken bevestigd (en onderling). Ik wil kijken of ik de trap van staal kan laten maken (als het een beetje te betalen is) en dan daaraan de oranje balk bevestigen.

De vraag is nu natuurlijk, gaat dit sterk genoeg zijn?

Hoogslaper.png
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Ik zou de ladder niet als steun gebruiken. Pilaar of staander op de hoek. Een verplaatsbare ladder is veel handiger (bed opmaken enz.) — hang hem aan een stang rondom of iets dergelijks.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
564
@_Ruud Welkom op dit mooie forum.
Je plan lijkt prima uitvoerbaar en, mits goed uitgevoerd, sterk genoeg. 145x45 lijkt zelfs wat overbemeten, het werkt ook met lichter materiaal.

Twee van onze kinderen hebben jarenlang een slaapkamer gedeeld. Een bed stond in een hoek en het andere bed hing erboven aan de muur, als een stapelbed zonder zichtbare verbinding. Het frame van het bovenbed rustte met het hoofdeind en een zijkant in aan de muur geschroefde aluminium profielen. De vrije hoek steunde op een houten ladder, vergelijkbaar met jouw tekening. Een en ander uiteraard wel degelijk bevestigd.
Doordat je een ladder niet direct als steunpoot herkent leek het bovenbed haast te zweven.

Door de gekozen constructie hoefden de bedden niet te worden verbouwd of beschadigd, we hadden alleen van het bovenbed de poten omhoog gedraaid (Auping Auronde, volledig demontabel). Beide bedden zijn nog steeds als logeerbed in gebruik, nu wel met alle pootjes op de grond.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: _Ruud

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
In het kort: Ik wil een hoogslaper maken welke aan twee zijde aan de muur bevestigd is en waarbij de ladder wordt gebruikt als steunpoot op de uiterste hoek.

De wanden van de woning zijn opgebouwd uit houtenstaanders (woning is houtskeletbouw), met daarop osb en gips platen. Aangezien de woning nog gebouwd moet worden kan ik eventueel nog extra versteviging aanbrengen in de muur.

Mijn idee is om het geraamte van vurenhout (c24) 145 x 45 te maken. De blauwe balken worden aan de muur bevestigd. De gele en oranje balk worden met houtdragers aan de blauwe balken bevestigd (en onderling). Ik wil kijken of ik de trap van staal kan laten maken (als het een beetje te betalen is) en dan daaraan de oranje balk bevestigen.

De vraag is nu natuurlijk, gaat dit sterk genoeg zijn?

Bekijk bijlage 141641
Sterk zat, en die trap kan ook gewoon in hout eventueel.
 
  • Leuk
Waarderingen: _Ruud

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Als je een trap gaat , laat, maken, denk erom dat je de sporten niet uit rond materiaal maakt. Dit is erg onplezierig aan de voeten, zorg voor een beetje oppervlak.
 

bakkiet

Actieve deelnemer
25 aug 2018
90
22
Dordrecht
Als je een trap gaat , laat, maken, denk erom dat je de sporten niet uit rond materiaal maakt. Dit is erg onplezierig aan de voeten, zorg voor een beetje oppervlak.
Precies wat ik wilde zeggen, wij hebben een hoogslaper met een oud gym toestel als ladder, prima voor de kinderen, maar als ik er met sokken opsta om het bed op te maken hou ik het niet echt lekker vol. En dat zijn nog dikke spijlen van grofweg 4 cm (rond).
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Als je de muurkant in de balken van de muur vastzet is dit zeker sterk genoeg.
trap idd aan de vloer vast zetten.
Blokje wat in de buis past op de vloer schroeven en koker eroverheen met een schroefje vastzetten.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
En wanneer je ter hoogte van het bed wat achterhout in de wand laat plaatsen kun je de blauwe balken vastzetten waar je wilt.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
En wanneer je ter hoogte van het bed wat achterhout in de wand laat plaatsen kun je de blauwe balken vastzetten waar je wilt.
Te snel gereageerd, lees nu dat er nog osb tegen je staanders komt, wanneer dat 18 mm is heb je geen extra versteviging nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: _Ruud

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.