Hoogslaper aan zolderbalk

skoren

Actieve deelnemer
17 jul 2012
65
23
Utrecht
Nog maar eens een hoogslaper vraag ;-)
Op deze zolder moet een zwevende hoogslaper gerealiseerd worden. Links is een dragende muur, achter en laatste stukje rechts is gipsplaat.
Ik wilde m aan de dakbalk hangen rechts: lange balk in de lengterichting erop schroeven en daarop de draagbalken naar de andere kant waar een balk op de muur komt. Vloerdelen erop. Het stukje rechts bij de gipsplaat, ga ik ondersteunen met staande balken. Er komt waarschijnlijk een bureau onder, dus dan maak ik een geïntegreerd boekenkastje, zodat de palen niet opvallen
Overspanning links-rechts is 230cm

Vraag: moet ik nog rekening houden met bepaalde speling bij zo'n dakbalk?
Balk is origineel en 120jaar oud ongeveer

Doet me altijd een beetje pijn om in zo'n balk te gaan schroeven, maar klant is koning😒

Zie ook de mooie spies waarmee de balk vastzit, foto rechtsboven 😊
 

Bijlagen

  • 20210622_152600.jpg
    20210622_152600.jpg
    97,8 KB · Weergaven: 128
  • 20210622_152558.jpg
    20210622_152558.jpg
    65,3 KB · Weergaven: 114

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
807
Omgeving Leiden
Een antwoord op je vraag heb ik niet, maar zou je de nieuwe vloer niet óp de bestaande balk kunnen laten rusten?
Geen geschroef in een 120 jaar oude balk , meer hoogte onder de hoogslaper en je nieuwe vloer heeft alle ruimte om te werken.
 

skoren

Actieve deelnemer
17 jul 2012
65
23
Utrecht
Een antwoord op je vraag heb ik niet, maar zou je de nieuwe vloer niet óp de bestaande balk kunnen laten rusten?
Geen geschroef in een 120 jaar oude balk , meer hoogte onder de hoogslaper en je nieuwe vloer heeft alle ruimte om te werken.

Hoi Tomasz, dat is wel een goed idee eigenlijk,, denk je dan aan klemmen (latje links en rechts van de balk, of helemaal los er op leggen?
dank voor je reactie!
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
807
Omgeving Leiden
Hoi Skoren,
De vloer zou ik aan de kant van de muur goed vastschroeven. Een latje links en rechts is een goed idee. Maar wel met een beetje ruimte. Zo kan de vloer er niet afschuiven, ook al zit die vast aan de muur, en toch werken.
 

skoren

Actieve deelnemer
17 jul 2012
65
23
Utrecht
Hoi Skoren,
De vloer zou ik aan de kant van de muur goed vastschroeven. Een latje links en rechts is een goed idee. Maar wel met een beetje ruimte. Zo kan de vloer er niet afschuiven, ook al zit die vast aan de muur, en toch werken.
Lijkt me een goed plan, ik ga het zo voorstellen. Hopelijk hoef ik inderdaad niet in die balk te gaan schroeven. Doet zeer aan mijn houten hart😊😉

dankjewel Tomasz
Hoi Skoren,
De vloer zou ik aan de kant van de muur goed vastschroeven. Een latje links en rechts is een goed idee. Maar wel met een beetje ruimte. Zo kan de vloer er niet afschuiven, ook al zit die vast aan de muur, en toch werken.
Lijkt me een goed plan, ik ga het zo voorstellen. Hopelijk hoef ik inderdaad niet in die balk te gaan schroeven. Doet zeer aan mijn houten hart😊😉

dankjewel Thomasz!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het stukje rechts bij de gipsplaat, ga ik ondersteunen met staande balken.
die oude dakbalk ligt praktisch in het verlengde van dat stukje gips
kan je de ondersteuning - nu met staande balken gepland - maken die de volledige diepte van de hoogslaper omhoog houdt ?
bv in de vorm van een X met horizontaal bovenaan een forse draagbalk
die kan je op 1 plek met de oude dakbalk verbinden

1624531960565.png
die trap telt niet mee voor de diepte van de hoogslaper
je zou wel de trap kunnen misbruiken om aan de rechterkant van de X het bovenste + onderste punt met mekaar te verbinden
geef mij aan de kant van de dakbalk de maten in 2D van het gipsdeel + de bruikbare diepte van de hoogslaper
dan teken ik het in de rapte uit
 

skoren

Actieve deelnemer
17 jul 2012
65
23
Utrecht
die oude dakbalk ligt praktisch in het verlengde van dat stukje gips
kan je de ondersteuning - nu met staande balken gepland - maken die de volledige diepte van de hoogslaper omhoog houdt ?
bv in de vorm van een X met horizontaal bovenaan een forse draagbalk
die kan je op 1 plek met de oude dakbalk verbinden

Bekijk bijlage 104620
die trap telt niet mee voor de diepte van de hoogslaper
je zou wel de trap kunnen misbruiken om aan de rechterkant van de X het bovenste + onderste punt met mekaar te verbinden
geef mij aan de kant van de dakbalk de maten in 2D van het gipsdeel + de bruikbare diepte van de hoogslaper
dan teken ik het in de rapte uit

Bedoel je zoiets, ZotvanHout ?
Het steekt 2 cm uit, en lengte van de gipsplaat is 45cm.
 

Bijlagen

  • jpg.png
    jpg.png
    173,8 KB · Weergaven: 39

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
hieraan denk ik
dit is een bijna volledig op zichzelf staande struktuur
die moet je nog verankeren
links met een verhoging tot op de hoogte van de verdiepingsvloer gaan
rechts met 1 bout tot in de oude balk
1624604460132.png
 

skoren

Actieve deelnemer
17 jul 2012
65
23
Utrecht
hieraan denk ik
dit is een bijna volledig op zichzelf staande struktuur
die moet je nog verankeren
links met een verhoging tot op de hoogte van de verdiepingsvloer gaan
rechts met 1 bout tot in de oude balk
Bekijk bijlage 104652
Aha zo, ik begrijp het, dankjewel! Ik ga het meenemen in de overweging. Zelf vind ik dit erg mooi; ik hou er van als de constructie zichtbaar is. De klant leek daar minder in geinteresseerd, maar misschien kan ik 'r een beetje opvoeden ;-)
Dank nogmaals, als het doorgaat, zal ik hier wat plaatjes plaatsen,

mvg Sander
 

skoren

Actieve deelnemer
17 jul 2012
65
23
Utrecht
deze is klaar, rust los op de balk, muurzijde is wel verankerd. wachten is nog op de trap en bedhekje😊
 

Bijlagen

  • 20210706_094104.jpg
    20210706_094104.jpg
    50 KB · Weergaven: 38
  • 20210706_094053.jpg
    20210706_094053.jpg
    69,8 KB · Weergaven: 39
  • 20210709_095831.jpg
    20210709_095831.jpg
    89,1 KB · Weergaven: 45

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
807
Omgeving Leiden
Dat ziet er netjes uit zo. Ook mooi vind ik, dat het een eeuwigheid zo kan blijven zitten maar dat het met weinig moeite en minimale schade ( boorgaten bijv.) kan worden gedemonteerd
 

skoren

Actieve deelnemer
17 jul 2012
65
23
Utrecht
Dat ziet er netjes uit zo. Ook mooi vind ik, dat het een eeuwigheid zo kan blijven zitten maar dat het met weinig moeite en minimale schade ( boorgaten bijv.) kan worden gedemonteerd
Ja, 9 gaten in de muur, die hopelijk niet bij de buren te zien zijn😊😢
10 eigenlijk, want bij de eerste keer boren haalde ik onder en bovenkant van de balk door elkaar😂

er zat een paar dagen tussen het markeren en het daadwerkelijke boren; die fout maak ik niet meer😀
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.