Hoogglans op Afrormosia

CouliezSteven

Actieve deelnemer
15 okt 2020
50
5
Hi,

Ik moet een tafelblad maken voor een klant uit massief Afrormosia.
Klant wil dit in hoogglans afwerking (Mag iets kosten :-D).

Nu de lakkerij zegt me dat dit op Afrormosia moeilijk zou zijn
omdat de houtsoort niet hard genoeg is.

Iemand heeft ervaring mee of zelf al eens gedaan?

Thx
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Als het er echt top uit moet zien is spuiten of lakken net niet voldoende. Ik zou een aantal lagen IJssel double coat blanke lak aanbrengen. Blad schuren met 120, goed afnemen met een ontvetter, eerste laag flink verdunnen, 30% of zo. Die laten drogen en weer schuren met 120 tot het oppervlak glad is en weer een laag lak aan brengen. Als na de 2 laag de tafel glad aanvoelt een derde en vierde laag aanbrengen. Probeer stof in de lak zoveel mogelijk te voorkomen. Deze laatste laag een paar dagen goed uit laten harden en dan met een plank van een 60 cm met schuurpapier 240 de laklaag helemaal mat en vlak schuren. Daarna opbouwen met 320, 400, 600 en eventueel 1000 en dan polijsten met een pasta en een poetsmachine. Top resultaat!
Als je tegen het poetsen op ziet, de 3e laag vlakschuren met 240 en daarna de laatste laag lak aanbrengen en zorgen dat er geen stof in komt.

jaap
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.