Hoog dressoir van schaaldelen

MB200

Nieuw lid
1 nov 2021
18
0
erp
Voor ons thuiscafe wil ik een soort hoog dressoir maken.

Lengte 2,6 meter. diepte 55 cm.

Boven blad en zijkanten worden houtenschaaldelen. deze zijn al besteld voorkant bovenblad en zijkant blijven zeg maar natuurlijke kant. breedte varieert daar wat.

Dit is de eerste keer dat ik echt met iets anders werk dan plaatmateriaal. ben dus wat bang voor kromtrekken.

Het plan:
Boven blad en zijblad koud op elkaar lijmen eventueel met duvels en dan aan de binnenkant op de hoeken een hoeklijn met schroeven zodat alles stevig aan te trekken is. Weet ook niet zeker of de schaaldelen 100% recht zullen zijn.
Onderframe maken van wat hard adobe houten palen 7x7cm wat ik nog heb liggen. Komt niet in het zicht overigens.
In het midden op het onderframe komt nog een extra ondersteuning voor het blad in het midden en hierop worden ook twee deurtjes uiteindelijk gemonteerd.
Onderframe wordt dus eigenlijk niet meer dan deze vorm: ___|___
Achterwand wordt multiplex uitsparing hiervoor wordt in het zij en bovenblad gefreesd.

Wat vinden jullie van deze werkwijze en risico op kromtrekken?
Kleine scheuren etc. in het blad zijn geen probleem. het is zeg maar een beetje een rauwe ruimte ;)
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Een tip wil ik alvast meegeven, hout wat wil werken laat zich slecht tegenhouden, het gaat een oplossing zoeken. Dus hou hier constructief rekening mee.
 

MB200

Nieuw lid
1 nov 2021
18
0
erp
Betreft inderdaad goed droog hout.

Snap dat de tekst wat onduidelijk is. zal vanavond eens een leesbare schets maken.
nu heb ik alleen voor mezelf een schets welke nogal onduidelijk is.
 

MB200

Nieuw lid
1 nov 2021
18
0
erp
Een tip wil ik alvast meegeven, hout wat wil werken laat zich slecht tegenhouden, het gaat een oplossing zoeken. Dus hou hier constructief rekening mee.
Je bedoeld dat ik het hout de ruimte moet geven om te werke i.p.v. dat ik het moet proberen tegen te houden?
Het blad moet uiteraard wel vast zitten en worden verlijmd.

Blad is een schaaldeel uit 1 stuk. een scher erin etc. maakt niet uit. mag best wat grof zijn allemaal alleen echt krom trekken wil ik voorkomen,
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.