Hongdui geleiderailscharnier

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.290
1.119
Enschede
ingoogni.nl
Al weer een tijdje gebruik ik een paar MDF frames met MDF platen 60x60 op m'n werkbank om met de geleider te zagen. Nu staat er al heel lang een hoeveelheid aluminiumprofiel dat er maar eens aan moet geloven. Het doel, ~60x120cm van 4080 profiel, zodanig dat het op de werkbank kan liggen.

Met dogholes en hondjes en een scharnier daar aan raak je zaagbreedte kwijt. Dus het idee is om de "hondjes" in de bovenkant van het profiel vast te draaien. Werkt prima en lost een nader probleem op, dat van vrij variabele hoeken.

Dan moet er wel nog een scharnier aan. Dat van Hongdui leek me wel wat. Ik was we door de filmpjes van "hookedonwood" dat je door de hoogte van het scharnier wat zaagdiepte verliest.

De scharniertjes zijn al een paar dagen binnen en ik heb er wat mee af geprutst. Heel eerlijk, het is mooi gemaakt, mooi afgewerkt en ik ben zwaar teleurgesteld in het gebruik.

De hoogte die het scharnier boven de T-groef in de rail nodig heeft is 19mm. De motor van m'n TS55 hangt aan die kant over en heeft op de diepste instelling 3mm over tov de bovenkant van de T-groef. De zaag is door de hoge opbouw instelbaar tot slechts 31mm. Haal je daar de zaagtandhoogte af, blijft een zaaghoogte van 24 mm over....

In de filmpjes van "hookedonwood" en op de Banggood site, waar het verkocht wordt, wordt over een zaagdiepte van 40mm gesproken (met enig voorbehoud).

Dan, de hondjes mogen niet te lang zijn. Neen, zeker niet met een TS55 want de hondjes liggen strak tegen de rails aan. Voor de TS55 zouden ze ca 12 mm van de geleider moeten zitten. Nu kunnen ze dus amper iets boven de bovenkant van het scharnier uit steken, anders blokkeren ze de TS 55. Dat komt er op neer dat je voor verschillende diktes hout verschillend lange hondjes moet gebruiken.....

Dit voor de TS55. Een TS60 zou er prima mee werken want de motor daarvan valt binnen de breedte van de geleiderails. Ik heb echter een donkerbruin vermoeden dat er iets meer TS55's op de wereld rond zwerven dan TS60's. M.i. is er in de ontwerp fase duidelijk iets mis gegaan. "Het blikveld was wat klein." Voor de TS55 is het scharnier te hoog en staan de hondjes te dicht op de geleider.

Dit betekend dat je nog steeds verlies in zaagbreedte hebt en neen, niet iedereen heeft een 1 meter diepe zaagtafel. Ook heeft niet iedereen de aanslag ("fence") aan de overkant van de tafel. Ik wil die juist aan de werkzijde hebben, wat het probleem alleen maar vergroot.

Oplossingen.
Voor mijn situatie zou dat een "lanceer platform" kunnen zijn zodat het scharnier altijd achter de zaag zit. Maar dat steekt dan weer 25 cm de ruimte in, in de doorloop nog wel.

Kijkend naar het scharnier, waarom in de bovenste T-gleuf vast zetten, waarom niet in de onderste? Het hele scharnier hoeft dan niet/amper boven de rail uit te steken. De strip van scharnier naar rail zou dan denk ik nog steeds in de weg zitten?

Of een laag klem mechanisme in de bovenste T-gleuf zoals die voor de divers "haken" aan de rail gebruikt wordt.

(leest Dennis hier mee?)

Hondje beperkt de zaagdiepte
scharnier_01.jpg
Scharnier beperkt de zaagdiepte tot 31 mm ingesteld
scharnier_02.jpg
scharnier_03.jpg

Geïmproviseerd opstelling met lanceer platform ter illustratie.
scharnier_04.jpg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.