Holzwerken Multidubler

twdi

Post veel
15 jul 2019
757
122
Sterksel
Heeft iemand de Multidupler gebouwd en ingebruik?

Zo ja, werkt het zo makkelijker als het eruit ziet?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.914
2.486
Klein-Brabant, Vlaanderen
werkt het zo makkelijker als het eruit ziet?
dit hulpstuk is ingenieus ontworpen
alle getoonde toepassingen zijn voor L-verbindingen (hoek)
ik mis verbindingen in het midden van een werkstuk
het blijkt precies te werken
daardoor ontbreekt de mogelijkheid om 1 van de 2 gaten ruimer te maken, zoals bij de domino, waardoor je zijdelingse verstelmogelijkheid krijgt

twdi

Post veel
15 jul 2019
757
122
Sterksel
dit hulpstuk is ingenieus ontworpen
alle getoonde toepassingen zijn voor L-verbindingen (hoek)
ik mis verbindingen in het midden van een werkstuk
het blijkt precies te werken
daardoor ontbreekt de mogelijkheid om 1 van de 2 gaten ruimer te maken, zoals bij de domino, waardoor je zijdelingse verstelmogelijkheid krijgt

Er staan 3 filmpjes van op YT. In een vervolg rond 5min gebruikt hij de losse mal voor de midden verbindingen

Twijfel of ik niet beter via Banggood de mal kan bestellen die HookedOnWood getest heeft.
Met de aanschaf van een spiraalfrees en kopieerring zal er weinig financieel verschil zijn

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.914
2.486
Klein-Brabant, Vlaanderen
die 2 andere filmpjes had ik niet opgemerkt
in het 1ste fimpje zie je dat je veel moet verstellen
maar tijd is voor iedereen niet even belangrijk
over de afweging banggood kopen x holzwerke zelf maken kan ik mij niet uitspreken
heb je de url voor banggood ?

twdi

Post veel
15 jul 2019
757
122
Sterksel
die 2 andere filmpjes had ik niet opgemerkt
in het 1ste fimpje zie je dat je veel moet verstellen
maar tijd is voor iedereen niet even belangrijk
over de afweging banggood kopen x holzwerke zelf maken kan ik mij niet uitspreken
heb je de url voor banggood ?
Jazeker:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.558
2.335
Terkaple
www.woodworking.nl
Als houtbewerken je hobby is, zou ik proberen om zelf wat te maken en te verbeteren. De Multidupler is een onderdeel van de Toverkist, de Zauberkiste van Guido Henn.

We zouden als forum project er ook een aantal kunnen laten maken bij iemand op de CNC frees. Dat is ook wat Peter Millard gedaan heeft.

jaap

twdi

Post veel
15 jul 2019
757
122
Sterksel
Als houtbewerken je hobby is, zou ik proberen om zelf wat te maken en te verbeteren. De Multidupler is een onderdeel van de Toverkist, de Zauberkiste van Guido Henn.

We zouden als forum project er ook een aantal kunnen laten maken bij iemand op de CNC frees. Dat is ook wat Peter Millard gedaan heeft.
Dat zou de naukeurigheid wel te goede komen.
Ik heb alleen wel gezien dat de prijzen van losse Domino's een stuk hoger liggen dan die van een 1kg deuvels of lamello's. Vandaar dat ik neig naar die laatste 2 puur uit kosten (als hobby)

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.558
2.335
Terkaple
www.woodworking.nl
op zich een goed idee
alhoewel ik denk dat dit idee weldra of reeds in een patent gegoten is
hoe dienen we daar mee om te gaan ?
(plaatje van het einde van video 1)

Bekijk bijlage 112614
We moeten natuurlijk niet kopiëren, maar er met elkaar een beter en eigen woodworking.nl variant van maken. Ik ken Guido Henn, heb hem wel gevraagd om naar Open Dag Hout te komen en zou ook contact met Peter Millard op kunnen nemen om een licentie op zijn ontwerp te nemen. Hij kan niet leveren en heeft geen voorraad.

jaap

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Ik heb dit hulpstuk een tijd geleden geprobeerd te maken. Het resultaat viel tegen. Ik had bijvoorbeeld moeite om de gaten en sleuven 17 mm te maken. Was niet nauwkeurig genoeg door gebruik van houtboor en vijl. Wellicht dat een CNC vervaardigde versie wel goed zal zijn. Ook werkt het minder gemakkelijk als je het bijvoorbeeld op de kopse kant van planken ipv de latten wil gebruiken en als je geen grote bankschroef hebt om het geheel te fixeren.

twdi

Post veel
15 jul 2019
757
122
Sterksel
Ik heb dit hulpstuk een tijd geleden geprobeerd te maken. Het resultaat viel tegen. Ik had bijvoorbeeld moeite om de gaten en sleuven 17 mm te maken. Was niet nauwkeurig genoeg door gebruik van houtboor en vijl. Wellicht dat een CNC vervaardigde versie wel goed zal zijn. Ook werkt het minder gemakkelijk als je het bijvoorbeeld op de kopse kant van planken ipv de latten wil gebruiken en als je geen grote bankschroef hebt om het geheel te fixeren.

Dat is ook mijn 'angst'. Als de gaten niet 100% precies zijn, is het ding vast vervelend om te gebruiken. Pleit toch meer voor de banggood optie :)

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
312
165
Leiden
Het precieze zou voor een CNC geen probleem mogen zijn toch? Bij een goed ingevoerd ontwerp zou dat juist de kracht van een CNC moeten zijn. Tenminste in mijn beleving, maar heb dan ook geen CNC ;)

twdi

Post veel
15 jul 2019
757
122
Sterksel
Het precieze zou voor een CNC geen probleem mogen zijn toch? Bij een goed ingevoerd ontwerp zou dat juist de kracht van een CNC moeten zijn. Tenminste in mijn beleving, maar heb dan ook geen CNC ;)
zeker maar ik heb er ook geen. :)

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.934
926
Enschede
ingoogni.nl
Wat een ingenieus ding. Da's wat mij betreft dan ook meteen de valkuil. Een gereedschap moet een enkel, direct zichtbaar doel hebben en direct bruikbaar zijn. Een 32mm-gatenrijmal is een simpel ding. Een 96mm- HoH-gatenmal ook. De "loose tenon jig" is ook een redelijk eenvoudig ding. Samengevoegd wordt het al wat lastiger. Dan ook nog vingerlassen en zwaluwstaarten en.. en.. en.. Bij de filmpjes werd ik al helemaal iebelig van het gedraai aan vleugelmoertjes. (doorboor die schuin om ze snel verstelbaar te maken)

Zorgen over nauwkeurigheid hebben anderen terecht al geventileerd.

In de FAQ lees ik dat een Amerikaans bedrijf het op de markt wil brengen.

Maar wel een ingenieus ding.

Laatst bewerkt:

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
181
75
Bilzen
Ik heb van wolfcraft de deuvelaar (4640000). Deze doet hetzelfde. Ik heb deze gebruikt, werkt prima en kan gebruikt worden met een gewone boormachine. Voor de prijs moet je het niet laten.
25-produktbild-deuveltangen-deuvelaar_6_8_10_mm_4640000.1625933.0.jpg

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.934
926
Enschede
ingoogni.nl
@knotwilg ik snap helemaal wat je bedoelt. Maar wat bedoel je met schuin doorboren van vleugelmoer?
Als je een moer neemt en je boort er schuin doorheen, door het draadgat, met een boor van de zelfde diameter als de as, dan ben je op twee plaatsen de 'helft' van de schroefdraad kwijt. Eenmaal een deel onder en een maal een deel boven. Als je nu de moer iets kantelt dan kun je die over de schroefraad heen schuiven, want geen draad, tot een aanslag. Daar kantel je de moer weer vlak en de schroefdraad grijpt weer aan. Met een kwart tot een halve slag zit de moer nu hand vast.

Een soortgelijk concept wordt bij snelverstellingen van bankschroeven gebruikt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.