Holle vorm of pot met pinakel.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
De maandelijkse opdracht voor Radius afdeling Achterhoek Twente was : maak een schaal met achterliggende rand of een andere vorm met een achterliggende rand.
Nu had ik me al heel lang voorgenomen om deze vorm een keer te gaan maken. Niet makkelijk want je moet er wel bijkomen met je gereedschap. Gelukkig heb ik lange vingers.
20230830_193147.jpg
Zo is ie nu en hieronder hoe hij er na de eerste poging uitzag.
20230830_103128.jpg
Blok essenhout 8 cm hoog en een 30 cm in het vierkant kan ook iets kleiner zijn geweest.
Ik wilde de nerven uitborstelen met een staalborstel en dan kleuren met zwart en zilver. Kon mij slijper met borstel niet zo snel vinden in mijn verzameling en moest ook het zwart en zilver nog kopen dus ik dacht maak de schaal zwart met spritusbeits en schuur het er dan weer af. Dan blijven de nerven zwartachtig en dat is mooi. Hier is de schaal afgewerkt met Woodoc 22 pu. Hoewel er slechts een laag op zit en die er mooi op zit vind ik het er niet uitzien.
Dus de volgende dag de pu eraf schuren. Dat duurde dus even. De pu ging nog wel maar de restanten beits gaan er niet vanaf met schuren.
Dan zou je zeggen draai er een stukje af? Omdat de buiten vorm naar binnen toe loopt wordt ie dan te dun aan de boven zijde.

Hier de binnenkant
20230830_193230.jpg
Het pinakeltje wilde ik maken van gouden regenhout. Deksel ging prima maar de losse pinakel niet, 4 pogingen alles gaat stuk. Eigenlijk wist ik dat wel want de boom was ziek toen die gerooid werd. Niet erg voor handvaten en dikkere zaken maar voor dun werk niet het verpulverde bijna. Toen had ik de keuze tussen een heel mooi stuk ebben en een palisander soort eigenlijk zonde dus heb ik poor men's ebbenhout gemaakt. Eiken zwart gemaakt. Het over deze lengte zo dun draaien was voor mij de eerste keer en duurde best wel even. Veel ondersteund met mijn vingers en beitel P80.

Hier de onderkant
20230830_193219.jpg
Het uithollen was wel lastig. Ik moest mijn beitel met een verstelbaar HM mesje vaak verstellen omdat ik anders de wand raak. Kom ook niet helemaal tot in de ronding in verband met de lengte van mijn uitholwerktuig. Kwam precies goed uit nu kan ik met mijn vingers er net bij om te schuren.
20230830_193156.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik had er een ander opgezet die korter was en die vond ik niet staan. Deze wel. Smaken verschillen.
Ik weet niet of de lengte goed overkomt op de foto. De lengte van het pinakeltje is ongeveer gelijk aan de breedte van de pot.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Amaai , dat moet wat geweest zijn, dat uithollen.

Wat is een "beitel P80.?
Schuurpapier ;)
Dat uithollen valt wel mee. Het kost veel tijd omdat ik mijn beitel veel moest verstellen. Ik heb beitel houder van een cm of 4 met daarop een carbide cutter van 6 mm. Deze zit normaal op een recht stuk staal nu had ik deze op een gebogen schrapersteel gezet. In kleine ruimtes beperkt dit de bewegingsruimte.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
540
Steenbergen, Noord Brabant
Mooi geworden👍. Dat uithollen is inderdaad wel een dingetje…..voordat je het weet heb je een trechter i.p.v. Een holle vorm….meten, meten, meten. En de pinakel: gelukkig verschillen smaken ;) , ik vind de vorm wel interessant. Dat topje zou me prikkelen om er misschien iets van een ander materiaal op te lijmen ( knikker? Muntje? Knoop met een leuk reliëf?). Dat is aan de maker.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb ook eens zoiets gemaakt, (17 jaar geleden) maar geen lange pin ervoor, Ik vind die dingen niet aantrekkelijk, maar ja, sommige wel dus.

Ik had een deksel gemaakt met opening, afgekeurd nadat Ik er even naar gekeken had, toen een deksel met een korte pin, vond dat wel wat beter, maar heb hem verder altijd zonder een deksel gelaten.

holle vorm Iep.jpg
Iep Holle vorm.jpgHolle Vorm van Iep.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Om eerlijk te zijn begreep ik de opdracht niet. Ook niet na twee keer lezen. Maar wat je gemaakt hebt is fantastisch!!
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ach je moet er wat vaker naar kijken, dan heeft het echt wel iets.
Met de verandering vind ik het minder☺️
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ja een prachtige deepfake foto van knotwilg kan altijd nog werkelijkheid worden. Soms valt er wat en dan is de pinakel ineens korter.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
deepfake foto van knotwilg kan altijd nog werkelijkheid worden
Niet doen.

In eerste instantie was ik het met de opmerking van @Jurriaan eens. Maar een keer kijken is niet genoeg. Alleen maar inkorten ook niet. Het is niet de lengte op zich, de "massa" die ineens aan de top verschijnt lijkt geen relatie met de rest te hebben. Om zo iets te onderzoeken grijp ik dan even naar de virtuele draaibank om te kijken wat er gebeurt. De balans is beter, logischer, maar het geheel is ook saaier, voorspelbaarder. Dat bevestigd mijn gevoel maar is geen "oplossing", en als die al nodig is, is dat niet aan mij.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.